Zaloguj

Zarejestruj się

Zaloguj przez Facebook

Wiadomości24 > Moje Trzy Grosze > Izolatka dla aktywnych uczniów

Dział: Moje Trzy Grosze

Ocena: 0pkt

Oceń:

Izolatka dla aktywnych uczniów


Minister edukacji, Roman Giertych zapowiedział walkę z agresją w szkołach. Do placówek o specjalnym nadzorze trafią chuligani, którzy utrudniają innym naukę. Cel jest słuszny. Kontrowersje budzi jedynie metoda.

fot. PAP/Andrzej Grygiel

Giertych ustawia uczniów

Według Giertycha najbardziej problemowi uczniowie powinni trafić do specjalnych ośrodków wychowawczych. Tam uzyskają stosowną pomoc i będą mogli poddać się terapii. Ale takie ośrodki już istnieją. Trafia do nich młodzież, która nie może dostosować się do życia w normalnej szkole. Niektórzy mają wyroki sądowe. Teraz takich ośrodków może powstać więcej. Zdaniem ministra rozwiąże to problem agresywnych uczniów.


Szkoła uczy i wychowuje


Do tej pory obowiązywała zasada, że szkoła uczy i wychowuje. Według nowego programu walki z agresją w szkole, to ma się zmienić. Będą szkoły, które uczą i takie które wychowują. Już teraz specjaliści protestują przeciw takim działaniom, twierdząc iż nie jest to rozwiązanie problemu konkretnego ucznia, ale nauczycieli, którzy coraz mniej radzą sobie z niefrasobliwą młodzieżą.

Selekcja

Izolowanie agresywnej młodzieży nie będzie takie proste. Kto będzie odpowiadał za wyznaczanie agresywnych osób? Psycholog, pedagog szkolny czy nauczyciel? I jaki będzie proces selekcji? To wszystko są kwestie, które przyniosą więcej problemów i kontrowersji niż korzyści. Dlaczego?

On jest chory

Parę lat temu, kiedy jeszcze byłam uczennicą podstawówki, miałam okazję obserwować proces takiej selekcji. Mój kolega z klasy został oskarżony o nadpobudliwość. Zdaniem wychowawczyni miał ADHD i został odesłany do poradni psychologicznej. Pani psycholog po wywiadzie z dzieckiem oraz wywiadzie środowiskowym stwierdziła, że nie ma podstaw do wysunięcia przypuszczenia, że to dziecko jest chore, choć owszem, jest aktywne i energiczne.

Agresja dzisiejszej młodzieży to realny problem. Jednak moim zdaniem tworzenie enklaw trudnej młodzieży nie rozwiązuje problemu. Zwalnia jedynie nauczycieli z obowiązku szukania rozwiązań. Co więcej stwarza możliwość znacznych nadużyć. Do takich specjalnych ośrodków mogą trafić osoby, które nie są agresywne, ale jedynie energiczne, dzieci którym trudno spędzić dużo czasu w jednym miejscu i które często przeszkadzają na lekcjach hałasując i biegając po sali.
Lepszym rozwiązaniem jest edukacja wychowawców. A pieniądze, za które mają powstać nowe ośrodki, można przeznaczyć na więcej etatów nauczycielskich i tworzenie mniejszych klas.

Zobacz także:


Komentarze: 6

Sortuj komentarze:

Monika Pabijańska 12.09.2006 17:33

Ocena: Ocena pozytywna 48 Ocena negatywna 44

ponieważ uważam, że nie powinno się kierować do Poradni automatycznie, bez podjęcia inncyh działań. Nie pisałam też o kierowaniu dzici z ADHD - przykład z ADHD był tylko przykładem. Pisałam o zagrożeniach, jakie wiążą się z wyznaczaniem dzieci, które powinny się znaleźć w specjalnych ośrodkach wg. Giertycha, przykład przedstawwiony w tekście miał tylko być ilustracją jednej pomyłki (nauczycielka źle oceniła zachowania ucznia, nie był chory, tylko energiczny)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jolanta Paczkowska 03.09.2006 00:10

Ocena: Ocena pozytywna 41 Ocena negatywna 42

Skierowanie do Poradni wyjściem ostatecznym??? A dlaczego? Dzieci z ADHD nie są kierowane do specjalnych ośrodków, więc nie wiem, jakie nieporozumienia masz na myśli?

Komentarz został ukrytyrozwiń

Monika Pabijańska 02.09.2006 14:10

Ocena: Ocena pozytywna 42 Ocena negatywna 49

Do abcd: Mówiąc o edukacji wychowawców miałam na myśli jedynie "szkolenia" jak sobie radzić z takimi uczniami. Zgadzam się, że w ten proces powinni się włączyć rodzice, ponieważ często jest też tak, że rodzice nie chcą uwierzyć w winę dzieci. Ale nie uważam, że szkoły powinny być rygorystyczne.
Do Joli: Oczywiście zgadzam się, że kierowała się dobrem dziecka. Nie starałam się wytknąć jej błędu (choć uważam, że takie skierowanie powinno być wyjściem ostatecznym). W artykule przytaczając ten przykład starałam się tylko pokazać, że przy "wyznaczaniu" uczniów, któzy powinni trafić do specjalnych ośrodków może być wiele nieporozumień.
Do Mariusza558 i: Użyłam tego porównania, aby podkreślić właśnie, że często dzieci energiczne (takie, którym trudno wysiedzieć całą lekcję w spokoju) mogą być mylone z tymi, które powinny uczyć się oddzielnie. Przyznaje, że określenie "aktywne" jest mylące; myślałam tutaj o dzieciach energicznych.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Mariusz Smoliński 31.08.2006 10:39

Ocena: Ocena pozytywna 50 Ocena negatywna 43

do autorki: dlaczego postawiłaś znak równości między uczniem aktywnym a agresywnym? moim zdaniem uczeń aktywny to taki, który angażuje się w życie szkoły, jest np. w samorządzie.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jolanta Paczkowska 31.08.2006 10:25

Ocena: Ocena pozytywna 42 Ocena negatywna 46

Z przykrością stwierdzam Moniko, że nie wszystko rozumiesz. "...został oskarżony o nadpobudliwość" - chyba nauczycielka podejrzewała u niego nadpobudliwość, działała więc na jego korzyść, kierujac go do poradni, bo gdyby miał ADHD, a nie zrobiłaby nic w tym kierunku, toby źle świadczyło o jej przygotowaniu pedagogicznym. Jeśli więc uczeń nie miał ADHD, a zachowywał się niewłaściwie, to gorzej dla niego, nie lepiej. Pozdrawiam.

Komentarz został ukrytyrozwiń
abcd

abcd 30.08.2006 21:51

Ocena: Ocena pozytywna 47 Ocena negatywna 42

Mnie - wychowawcę będą edukować??????? Kto???? Dlaczego nie zamierza się edukować rodziców tych uczniów, którzy sprawiaja kłopoty? A tak w ogóle, to szkoła powinna być rygorystyczna! Jak można dopuscić, żeby uczeń biegał na lekcji i nie słuchał poleceń nauczyciela??? Od tego są przerwy! Szkoła powinna nauczyć rygoru, przestrzegania uniwersalnych zasad, skoro rodzice tego nie czynią!!! Jednak jest to niemozliwe w większości wypadków!
"Najciekawsze" jest to, że w dzisiejszych, zbyt liberalnych dla młodzieży, czasach uczniom wolno WSZYSTKO, nauczycielom NIC!!!!
Który z uczniów boi się pogrożenia palcem??? Moje pokolenie było wychowywane w rygorystycznej szkole i wyszło nam to na dobre. Wam, kochana Młodzieży, też by się to przydało!!!

Komentarz został ukrytyrozwiń

odśwież

Maksymalnie 4000 znaków. (możesz jeszcze wpisać: 4000)

Reklama

Najpopularniejsze

Reklama
Copyright 2012 Wiadomosci24.pl
Realizacja serwisu: Gratka Technologie Sp. z o.o.