Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

40477 miejsce

Jak dogadać się w biznesie z Chińczykami?

Chiny rosną w siłę, to z nimi prowadzi się teraz biznesy. O tym, jak ważne jest poznanie różnić kulturowych, aby dobić targu, przeczytasz w tym tekście.

W radiowej Trójce usłyszałam dzisiaj, że Chiny potrafiły się kiedyś kojarzyć z jakością. W sklepie Chinka w Warszawie można było nabyć chińskie produkty wysokiej jakości. Sama porcelana, która pochodzi z Państwa Środka, nazywana jest przecież białym złotem. Jednakże obecnie Chiny kojarzą nam się z masową produkcją, nierzadko wątpliwej jakości. Chiny nie mają takich znanych marek jak Apple, Ford czy Samsung. Nie słyną jako innowatorzy, ale jako, nierzadko genialni, kopiści.

Mimo to Chiny są dziś potęgą gospodarczą, azjatyckim tygrysem. Prognozuje się, że już w niedalekiej przyszłości metka „made in China” będzie oznacza towar luksusowy…

Chiny rosną w siłę, od lat są partnerem biznesowym dla wielu zachodnich firm. Chińczycy kupili już szwedzkie Volvo. W ich rękach znajduje się coraz więcej marek. Europejczycy, aby prowadzić interesy z Chińczykami, nie tylko uczą się chińskiego, ale i również różnic kulturowych, których nieznajomość mogłaby zaprzepaścić decyzję o współpracy z tym wielkim azjatyckim krajem.

Na czym polegają zasadnicze różnice między chińskim a zachodnim modelem biznesowym? Skontrastujemy ich z Amerykanami, którzy stawiają na indywidualizm. Dla Chińczyków ważny jest z kolei grupizm. O tyle ile na Zachodzie ważne są kompetencje pojedynczej jednostki, w Chinach obok nich ważną rolę odgrywa również pozycja. Szanuje się starszych. Podczas gdy Amerykanie są nastawieni krótko okresowo, Chińczycy wręcz przeciwnie. U nich liczą się latami budowane relacje. W Chinach menadżer ma ostatnie zdanie, to on o wszystkim decyduje, w Stanach możliwa jest otwarta dyskusja. Chińczycy są bardziej intuicyjni, Amerykanie fachowi. Mieszkańcy Chin są hierarchiczni, w USA zaś obserwuje się krótszy dystans władzy (1). Wspólne cechy? Gdy chodzi o osiągnięcie celu zarówno Amerykanie, jak i Chińczycy wykażą się wielką elastycznością. To właśnie tych elementów wspólnych powinni razem szukać, aby zawrzeć korzystną dla obu stron umowę (2).

Jak widać, kontekst kulturowy ma ogromne znaczenie, bo wpływa również na sposób prowadzenia biznesu. Jak dowiedzieć się więcej o naszych potencjalnych partnerach z Dalekiego Wschodu? Wszak „kultura Chin jest bardzo zróżnicowana, pełna meandrów, w których trudno poruszać się przybyszowi z Zachodu tak, aby odnieść sukces i zapewnić sobie sympatię i szacunek” (2). Wystarczy udać się na odpowiednie szkolenie oferowane między innymi przez tłumacza polsko chińskiego, który spędził w Chinach wiele czasu i zajmuje się obsługą biznesmenów. Takie szkolenia oferuje tłumacz chińskiego – Katarzyna Pawlak.
1 http://www.academia.edu/2312679/Zarz%C4%85dzanie_mi%C4%99dzynarodowe_a_modele_zarz%C4%85dzania_ameryka%C5%84ski_azjatycki_europejski_globalny
2 http://www.wzieu.pl/zn/776/ZN_776.pdf
3 http://www.xn--chiskitumaczenia-pyc5a.pl/

Wybrane dla Ciebie:


Tagi: Chiny USA biznes


Komentarze (0):

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.