1. Lead
zajawka) - zawiera najważniejsze informacje jakie masz do przekazania.
Informacja powinna odpowiadać na pięć pytań: kto, co, gdzie, kiedy, dlaczego? Dobra proporcja to około 200 znaków (około 4 linijek znormalizowanego tekstu). Bardzo dobry lead składa się z podmiotu, orzeczenia, po których nadchodzą okolicznik i źródło.
2. Z czego rezygnować
przy redagowaniu leadu tekstu: najlepiej z odpowiedzi na pytanie dlaczego oraz z pełnych nazw instytucji, jeśli to jest możliwe. Napisz rząd zamiast Rada Ministrów, sąd skazał zamiast “Sąd Okręgowy w Łomży wydał wyrok”.
3. Obowiązuje reguła najpierw kto, a potem co,
czyli nie tylko w cytatach lepiej brzmi szyk zdania w którym najpierw podajemy kto powiedział, a potem co...
4. Język informacji: krótko, prosto, bez nadmiernej ilości słów obcobrzmiących
. Zdania długie przeplataj krótkimi, zdania w stronie czynnej są lepsze od zdań w stronie biernej, twierdzące lepsze od przeczących, pytających, czy warunkowych, a zdania pojedyńcze lepsze od zdań złożonych.
5. Różnorodność czasowników
- powiedział, mówił - mają obojętne zabarwienie emocjonalne,
- oświadczył, podkreślił, twierdził, przekonywał, według..., zdaniem... mogą podkreślić wartość danej informacji.
- przyznać – pamiętaj, że w języku polskim oznacza raczej przyznanie się do czegoś.
6. Słowa i liczby, słowa potoczne lepsze od dokładnych dat
, dni tygodnia, a pory dnia lepsze od dat i godzin. Napisz “W niedzielę“ zamiast “20 czerwca” i “dziś rano” zamiast “o 7.30 rano”.
7. Staraj się ograniczyć liczby w jednej informacji
. Czytelnik akceptuje 5, maksimum 7. Możesz za to zapisywać słowami liczby jednocyfrowe. Używaj: “rośnie”, “spada”, “drożeje”, “tanieje”, itp.
8. Liczby nie mówią za siebie.
Czasem potrzebne jest wyjaśnienie czy 1dolar za litr benzyny w Iraku to dużo czy mało!
NORBLIN EVENT HALL
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?