Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

6656 miejsce

Jak się ma warszawskie metro?

Według przewidywań pracowników warszawskiego Metra Sp. z o.o. do września 2008 roku warszawiacy powinni doczekać się wreszcie zakończenia budowy pierwszej linii metra. W pierwszym kwartale 2009 roku rozpoczną się prace nad drugą linią.

Kilka dni temu skontaktowałem się z panem Bartoszem Nagórnym, jednym z pracowników Warszawskiego Metra Sp. z o.o. odpowiedzialnym za kontakt z pasażerami. Zadałem mu kilka pytań dotyczących przyszłości warszawskiego metra.

Okazuje się, że oddanie bielańskiego odcinka, czyli dokończenie pierwszej linii, nastąpi w drugiej połowie przyszłego roku. - Prawdopodobnie otwarcie pozostałych stacji będzie miało miejsce we wrześniu przyszłego (2008) roku, jednak nie wiadomo jeszcze, kiedy dokładnie to nastąpi - stwierdził.
Jeśli chodzi o stację "Słodowiec" - zostanie ona oddana do użytku na pewno w marcu 2008 roku, jednak co do pozostałych, nie jestem w stanie dokładnie powiedzieć, kiedy zostaną otwarte - dodał.

Zapytałem także, czy są jakieś opóźnienia w pracach budowlanych. - Nie mam żadnych informacji o ewentualnych opóźnieniach w budowie. Prace nad stacją "Słodowiec", to mogę potwierdzić, idą zgodnie z planem - powiedział.
Poruszyłem także kwestię drugiej linii metra oraz stacji "Muranów" i "Plac Konstytucji", których budowa została zaniechana w 1989 roku. - Rozpoczęcie budowy drugiej linii jest planowane na pierwszy kwartał 2009 roku. Jeśli chodzi o stacje "Muranów" i "Plac Konstytucji", to Warszawskie Metro Sp. z o.o. jest przygotowane do ich budowy, mamy dla nich plany lokalizacyjne. Jednak w tej sprawie wszystko zależy od władz Warszawy. Wydaje się jednak, że powstanie stacji "Muranów" oraz "Plac Konstytucji" zostanie odłożone w czasie, chociażby ze względu na inwestycje związane z Euro 2012 - stwierdził.
Logo warszawskiego metra. / Fot. Fragment screen'a ze strony www.wikipedia.pl
A co na to sami warszawiacy?

Postanowiłem także zapytać kilku pasażerów metra o ich zdanie w sprawie budowy kolejnych stacji bielańskiego odcinka oraz o to, co sądzą o ewentualnym powstaniu przystanków "Muranów" oraz "Plac Konstytucji".

Okazuje się, że większość pytanych przeze mnie podróżujących uważa, że budowa kolejnych stacji tzw. bielańskiego odcinka metra będzie korzystna dla pasażerów. Swoje zdanie argumentują głównie faktem polepszenia komunikacji na Bielanach oraz możliwością, szybszego niż obecnie, przemieszczenia się mieszkańców tej dzielnicy do centrum miasta. Tylko jedna osoba stwierdziła, iż nie ma sensu budować bielańskiego odcinka metra. Okazało się jednak, że jedyną motywacją takiej odpowiedzi był dla tej osoby fakt, że nie mieszka ona na Bielanach.

Na drugie pytanie dotyczące ewentualnej budowy stacji "Muranów" i "Plac Konstytucji" większość osób odpowiedziała, iż nie chcą ich budowy, argumentując swoje zdanie tym, że ich powstanie zwiększyłoby czas przejazdu metra i tym samym zmniejszyło efektywność podróży. Z drugiej strony, inne osoby przyznały, że ich budowa byłaby korzystna dla miasta, gdyż poprawiłaby komunikację w centralnej części Warszawy. Ponadto sporo osób w ogóle nie wiedziało o planach budowy tych dwóch stacji. W takiej sytuacji wypada mieć tylko nadzieję, że w przyszłym roku faktycznie zostanie dokończona budowa pierwszej linii metra oraz, że nie będziemy musieli czekać aż siedemdziesięciu lat na oddanie pierwszego odcinka drugiej linii.

Kilka faktów z przeszłości oraz teraźniejszość

Historia budowy warszawskiej linii metra rozpoczęła się jeszcze przed II wojną światową, w 1925 roku, kiedy to ówczesne władze stolicy podjęły uchwałę o opracowaniu kolei podziemnej. Jednak dopiero po siedemdziesięciu latach, w 1995 roku oddano do użytku pierwszy 11-kilometrowy odcinek metra. Połączył on stacje "Kabaty" i "Politechnika".

Przez następne 11 lat otwarto kolejne 6 stacji. I tak w 1998 roku oddano stację "Centrum", w 2001 stację "Świętokrzyska" i "Ratusz Arsenał", w 2003 roku "Dworzec Gdański", w 2005 roku "Plac Wilsona" i w końcu rok temu otwarto "Marymont".

Obecnie w budowie są pozostałe 4 stacje tzw. bielańskiego odcinka linii metra: "Słodowiec", "Stare Bielany", "Wawrzyszew" oraz "Młociny". Będą one ulokowane wzdłuż ulicy Kasprowicza. Aktualnie istniejący odcinek metra liczy 17 stacji. Jego długość wynosi około 18 kilometrów.

Szczegółowe informacje dotyczące zagadnień technicznych oraz m.in. planowane stacje drugiej linii można znaleźć na oficjalnej stronie warszawskiego Metra Sp. z o.o..

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (5):

Sortuj komentarze:

No właśnie, masz rację Klara, ponieważ faktycznie od stacji Politechnika, do Placu Konstytucji jest rzut beretem. Może więc nie jest to trafiony pomysł. Jeśli zaś chodzi ewentualną stację Muranów, to wydaje się to być dobry pomysł. Chociażby dlatego, że pomiędzy Ratuszem Arsenał, a Dworcem Gdańskim jest rzeczywiście spora odległość i stacja pośrednia prawdopodobnie spełniłaby swoją rolę.

Komentarz został ukrytyrozwiń

+

dobrze wiedzieć, co tam w metrze piszczy;]

ale tak się zastnawiam, po co stacja Plac Konstytucji, skoro dziś, kiedy wysiądzie się na stacji Politechnika to do placu jest od ul. Nowogrodzkiej jest tzw. rzut beretem?

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 19.11.2007 10:49

ponoć zachowały się jakieś stare plany budowy metra w Łodzi, szkoda, że nie będą realizowane

Komentarz został ukrytyrozwiń

(+)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Plus za bardzo dobry artykuł i wypowiedzi pasażerów metra.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.