Facebook Google+ Twitter

Jak skutecznie uczyć się języka obcego. Część II

Jakie czynniki odgrywają rolę w nauce języka obcego? Kto ma szanse odnieść sukces, a komu się nie udaje? Kiedy najlepiej zacząć uczyć się języka obcego?

Honoré Daumier - Don Quichotte (1868) - olej / Fot. domena publicznaW nauce języka obcego różnice środowiskowe wpływają silniej na osiągnięcie sukcesu niż w przypadku innych przedmiotów szkolnych. Ważne są wysokie aspiracje edukacyjne w rodzinie i wsparcie psychiczne najbliższych, a więc zachęta i stałe akcentowanie, że nauka w ogóle, a nauka języka w szczególności jest dla rodziców bardzo ważna.
Nie bez znaczenia jest też materialne wsparcie, jakie otrzymuje uczeń w postaci słowników, komputera, telewizji kablowej, wycieczek zagranicznych, czy choćby własnego miejsca do pracy.

Innym ważnym czynnikiem są różnice indywidualne pomiędzy poszczególnymi uczniami. Są to: wiek, płeć, inteligencja, lateralizacja, modalność, pamięć, osobowość, motywacja i postawy, style poznawcze, strategie uczenia się. Z wyjątkiem motywacji i postaw nauczyciel nie ma wpływu na indywidualne cechy ucznia.

Warto sobie zdać sprawę w roli niektórych czynników. Przecenia się chyba rolę inteligencji. Pojęcie inteligencji nie jest ściśle zdefiniowane. Wiąże się ją z umiejętnością radzenia sobie w nowej sytuacji i przystosowania się do niej. Rola inteligencji jest z reguły większa w początkowych stadiach nauki języka. Zmniejsza się ona na ogół na poziomie zaawansowanym. Rośnie wtedy rola wiedzy, a wraz z nią treści, które ma się do przekazania. Praca popłaca, zwłaszcza systematyczna.

Coraz większą popularność zyskuje sobie nowe podejście do inteligencji sugerujące, że składa się ona z kilku różnych komponentów (inteligencje wielorakie), a dokładnie z siedmiu rodzajów inteligencji wyróżnionych przez Howarda Gardnera: lingwistycznej, logiczno-matematycznej, wizualno-przestrzennej, muzycznej, fizyczno-kinestetycznej, społecznej czyli interpersonalnej oraz inteligencji autorefleksyjnej czyli intrapersonalnej. Czasem mówi się jeszcze o jeszcze o ósmej, inteligencji przyrodniczej.

Za sukces w nauce języka obcego odpowiada inteligencja lingwistyczna, jednak w opanowywaniu gramatyki pomocna jest inteligencja logiczno-matematyczna, w opanowywaniu wymowy - muzyczna, a w nauce konwersacji - interpersonalna. Inne rodzaje inteligencji pełnią funkcję wspierającą (inteligencja wizualna, inteligencja kinestetyczna).

W procesie uczenia się języka obcego bardzo dużą rolę odgrywa pamięć. Różnice indywidualne występują tu w trzech fazach, takich jak: zapamiętywanie nowego materiału, przechowywanie tego materiału w pamięci, przywoływanie go, gdy zachodzi potrzeba.

Różnice dotyczą także umiejętności zapamiętywania materiału różnego rodzaju. Spotykamy uczniów, których charakteryzuje pamięć mechaniczna łatwo uczących się wierszy, słownictwa, inni posiadający pamięć logiczną zapamiętują prawidłowości.
Dzieje się tak z powodu różnic szybkości i trwałości zapamiętywania, wierności, pojemność pamięci i gotowość, czyli szybkość przywoływania przyswojonej wiedzy. Choć istnieją genetyczne predyspozycje, pamięć można częściowo wyćwiczyć.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (4):

Sortuj komentarze:

Krystyno, tak pani znakomicie pisze o nauce, że chyba coś poprzestawiam i może uda mi się wrócić do francuskiego.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Zarówno samouków, jak i nieuków jest mało. Ogromna rzesza uczniów coś robi, jednak za mało:)

Jeśli chodzi o osoby "niewyuczalne", to w ciągu 20 lat pracy spotkałam dwie, które otrzymały zwolnienie z Poradni Wychowawczo-Zawodowej z drugiego języka obcego. Myślę, że nauczyłyby się języka, ale potrzebowałyby specjalnej metody i indywidualnego nauczania. Musiałaby też bardzo dużo pracować, kosztem innych przedmiotów.

Nie wierzę w misję nauczycielską (nie) przekazywania wiedzy. Dlaczego miałabym zatajać wiedzę przed moimi uczniami? Są nauczyciele bardziej i mniej skuteczni, ale na pewno zależy nam na naszych uczniach.
Osoby które, nie nauczyły się języka (w III części opiszę, co powinny umieć i w jakim stopniu), szukają winnego za swoją bierność lub niedojrzałość. Nawet jeśli znajdą takiego nauczyciela, to i tak ich wiedza nie wzrośnie. Nie jest za późno, żeby zabrały się do pracy. Żaden z nauczycieli nie jest kelnerem, który dobrze obsłuży biernych uczniów.

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 02.12.2012 15:36

Tekst bardzo pozytywnie nastawia do nauki języków obcych.
Chyba znowu się za nie wezmę, choć już mi się nie chce ruszać z domu. Ale ot, tak dla samego ćwiczenia pamięci, którą marazm zaczyna ogarniać.

A na marginesie, to jednak można powiedzieć, że uczniowie dzielą się na dwie kategorie: samouków i...nieuków. [śmiech]
Pozdrawiam w oczekiwaniu na cz.III.

Komentarz został ukrytyrozwiń

W kolejnej części napiszę, czego należy oczekiwać od nauczyciela języka obcego.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.