Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

34032 miejsce

Jak tanio odpocząć na Krymie

Dwutygodniowy urlop na Krymie na początku maja wyniósł mnie ok. 600 zł. W porównaniu ze strefą euro Ukraina to atrakcyjne, trochę egzotyczne, ale jeszcze bardzo tanie miejsce wypoczynku.

Rezerwat Nowy Świat - wizytówka Krymu. fot. A. Szafirska / Fot. Agnieszka SzafirskaOczywiście można wybierać wersję droższych hoteli, restauracji i podróżowania, lecz uznałam, że nie ma potrzeby unikania spotkania z Ukrainą na jej „przeciętnym” poziomie życia. Oczywiście standardy są inne, lecz ludzie w nich mieszkają. Myślę, że trzydzieści lat temu w Polsce były podobne. Na Ukrainie należy również wziąć nieco w nawias zasady „normalnego” życia, bo Ukraina rządzi się swoimi prawami. Nasze, polskie obyczaje też mogą się niektórym wydawać dziwne. Najważniejsze, to zostawić strach i uprzedzenia w domu, wszędzie przecież żyją ludzie, którzy w gruncie rzeczy niewiele się od siebie różnią. Ekipa podróżnicza była dwuosobowa – ja i moja koleżanka. Jak za chwilę udowodnię, na Ukrainie nie mordują w biały dzień, a jeśli ktoś szuka guza lub problemów, to je wszędzie znajdzie.

Podróż i transport.

Pociągi
Najtaniej po Ukrainie podróżuje się pociągiem. Naszym pierwszym przystankiem była Teodozja. Wybrałyśmy następujące połączenie:
bus Rzeszów – Przemyśl (10 zł),
bus Przemyśl – Medyka (2 zł),
bus (marszrutka) Szeginie - Lwów (15 hrywien = 6 zł),
pociąg sypialny (klasa kupe) Lwów – Symferopol (181 hrywien = 90 zł),
bus Symferopol – Teodozja (30 hrywny = 15 zł)

W rezerwacie Nowy Świat. fot. A. Szafirska / Fot. Agnieszka SzafirskaZa przejazd około 1500 km zapłaciłyśmy więc ok. 130 zł. Bezpośrednie pociągi z Lwowa do Symferopola odjeżdżają rano, o 9.46. Na miejsce zajeżdżają po dwudziestu czterech godzinach. W sezonie bilety należy wykupić z wyprzedzeniem. Początek maja to jeszcze nie był sezon, a i tak miałyśmy problem z kupnem biletu. Kilka praktycznych wskazówek dotyczących kupowania biletu: po pierwsze, jeżeli w jednej kasie pani mówi, że nie ma biletu, nie należy uznawać tego za absolutną prawdę tylko podejść do innej kasy i wypytać się. Jeśli panie są uprzejme, udzielą informacji o innych możliwych połączeniach. Bezpośrednie połączenie jest jednak najwygodniejsze. Informacja kolejowa ma na dworcu swoje własne okienko i jest płatna. My o bilet pytałyśmy się około godziny 16. Wtedy biletów nie było. Przez dwie godziny męczyłyśmy bardzo miłą kasjerkę o informacje jak się można dostać innymi połączeniami i ile by one kosztowały. Do kas wróciłyśmy ok. godziny 22 i wtedy okazało się, że jednak na poranne połączenie do Symferopola bilety są i to bez żadnych problemów. Powtórzę… na Ukrainie należy nieco wziąć w nawias to, co u nas wydaje się być normą.

Wybrane dla Ciebie:

Komentarze (6):

Sortuj komentarze:

Warto dodać, że dobrą alternatywą, jeśli idzie o transport na Ukrainę, jest samolot. Ja wprawdzie planowałam zarówno na Krym, jak i z powrotem do Polski jechać pociągiem, ale na miejscu okazało się, że nie ma absolutnie żadnych biletów powrotnych aż do połowy września (był początek sierpnia). By nie zaprzątać sobie głowy przez nastepne 10 dni tym, w jaki sposób powrócić do Polski-sprawdziłyśmy tanie linie lotnicze. Bilety kupiłyśmy za śmieszną cenę, bo kosztowały na głowę nie więcej niż 180pln (Kijów-Katowice).
Gdybyśmy pomyślały o tym jeszcze przed wyjazdem, pewnie byłyby jeszcze tańsze.

a co do plackarty-o ile "kupe" jest naprawdę wygodne, to plackarty absolutnie nie polecam. Ukraińcy mają lekką fobię, jeśli idzie o otwarte okna... 7 godzin z około 45 osobami w wagonie bez otwartego choćby lufcika..., następnym razem pójdę choćby i na piechotę :P

Ciekawe.

link a tu parę fotografi

Super. Na Krymie byłem dwukrotnie w 2003 i 2008.

• Autor usunął profil
  • 16.05.2009 23:01

wartościowe informacje

Komentarz został ukrytyrozwiń

+ za dokładność opisu. Kraina warta odwiedzenia.

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.