Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

32958 miejsce

Jak usprawnić komunikację w Krakowie?

Czy Kraków stać na własną kolej, na naziemne metro? Na pewno nie stać miasta na to, by w najbliższej przyszłości, nie stworzyć modelu bardzo szybkiego przemieszczania się mieszkańców i turystów między najważniejszymi punktami miasta.

Tramwaj w Krakowie / Fot. PAPKraków aspirujący do roli metropolii - kulturalnej, administracyjnej, gospodarczej, edukacyjnej (niepotrzebne skreślić) - musi mieć wysoce skuteczny system komunikacji. Wobec zwartej zabudowy centrum jedyną poważną alternatywą jest efektywny transport zbiorowy, a takim współcześnie jest tylko transport szynowy.

Otwarta niedawno linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (KST) to krok we właściwym kierunku. Trzeba jednak powiedzieć otwarcie - ten system nie jest w stanie stworzyć skutecznego „kręgosłupa komunikacyjnego” naszego miasta.

Ograniczony efekt

Po pierwsze, pojazdy NGT6 Bombardiera biorą na swój pokład niespełna dwie setki osób. To, wraz z rozsądną przepustowością linii w granicach do 15 kursów na godzinę w jedną stronę, oznacza, że w ciągu 60 minut do centrum dowieść można będzie z jednego kierunku około 2,5 tys. osób. W Krakowie w godzinach szczytu to już liczba dalece niewystarczająca.
Argument drugi jest także bardzo istotny. Niestety niewiele wskazuje na to, by KST był rzeczywiście ...szybki. Stosunkowo bliskie usytuowanie przystanków, niepełne odseparowanie od ruchu kołowego oraz uwikłanie szybkiego tramwaju w sieć tramwajów konwencjonalnych, to wszystko skutecznie spowolni te pojazdy. Nie ma co się łudzić, że system sterowania światłami, mający dawać składom KST „priorytet” na skrzyżowaniach, będzie w stanie efektywnie wpłynąć na ten stan. Nie ma bowiem na świecie takiego systemu, który byłby w stanie to zrobić bez znaczących szkód dla pozostałych uczestników ruchu drogowego. Przykłady z wielu miejsc (choćby Warszawa), gdzie po uruchomieniu systemu, stojący w gigantycznych korkach mieszkańcy-kierowcy wymuszali przeprogramowanie systemu, mogą dać wiele do myślenia włodarzom naszego miasta.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (2):

Sortuj komentarze:

* tak na marginesie

Tekst typowo o Krakowie a w okienku linków nad nim "Informacje z regionu link Ciekawe ujęcie ;-)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dobry, obszerny tekst na istotny temat. Nie byłem u was w Krakowie już blisko 10 lat, nie wiem jak to obecnie wygląda, ale z artykułu wynika, że jakieś rozwiązania trzeba znaleźć - i ważne, że są różne pomysły.

Różne miasta idą pod tym względem w różnym kierunku. Nie wiem, czy należy tak od razu skreślać koncepcję szybkiego tramwaju? Poznań idzie właśnie w tym kierunku, pierwsza - choć dość skromna, 6-przystankowa trasa połączona z normalnymi trasami tramwajowymi - funkcjonuje od 1997 r. na tyle dobrze, że planowana jest budowa drugiej, przechodzącej już praktycznie przez samo centrum. W Trójmieście z kolei jest kolej - wprawdzie trochę ciasno w godzinach szczytu, ale stosunkowo szybko się przemieszcza - z tym że, jak słusznie zaznaczyłeś, to droższe rozwiązanie... Trzymam kciuki, żeby i w Krakowie wymyślono coś sensownego.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.