Facebook Google+ Twitter

Jaka naprawdę powinna być cena jabłek w skupie?

Niestety, media pokazują problem jednostronnie, ukazując "biednych" rolników i "złych" przetwórców. A rolnicy muszą zrozumieć, że cenę jabłek kształtuje rynek.

 / Fot. Łukasz Kasprzak/Express IlustrowanyObecnie cena koncentratu kształtuje się na rynku w okolicach 80 eurocentów, czyli 2,65 zł za kilogram. Do wyprodukowania kilograma koncentratu potrzeba około 7 - 8 kg jabłek, w zależności od ich jakości. Koszty produkcji oraz środki pomocnicze stosowane do produkcji stanowią koszt ok. 20 gr na kilogram koncentratu. Pozostaje zatem 2,45 zł na surowiec, co po przeliczeniu na 8 kilogramów surowca daje 30 gr za kilogram. To jest cena graniczna, powyżej której zakład będzie ponosił straty. Realnie, cena powinna być na poziomie 25 gr/kg jabłek, by zakład miał chociaż niewielki zysk.

To, że rolnicy nawiązują do zeszłego roku i tamtego poziomu cen jabłek, jest wielkim nieporozumieniem. W zeszłym roku przetwórnie za drogo kupowały jabłka, koszt produkcji ubiegłorocznego koncentratu stanowił około 7 zł/kg i pozostało go jeszcze sporo niesprzedanego. Przy obecnej cenie, zakłady sprzedając ubiegłoroczny koncentrat ponoszą duże straty. Nie stać ich na generowanie kolejnego roku straty, gdyż stracą płynność finansową. I tak wiele zakładów ma problemy z bankami i spłatą zaciągniętych w ubiegłym roku kredytów obrotowych.

Ubiegły rok generalnie przyniósł znaczne dochody rolnikom kosztem przetwórców. Stąd też zapewne rolnicy spodziewają się powtórki tamtej sytuacji, ale - niestety - rynek nie stoi w miejscu.

Cena koncentratu nie wzrośnie, gdyż jej stabilizatorem jest cena chińskiego koncentratu. Jeżeli polski koncentrat z rynku zniknie choćby na rok, a w jego miejsce pojawi się chiński, to nieprędko uda się polskim przetwórcom rynek ten odzyskać. Chiński koncentrat, o nieco gorszej jakości niż polski, dostępny jest w każdej chwili w bardzo dużej ilości. Producenci produktu końcowego (np. napojów, soków w kartonach) koncentrat kupować będą tańszy. Niewielka różnica w jakości bezproblemowo poprawiona zostanie dodatkami smakowo-zapachowymi.

Media powinny pokazać problem także od tej strony, o której piszę. Wtedy można obiektywnie ocenić racje obu stron. A tak, w poszukiwaniu kolejnej sensacji media wypaczają temat. Epatowanie sloganem "a w sklepach jabłka po 5 zł" jest poniżej wszelkiej dziennikarskiej rzetelności. Nie można porównywać ceny jabłek przemysłowych w skupie, a jabłek konsumpcyjnych w sprzedaży detalicznej w sklepie. Tak naprawdę, są to dwa zupełnie różne towary, które zawsze będą miały inne ceny.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.