Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

255 miejsce

Jaka powinna być dieta dla osoby starszej, leżącej?

Ludzie starsi o ograniczonej samodzielności wymagają odpowiedniej opieki, często darzą swojego opiekuna wielkim zaufaniem. Czas przypomnieć sobie podstawowe informacje dotyczące żywienia, które każdemu z nas mogą się przydać.

Dieta w okresie starości

Starość jest okresem, w którym organizm ludzki jest wrażliwszy, podatniejszy na różnego rodzaju choroby i dolegliwości. Jest to czas, w którym bardzo ważna jest dobrze dopasowana dieta. Jadłospis powinien być dopasowany zależnie od sytuacji. W przypadku osób starszych, które przebywają w pozycji leżącej, należy z uwagą i wyczuciem dopasować dietę do ich sposobu bycia.

Jak żywić osobę starszą, leżącą?

W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, iż dieta chorego powinna być pełnowartościowa i lekkostrawna. Jadłospis powinien składać się z pięciu posiłków, w tym z dwóch przekąsek. Potrawy muszą być przygotowywane metodą duszenia w wodzie, bez tłuszczu, gotowane na parze. Jadłospis nie powinien zawierać smażonych potraw. Zapotrzebowanie kaloryczne osoby starszej i leżącej jest znacznie mniejsze niż u przeciętnego człowieka. Bardziej kaloryczną dietę stosuje się wyłącznie u osób, u których pojawiają się odleżyny, czy choroba gorączkowa, w tym wypadku możemy mówić o diecie wysokobiałkowej. Dieta powinna zawierać wapń, którego źródłem są np. suszone owoce, soja, nasiona sezamu. Źródłem wapnia są też ryby, w szczególności zjadane z ościami jak sardynki, czy też szprotki w puszkach. W diecie powinna znaleźć się żywność zawierająca witaminę D. Jest to bardzo ważna witamina, gdyż z jej pomocą wapń zostaje wchłaniany przez organizm. Nie trudno ją znaleźć, ponieważ występuje w podstawowych produktach takich jak masło, jaja, tran lub wątroba. Dieta powinna zawierać chude przetwory mleczne, oleje roślinne, produkty pełnoziarniste, kasze. Do posiłków należy zaliczyć produkty zawierające spore ilości witamin z grupy B, występujące w pomidorach, w ziarnach dyni. Wspomnę również, iż ziarna dyni są bogate w wapń, żelazo, witaminę A, magnez, błonnik, ograniczają wypadanie włosów i stosowane są przeciwko pasożytom układu pokarmowego. U ludzi starszych wzrasta także zapotrzebowanie na foliany, cynk, magnez i witaminę D3. Z upływem zmniejsza się ilość enzymów trawiennych i dlatego powinno się wyłączyć z diety produkty ciężkostrawne, np. rośliny strączkowe (fasola), ich nasiona oraz tłuste i smażone dania.

Sól i cukier w diecie osoby starszej

Spożycie soli oraz cukru w diecie powinno być ograniczone do minimum. Nadmiar soli powoduje nadciśnienie, a ostatecznie udary mózgu. Trzeba uważać na wysoką zawartość soli stosując ją do zup, czy innych posiłków, ale także na sól zawartą w przyprawach, różnego rodzaju mieszankach, np. Vegeta, kostki rosołowe. Lepiej przyprawiać dania ziołami, dzięki czemu otrzymamy odpowiedni aromat i smak, bez użycia soli. Wędliny oraz konserwy są bogatym źródłem soli. Na liście widnieje także pieczywo. Sól jest składnikiem nabywanego w sklepie soku pomidorowego. Należy uważnie sprawdzać zawartość soli w żywności jak i w napojach. Nadmierne spożywanie cukru powoduje próchnicę oraz otyłość, w związku z czym powinno się kontrolować jego zawartość w pokarmach.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (2):

Sortuj komentarze:

Ja polecam stosowanie Nutramilu. Wystarczy go wypić no i może zastąpić jeden posiłek.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Przede wszystkim: link
Drugim ważnym elementem dla leżącego jest gimnastyka. Profesor Michał Tombak powiedział: "Należy systematycznie biegać. Jak nie możesz biegać to chodź. Jak nie możesz chodzić, to się czołgaj."
Ja dopowiem, że jak leżysz to ruszaj się częściami ciała którymi się tylko da, to też jest gimnastyka.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.