Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

13475 miejsce

Jazzowo na 2. Festiwalu Pokoleń we Wrocławiu

2. Festiwal Pokoleń to nie tylko kompozycja utworów chóralnych, organizatorzy znaleźli również miejsce na jazz w wykonaniu młodych i zdolnych artystów. Dziś kolejny koncert – muzyka cerkiewna.

Jakub Augustyn / Fot. Sebastian OttenbreitWczoraj, jak zwykle o godz. 20:30, w Muzeum Architektury, zebrali się tłumnie wszyscy fani jazzu, ale nie tylko. Spora część publiczności festiwalu to miłośnicy muzyki klasycznej.

Program został oparty na dziełach z lat 20. i 30. XX wieku. Usłyszeliśmy m.in.: „Airegin” Rollinsa, „You’re My Everything” Warrena i Younga… Wszystkie kompozycje podkreślały znaczenie gitary w jazzie, to ona królowała. Na gitarze grał student University of North Florida w Jacksonville – Jakub Augustyn, na kontrabasie towarzyszył mu Szymon Caban, uczeń Wrocławskiej Szkoły Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Kontrabasista oprócz swojej największej pasji – muzyki, zajmuje się również architekturą, studiuje na Politechnice Wrocławskiej, interesuje się nowoczesnymi systemami notacji muzycznej, opartymi na dokonaniach Cage'a. Twierdzi, że mogą być one wytycznymi nie tylko do wykonywania muzyki, ale i tworzenia układów choreograficznych.

Dziś kolejny koncert w ramach 2. Festiwalu Pokoleń, długo oczekiwana muzyka cerkiewna. W związku z erygowaniem we Wrocławiu drugiej parafii prawosławnej w 1973 r. wystąpił problem funkcjonowania chóru przy tejże placówce. Wykształconych muzycznie wiernych wyznania prawosławnego parafia wówczas nie zgromadziła. Na dodatek nie istniały wówczas polskie opracowania muzyczne wzorców melodycznych używanych w nabożeństwach. Podstawą miały być proste, synodalne, "użytkowe" melodie, które (prawie) każdy wierny miał osłuchane. Dysponując parafianami obdarzonymi słuchem harmonicznym i choćby przeciętnymi warunkami wokalnymi można było pokusić się o stworzenie chóru. Jednak zaproponowana Liturgia św. Jana Złotoustego wymagała warsztatu wokalnego, wierni nie byli w stanie wykonać w sposób poprawny takich kompozycji. Tak też powstał przy parafii św. Cyryla i Metodego pierwszy chór złożony z członków Chóru Polskiego Radia we Wrocławiu. Zespół na początku lat 80. przekształcił się w 15-osobowy chór, składający się w sporej części z chórzystów związanych z Cantores Minores Wratislavienses i Edmundem Kajdaszem (Danuta Bąk, Danuta Zabirowska-Jernajczyk, Jolanta Dudek, Andrzej Abramek, Andrzej Michalak). W roku 1984 rozpoczął pracę z nowym dyrygentem Krzysztofem Teodorowiczem, który przygotował zespół do Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej w Hajnówce - na tyle skutecznie, że chór zajął tam I miejsce w kat. chórów parafialnych miejskich.

W 1985 r. w drodze na kolejne występy do Holandii, na przejściu granicznym w Olszynie zatrzymany został dyrygent chóru (znany ówczesnym władzom jako działacz opozycyjny). Prowadzenie chóru na tym wyjeździe (i na stałe po powrocie) objął mający wówczas 20 lat Grzegorz Cebulski. Wówczas alumn Prawosławnego Seminarium Duchownego w Warszawie. W tych latach obecność chórzystów Edmunda Kajdasza w chórze parafii, była przydatna w prezentowaniu podczas zagranicznych wyjazdów polskiej muzyki ludowej i romantycznej.

W 1989 r. chór zaczęli opuszczać starsi chórzyści, zaś wraz ze śmiercią Bazylego Miszczuka w kwietniu 1991 r. zespół w tej formie przestał istnieć i zastąpiony został chórem złożonym z parafian. W październiku tego samego roku działalność przy cerkwi rozpoczął chór męski Oktoich - autorski projekt Grzegorza Cebulskiego. W pierwszym koncercie wystąpili związani z Cantores Minores Wratislavienses. Zespół od 1999 r. jest również chórem Prawosławnego Ordynariatu Wojska Polskiego Śląskiego Okręgu Wojskowego. W 2005 r. odszedł filar zespołu - Paweł Styrczula, długoletni chórzysta Chóru Polskiego Radia i Cantores Minores Wratislavienses. Stratę tę po dziś dzień rozpamiętują chórzyści, jemu też dedykują swój koncert w ramach Festiwalu Pokoleń.

Czwartek, 21 sierpnia 2008 r, godz. 20.30
Muzeum Architektury, ul. Bernardyńska 5

"Pawłowi Styrczuli - przyjaciele"

Program:

muzyka cerkiewna XII-XX w.

- Przeminęło zacienione Prawo… Dogmatyk tonu 2, znamiennyj raspiew, XV w.
- Magnificat – Wielbi dusza moja Pana… chorał bułgarski, Rylski monaster, XV w., solo ks. Grzegorz Cebulski
- Stanęła Królowa po twej prawicy… Ps. 43, muz. książe Demetre, Gruzja, XII w.
- Błogosławiony mąż… Ps. 1, muz. Kijowsko-Peczerska Ławra, XVIII w.
- Kanon Paschalny, Pieśń I i VI, mel. moskiewska, opr. o. Natanael, XX w.
- Marie, uprzedziwszy poranek… hymny paschalne, mel. wałłamskiego monasteru
- Tobie śpiewamy… muz. D. Christow, XX w.
- Ciało Chrystusa przyjmijcie…, mel. supraski monaster, XVI w., solo Piotr Karpeta
- Ojcze nasz, muz. M. Kiedrow

muzyka patriotyczno-wojskowa

- Bywaj dziewczę zdrowe… (Pożegnanie), opr. T. Zathey
- Rozmaryn, wg mel. ludowej z XVII w.
- Marsz Żuawów, opr. I. Gall
- Ballada o żołnierskich butach, muz. B. Okudżawa, opr. i solo ks. G. Cebulski
- Ułani, ułani… opr. T. Zathey
- Ballada telegrafistki z filmu Czterej Pancerni i pies, opr. L. Wysłucha i ks. G. Cebulski, solo Rafał Chalabala

Wstęp wolny
Wiadomości24.pl są patronem medialnym 2. Festiwalu Pokoleń.

(Opis historii Chóru Męskiego Prawosławnego Ordynariatu Śląskiego Okręgu Wojskowego Oktoich na podstawie notatki w programie 2. Festiwalu Pokoleń)

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (1):

Sortuj komentarze:

+

Festiwal Pokoleń to jedno z ciekawszych wydarzeń muzycznych we Wrocławiu.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.