Facebook Google+ Twitter

Jednoszynową kolejką po Krakowie?

  • Źródło: Gazeta Krakowska
  • Data dodania: 2006-09-16 13:10

Do końca września zostanie przygotowana koncepcja tzw. jednoszynowej kolejki napowietrznej monorail, która w przyszłości ma kursować z Balic do centrum i dowozić pasażerów m.in. do hali widowiskowej w Czyżynach.

– Prowadzona przez inwestora analiza ma wykazać, czy budowa takiego środka lokomocji jest w ogóle w Krakowie możliwa i opłacalna – mówi Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent Krakowa.

Sposób na korki
fot. Urząd Miasta KrakowaZgodnie z prognozami, już niedługo lotnisko w Balicach będzie obsługiwać 10 mln pasażerów rocznie. O tym, że będzie rozbudowywane, zapewnił premier Jarosław Kaczyński. Władze miasta już dziś zastanawiają się, co zrobić, aby sprawnie przewozić ich do centrum. – Kolejka jest w tym wypadku najlepszym rozwiązaniem. Przede wszystkim będzie mogła szybko i bezkolizyjnie jeździć. Poza tym jej budowa jest znacznie tańsza niż metro – twierdzi Tadeusz Trzmiel.

Docelowo miałaby ona docierać w pobliże centrum i kursować wzdłuż drugiej obwodnicy miasta. Następnie dojeżdżać do centrum konferencyjnego i do hali widowiskowej w Czyżynach, gdzie zawody sportowe będzie mogło oglądać 15 tys. osób. Po drodze rozmieszczone byłyby przystanki, więc z kolejki korzystaliby również mieszkańcy Krakowa, a nie tylko turyści. Dzięki temu zmniejszyłaby się w centrum liczba samochodów. Wiele osób przesiadłoby się do kolejki, którą można by jechać szybko, komfortowo, bezpiecznie i bez stania w korkach.

Sześć metrów nad ziemią
Kolejka jednoszynowa monorail jest rozwiązaniem komunikacyjnym, który umożliwia przewóz dużych potoków pasażerskich. Nowoczesne wagony jeżdżą po torach zamontowanych na konstrukcji wysokiej na 5-6 metrów. Dzięki temu ich przejazd jest bezkolizyjny, a tym samym szybki. Planuje się, aby w Krakowie konstrukcja, po której będzie jeździć kolejka, została wybudowana na pasie zieleni dzielącym dwie jezdnie projektowanej trasy balickiej i dalej wzdłuż ulicy Armii Krajowej i Czarnowiejskiej. Aby hałas nie przeszkadzał mieszkańcom, po obu stronach ustawione będą ekrany akustyczne.

Wiceprezydent Trzmiel zastrzega jednak, że na razie prowadzone są dopiero badania i wstępne analizy, czy w Krakowie są odpowiednie warunki do tego, by taką kolejkę wybudować. Jeżeli okaże się, że tak, będzie można rozpocząć prace, które potrwają pięć lat. Dopiero wtedy pierwsi pasażerowie wsiądą do kolejki. Co ważne, koszt całej inwestycji pokryje inwestor, do którego w zamian za to przez 30 lat będą trafiać wpływy z biletów. Dopiero po tym okresie kolejka zostanie przekazana miastu.

Różne zdania
Zdaniem Tadeusza Trzmiela, obecne połączenie kolejowe z Balicami, kursujące z Dworca Głównego PKP, nie wystarczy w przyszłości do obsługi 10 milionowego portu lotniczego. Nie oznacza to jednak, że zostanie ono zlikwidowane. Nadal będą prowadzone prace modernizacyjne na trasie. Oprócz tego potrzebne jednak będzie nowe rozwiązanie komunikacyjne, które zapewni sprawną obsługę miasta.

Pomysł wybudowania kolejki napowietrznej nie wszystkim się jednak podoba. Antoni Tajduś, rektor Akademii Górniczo Hutniczej, jest jej zdecydowanym przeciwnikiem. – Monorail zepsuje urok i czar Krakowa, który tak charakteryzuje to miasto. Tu jest za dużo zabytków i starych kamienic, aby coś takiego mogło się w ten krajobraz wkomponować – twierdzi. Jan Janczykowski, wojewódzki konserwator zabytków, wyklucza z kolei możliwość zlokalizowania kolejki jednoszynowej wzdłuż drugiej obwodnicy. – Ten obszar miasta jest pod ochroną konserwatorską i nie ma mowy, aby tego typu konstrukcja tam powstała. W większej odległości owszem, ale na pewno nie tam – mówi. Budowę kolejki nadziemnej planował również Wrocław. Nie udało się tam jednak rozpocząć prac. Inwestor, który początkowo zaproponował budowę kolejki, nie ponowił swojej oferty.
MAREK GANCARCZYK
ma
D.P.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.