Jeszcze jeden przodek człowieka

Naukowcy zidentyfikowali nieznanego wcześniej praprzodka człowieka. Na dokonanie tego odkrycia pozwolił fragment kości z syberyjskiej jaskini. Wyniki badań opublikował tygodnik Nature.

DNA / Fot. http://www.sxc.hu/photo/914335Międzynarodowa grupa naukowców zbadała DNA pochodzące ze skamieniałej kości palca znalezionej przez archeologów w 2008 roku w jaskini Denisowa, położonej w górach Ałtaj w południu Syberii. Porównanie mitochondrialnego DNA wykonane przez uczonych pod wodzą Johannesa Krause z niemieckiego Instytutu Maxa Plancka wykazało, że materiał genetyczny różnił się od tego pochodzącego od neandertalczyka czy współczesnego człowieka. Naukowcy ustalili też, że wszystkie trzy grupy miały wspólnego przodka, żyjącego około miliona lat temu.

Nowo odkryte hominidy mieszkały w centralnej Azji jakieś 48-30 tysięcy lat temu. Ich przodek opuścił Afrykę podczas nieznanej do tej pory fali migracji, niezależnie od przodków neandertalczyka i człowieka. Te trzy grupy mogły jednak żyć razem w jednym czasie na południu Syberii. Wcześniej naukowcy znaleźli w jaskini resztki narzędzi i ozdób, w tym polerowanej bransoletki.

Nature