Facebook Google+ Twitter

Języki obce w Europie – dane z raportu

  • Źródło: Gość dnia
  • Data dodania: 2013-10-07 11:47

Międzynarodowy Dzień Języków Obcych (26 września) już za nami. To dobry moment, aby zastanowić się nad tym jak wygląda edukacja językowa w Europie. Poniżej najważniejsze wnioski z raportu dot. nauczania języków obcych w szkołach w Europie

Uczniowie rozpoczynają naukę języków obcych w coraz młodszym wieku

6- 9 lat to wiek, w którym uczniowie w krajach Europy najczęściej rozpoczynają naukę języka obcego. W Belgii (Wspólnota Niemieckojęzyczna) pierwszy język obcy jest wprowadzany znacznie wcześniej, a jego nauka rozpoczyna się już w przedszkolu od trzeciego roku życia. Jak czytamy w raporcie, wiele krajów wprowadziło ostatnio reformy obniżające wiek rozpoczęcia nauki języka obcego w szkołach. Warto jednak wspomnieć, iż obniżeniu wieku nie towarzyszy wyraźny wzrost liczby godzin poświęconych na ten typ zajęć.

Więcej uczniów uczy się dwóch języków obcych

W większości krajów europejskich wszyscy uczniowie obowiązkowo uczą się dwóch języków obcych przez minimum jeden rok w ramach kształcenia obowiązkowego.

Angielski dominuje w Europie

Język angielski jest najbardziej rozpowszechnionym językiem obcym nauczanym niemal we wszystkich krajach na wszystkich poziomach edukacyjnych. W roku 2009/ 2010 przeciętnie 73% uczniów w szkołach podstawowych Unii Europejskiej uczyło się języka angielskiego. W 14 krajach (lub regionach) język angielski jest obowiązkowym językiem obcym. Do tych krajów zaliczają się, m.in.: Dania, Niemcy, Grecja, Szwecja czy Włochy. Warto wspomnieć, iż w Polsce obowiązkowy język obcy nie jest określony. Podobnie jest w: Czechach, Francji, Rumunii, Słowacji czy na Węgrzech.

Bardzo nieliczni uczniowie uczą się języków innych niż angielski: francuski, hiszpański, niemiecki lub rosyjski

Raport podaje, iż w większości krajów europejskich odsetek uczniów uczących się języków innych niż angielski, na przykład francuski, hiszpański, niemiecki i rosyjski, wynosił poniżej 5 %, a wielu krajach nawet poniżej 1%.
Kraje z najwyższym odsetkiem uczniów uczących się języka innego niż 5 najpopularniejszych języków to kraje, w których dany język jest obowiązkowy. Przykład stanowi szwedzki lub fiński w Finlandii oraz duński w Islandii.

Europejski System Opisu Kształcenia Językowego (ESOKIJ, ang. CEFR) staje się głównym narzędziem definiowania osiągnięć uczniów

Opublikowany przez Radę Europy w 2001, System Opisu Kształcenia Językowego (pol. ESOKIJ, ang. CEFR) definiuje sześć poziomów biegłości językowej (A1, A2, B1, B2, C1, C2), gdzie A odnosi się do poziomu podstawowego, B do samodzielnego, C do biegłego.
W większości krajów na zakończenie obowiązkowej edukacji ogólnokształcącej minimalne osiągnięcia uczniów określone są na poziomie A2 i B1 dla pierwszego języka obcego oraz A1 i B1 dla drugiego języka obcego.


Zainteresowanych odsyłam do pełnej wersji raportu opublikowanego w języku angielskim i polskim na stronach Krajowego Biura Eurydice (www.eurydice.org.pl). Raport jest wspólna publikacja Euriydice i Eurostatu, powstała we współpracy z Komisją Europejską.

Źródło:
Raport zat. „Kluczowe dane o nauczaniu języków obcych w szkołach w Europie 2012; www.eurydice.org.pl
(Grażyna Kiliańska-Przybyło)

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.