Facebook Google+ Twitter

Kalkulator graficzny na maturze - marzenie czy kwestia czasu?

  • Źródło: Gość dnia
  • Data dodania: 2011-05-24 12:53

Od wielu lat uczniowie m.in. z Niemiec czy Finlandii podczas najważniejszych egzaminów mają możliwość korzystania z kalkulatorów graficznych. A jak wygląda sytuacja w naszym kraju?

 / Fot. CasioW Polsce podczas egzaminów maturalnych jedynym dopuszczalnym urządzeniem jest kalkulator prosty, który umożliwia wykonanie tylko najprostszych działań matematycznych: dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia. Można też z jego pomocą obliczać procenty lub pierwiastki kwadratowe z liczb. Wyjątkiem w tej regule są szkoły realizujące program Międzynarodowej Matury, gdzie uczniowie korzystają z kalkulatora graficznego.

Tegoroczna, obowiązkowa już matura z matematyki sprawiła, iż powrócił temat wykorzystania nowych technologii w edukacji i podczas egzaminów.

Coraz większa grupa nauczycieli w Polsce, zgłasza potrzebę zmian w procesie nauczania na poziomie szkół gimnazjalnych i średnich. Jednym z postulatów tej grupy pedagogów jest propozycja wykorzystywania nowoczesnych środków wizualizacji jako narzędzi wspomagających kształcenie. Za wprowadzeniem kalkulatorów czy tablic interaktywnych przemawiają badania i doświadczenia m.in. amerykańskich i austriackich specjalistów ds. dydaktyki. Według nich uczniowie, którzy posługują się
kalkulatorem graficznych w obliczeniach, dostrzegają praktyczne wykorzystanie matematyki, a jednocześnie uczą się logicznego myślenia. Ponadto zastosowanie nowoczesnych urządzeń przekłada się także na wzrost i tempo przyswajania wiedzy.

Sprawne korzystanie z kalkulatorów prostych, naukowych czy graficznych w procesie pracy nad zadaniem, ma istotne znaczenie, dla tych uczniów, którzy planują swoją dalszą edukację realizować na uczelniach technicznych – mówi dr Agnieszka Herma ze Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki. Trudno sobie obecnie wyobrazić przyszłego inżyniera, który ma problemy z podstawami obsługi kalkulatora naukowego, a w dalszej perspektywie wszelkich systemów komputerowego wspomagania projektowania. W przygotowaniu do sprawnego stosowania narzędzi tych systemów, nieodzowne staje się systematyczne wdrażanie uczniów do pracy nie tylko ze zwykłym, ale w szczególności, graficznym kalkulatorem na lekcjach matematyki – dodaje dr Herma.

Dyskusja w tej kwestii od wielu miesięcy toczy się także na forach internetowych. Cześć maturzystów zwraca uwagę na fakt, iż korzystanie z kalkulatora prostego podczas egzaminu maturalnego paradoksalnie obniża jego poziom, bowiem nie uczy myślenia praktycznego ograniczając się do samej teorii.

- Świat na maturze się nie kończy, a później swobodne posługiwanie się kalkulatorem graficznym bardzo się przydaje, na przykład na studiach inżynieryjnych – komentuje całą sytuację jeden z forumowiczów.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.