Facebook Google+ Twitter

Karnawał to czas masek. W poście trzeba będzie wreszcie je zdjąć

Czy jest jakiś szczególny powód, dla którego tematyka masek może zainteresować? Dla mnie to ich wszechstronna obecność od zarania dziejów w historii homo sapiens. A poza tym karnawał to czas masek.

Słowo maska jest pochodzenia arabskiego. Przejęte przez język włoski przeniknęło do Francji i tak zaczęła się jego kariera w kulturze europejskiej. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:African_wooden_mask.jpg / Fot. Cezary p at pl.wikipediaSama maska jako element kultury opisana jest w Wielkiej Encyklopedii PWN: nakładana na twarz lub głowę, wymodelowana w drzewie lub innym tworzywie, stylizowana twarz ludzka lub głowa zwierzęca; używana od zarania dziejów jako niezbędny element obrzędowości i magii.Jeśli spojrzymy z lotu ptaka - etnografa maski były i są obecne w każdej kulturze: w plemiennych tańcach rytualnych, greckich i dalekowschodnich teatrach, ale i w commedia dell'arte. Współcześnie maski są zastąpione przez charakteryzację. Cywilizacja odarła z nas więc element niezbędny do obrzędowości i magii? A może maski wniknęły w nasze twarze tak głęboko, że się już ich nie zdejmuje?

Maska to podstawowy element używany podczas obrzędów rytualnych w kulturach pierwotnych. Interesująco genezę tego zjawiska prezentuje Estera Żeromska w swej książce "Maska na japońskiej scenie. Podstawowa więc była potrzeba ukrycia się myśliwego. Podczas polowania za maską jelenia czy wilka człowiek chował swoje "człowieczeństwo" i umacniał więź ze światem zwierzęcym. Dzięki temu mógł liczyć na przychylność i obfite łowy".

Maski rytualne Indian czy plemion afrykańskich nie są barierą, a zawierają http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Masque_Corée_Musée_Guimet_70608_1.jpg / Fot. Vassilpołączenie odbicia twarzy od wewnątrz i symboliki maski na zewnątrz. Jest jednocześnie "nosicielem" i tym co sama prezentuje. Uproszczonych interpretacji nie można więc dokonać. Tylko w oparciu o pogłębione poznanie i zrozumienie kontekstu znaczeń kultury z jakiej się wywodzą. Bo jak powiedział Claude Levi - Straus maska potwierdza wszechobecność mitów. Estera Żeromska świetnie pokazuje ewolucje tego przedmiotu.Przekonani o tym, że maska jest określoną postacią, a nie tylko jej wyobrażeniem, praprzodkowie otaczali ją religijną czcią. Okres rozpadu wspólnoty pierwotnej wiąże się z pojawieniem się masek wyobrażających bóstwa i duchy. W ciągu kilku tysiącleci, ewoluując od maski obrzędowej do teatralnej, zmieniało się jej znaczenie i zastosowanie. Z każdym jednak wiekiem stawała się coraz bardziej nieodrodnym atrybutem kultury.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.