Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

13541 miejsce

Katastrofa kolejowa w Szczekocinach. Wszystkie ofiary zidentyfikowane

Współautorzy: Katarzyna Olczak Mateusz Brzeziński Michał Wrótniak

W sobotę 3 marca około godz. 21, we wsi Chałupki, w gminie Szczekociny, niedaleko Zawiercia, czołowo zderzyły się pociągi relacji Warszawa-Kraków i Przemyśl-Warszawa. Zginęło 16 osób, a 51 osób nadal przebywa w śląskich szpitalach, stan 3 rannych lekarze wciąż określają jako ciężki. Prezydent Komorowski oficjalnie ogłosił żałobę narodową w dniach 5 i 6 marca.

 / Fot. PAP/Andrzej GrygielŚląskie Centrum Zarządzania Kryzysowego w Katowicach:
(32) 20 77 201
(32) 20 77 202

Infolinia PKP Intercity dla rodzin rannych:
19 757
(z telefonów stacjonarnych)
(42) 19 436 (z telefonów komórkowych)

Sprawdź opóźnienia pociągów po katastrofie w Szczekocinach

Sytuacja na Dworcu Centralnym po katastrofie [FILM]

Zobacz film z największej katastrofy kolejowej w powojennej Polsce, która wydarzyła się 19 sierpnia 1980 r. w Otłoczynie koło Torunia. Zginęło wtedy 65 osób.

Najnowszy bilans ofiar katastrofy: 16 ofiar śmiertelnych z czego 2 pozostają niezidentyfikowane, 57 osób rannych (49 nadal pozostaje w szpitalach). Wśród ofiar jest jedna obywatelka Rosji i jedna USA.

Poniedziałek, 5 marca


14:27
Rozpoczęła się konferencja ministra transportu Sławomira Nowaka: 47 osób nadal przebywa w szpitalach. Członek rządu wyraził nadzieję na współpracę ze związkami zawodowymi kolejarzy oraz apelował o nie naciskanie na PKBWK, która sporządzi raport w ciągu 12 miesięcy.

14:15
Wojewoda Śląski Zygmunt Łukaszczyk mówi o dwóch niezidentyfikowanych ofiarach.

14:10
PAP: Po godzinie 13. dobiegła końca akcja poszukiwawcza. „Mamy stuprocentową pewność, że w miejscu katastrofy nikogo już nie ma” - poinformował rzecznik śląskiej straży pożarnej Jarosław Wojtasik.

13:10
Konferencja prasowa prokuratury dotycząca śledztwa w sprawie katastrofy ma rozpocząć się o 14:30

12:44
Zakończyła się konferencja związków zawodowych.

12:40
Związki zawodowe: system szkolenia maszynistów ma poważne niedociągnięcia.
Działacze OPZZ będą się domagać od rządu zwiększenia nakładów na przygotowanie pracowników kolei do pełnienia obowiązków.

12:20
Związki zawodowe podczas konferencji: Na miejscu katastrofy jest Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych oraz prokuratura prowadząca śledztwo.
Aleksander Motyka, Przewodniczący Związku Zawodowego Dyżurnych Ruchu PKP mówi o zbyt dużym obciążeniu dyżurnych. Oprócz kierowania ruchem, prowadzą oni nawet sprzedaż biletów, co często wynika z cięć wydatków.

11:20
TVN24: Zidentyfikowano 15. ofiarę katastrofy, co potwierdza prokurator Tomasz Ozimek. Jeszcze dziś ma odbyć się konferencja prasowa prokuratury.

10:58
Dokonano zatrzymania dyżurnych ruchu ze Starzyn. Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych ma potwierdzić, czy posterunek szlakowy w Starzynach mógł skierować jeden z pociągów na niewłaściwy tor. Dotychczas osoby te nie usłyszały żadnych zarzutów.

10:55
Wśród 14 zidentyfikowanych już ofiar sobotniej katastrofy kolejowej pod Szczekocinami jest obywatelka Rosji - tę informację potwierdza Katarzyna Kuczyńska ze Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego.
http://www.pap.pl/palio/html.run?_Instance=cms_www.pap.pl&_PageID=1&s=infopakiet&dz=kraj&idNewsComp=&filename=&idnews=43724&data=infopakiet&_CheckSum=1920501362

10:50
Służby ratownicze wznowiły akcję. Ma się ona zakończyć około południa. Równolegle trwają prace nad udrożnieniem torowisk. Jest szansa na przejezdność trasy w środę.

02:10
Zakończono akcję poszukiwawczą we wrakach pociągów. Strażacy mają wrócić na miejsce katastrofy rano.

Niedziela, 4 marca


00:00
Na terenie całego kraju zaczęła obowiązywać ustanowiona przez prezydenta żałoba narodowa.

19:40
W pomoc poszkodowanym włączyło się katowickie Stowarzyszenie "Wokanda", które wcześniej pomagało poszkodowanym i rodzinom rannych katastrofy hali Międzynarodowych Targów Katowickich (MTK).

18:55
Joanna Trzaska-Wieczorek, kancelaria prezydenta dla TVN24:
Prezydent podpisał dokument, ogłaszający żałobę narodową na dwa dni: 5 i 6 marca, czyli poniedziałek i wtorek. Żałoba będzie obowiązywać na terenie całego kraju. W czasie żałoby flagi państwowe na gmachach publicznych zostaną opuszczone do połowy masztu. Odwołane zostaną imprezy masowe, sportowe i koncerty.

18:03

Konferencja prasowa ministra Jacka Cichockiego, ministra Sławomira Nowaka, ministra Bartosza Arłukowicza


Cichocki: Składam kondolencje wszystkim bliskim ofiar śmiertelnych.

Nowak: Doszło do największej katastrofy w wolnej Polsce. Pociąg Intercity jechał z prędkością 95 km/h, nie ma odczytu prędkości pociągu Przewozów Regionalnych. Wstępnie: ruch na tym odcinku zostanie przywrócony we wtorek w godzinach popołudniowych. Cały czas pracuje komisja, badająca przyczyny katastrofy, przewodniczący Tadeusz Ryś zabezpiecza wszystkie dowody. Apeluję o powstrzymanie się od poszukiwania winnych tej katastrofy i kieruję ten apel również do polityków. W dniu dzisiejszym PZU uruchomiło specjalną infolinię oraz zespół, który będzie obsługiwał poszkodowanych. PKP zaopiekuje się rodzinami pracowników, którzy ponieśli śmierć w tej katastrofie, zapewni pomoc psychologiczną i finansową.

Cichocki: Informacja do służb mundurowych w Zawierciu dotarła po minucie od katastrofy. W ciągu kwadransa zaczęły zjeżdżać się pierwsze jednostki straży pożarnej oraz karetki pogotowia. Do pomocy ruszyli mieszkańcy domów położonych przy torach, pomagali w wyprowadzeniu niezakleszczonych rannych. W szkole w Goleniowie przygotowano punkt zbiorczy dla poszkodowanych, którzy nie byli ranni; stamtąd zostali odwiezieni autokarami do Warszawy. Okoliczny ratownik GOPR dotarł na miejsce katastrofy z przeszkolonym psem zanim jeszcze dotarli tam ratownicy z psami. Pies nie znalazł żywych osób, odnalazł 4 ciała. Obecnie możemy potwierdzić, że zidentyfikowano 9 osób, rodziny są powiadomione, kolejne 5 osób jest w fazie identyfikacji. Rzeczy pozostawione na miejscu katastrofy są stale zabezpieczane i przewożone do Komendy Powiatowej w Szczekocinach.

Arłukowicz: Na godzinę 17. w szpitalach przebywa nadal 51 osób. Stan 3 osób określa się jako ciężki, 8 jako średni. W szpitalach przebywają obywatele Ukrainy, Mołdawii, Czech. Pacjenci przebywali w 15 szpitalach. Nie zabrakło preparatów krwi. Zapewniamy opiekę psychologów.

Cichocki: We wraku mogą być jeszcze ciała ofiar. Akcja rozdzielania wraku trwa.

Nowak: Potwierdziliśmy tożsamość 1 maszynisty ze składu Intercity oraz maszynisty interREGIO. Czekamy na potwierdzenie tożsamości 2 maszynisty Intercity.

Cichocki: Ciało drugiego maszynisty ze składu Intercity może być jeszcze we wraku.

Nowak: Rozmawiałem z przewodniczącym Miętkiem w ubiegłym tygodniu po piśmie, które do mnie skierował. Zwracał uwagę na większą niż jednoosobowa obsadę w lokomotywach, pisał o systemie bezpieczeństwa. Potrzebuję w tym wsparcia związków zawodowych. Instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo na kolei w tym Urząd Transportu Kolejowego wywiązują się należycie z podnoszenia bezpieczeństwa kolejowego w Polsce.


17:05

Konferencja prasowa wojewody śląskiego Zygmunta Łukaszczyka


Łukaszczyk: Bilans: 16 ofiar śmiertelnych, 58 osób rannych nadal pozostaje w szpitalach. Wśród ofiar śmiertelnych 7 ciał jest już zidentyfikowanych, 3 są w trakcie identyfikacji, kolejne będą identyfikowane, rodziny ciągle przybywają na miejsce. W lokomotywach było 3 maszynistów, dwóch w pociągu Intercity. 2 maszynistów prawdopodobnie nie żyje, nie wiadomo, co z trzecim maszynistą.

16:28
Na odcinku, na którym doszło do katastrofy testowano system bezpiecznej kontroli jazdy pociągu zalecany przez Unię Europejską, tzw. Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (ETCS). System ma zapewniać bezpieczną kontrolę jazdy pociągów. Szczegóły nt. tego systemu: TUTAJ.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (84):

Sortuj komentarze:

Alf.Kw-ska
  • Alf.Kw-ska
  • 07.03.2012 11:27

Pociagi sa wyprawianne jak na "Dzikim zachodzie,,bez zadnego zabezpieczenia. Przy prawidlowo dzialajacej blokadzie,wypadek sie nie zdarzy. Czlowiek sie moze pomylic. Blokada zabezpiecza przed pomylka.Ktos oszczedza na ,, Zabezpieczeniu Ruchu''.Dochodzi do tragedii. Gina ludzie !!!

Komentarz został ukrytyrozwiń
Jerzy
  • Jerzy
  • 06.03.2012 13:15

Jestem absolwentem z lat 50-tych Wydz. Komunikacji P.W. o sp. Zabezpieczenie Ruchu Pociągów. Nie wnikając w zawiłości systemów zabezpieczeń zawsze istnieje na kolei zasada uzależnienia wolnego szlaku od wzajemnej zgody blokad na nastawniach, prawidłowego ustawienia drogi przebiegu, a więc kontrolowanego położenia zwrotnic na rozjeździe itp. Przy prawidłowo działających czynnikach wówczas istnieje wyłącznie możliwość podania sygnału "Wolna Droga". Szlak kolejowy to nie trakcja tramwajowa, gdzie dowolnie i w każdej chwili można przestawiać zwrotnice. Z dotychczasowych zdawkowych informacji wydaje mnie się , że w całej tej tragedii szuka się kozła ofiarnego w postaci winy nastawniczego, aby zataić istniejący tam niedowład techniczny i organizacyjny tzw. "czapy".

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ja tak sobie myślę że każda tego typu katastrofa będzie zawsze okazja do wytykania błędów rządowi. Obojętnie jaki by on nie był. Smoleńsk, powódź, Szczekociny to dla jednych wina Tuska, dla innych wszystkich polityków. Nie jest ważne czy to człowiek zawinił czy system czy dla co poniektórych Bóg ukarał. Zawsze będziemy się tak przepychać. A ja mam taką refleksję o której mało osób mówi. Za organizacje pracy na kolei jak i w każdej spółce odpowiada przede wszystkim zarząd i prezesi, dyrektorzy etc. Ja wiem drodzy Państwo że w spółkach skarbu państwa ci ludzie są nominowani przez władzę. Jednak to oni właśnie w pierwszej kolejności winni sie tłumaczyć ze wszelkich zaniedbań. Przecież właśnie po to są aby odpowiadać za funkcjonowanie firmy którą zarządzają. A że niekompetentni...to już wina wiadomo kogo. I o to przede wszystkim pretensje mam do naszej władzy. O nieodpowiednich ludzi na takich stanowiskach.

Komentarz został ukrytyrozwiń

http://wiadomosci.wp.pl/kat,1329,title,Smolensk-i-Szczekociny-dziwna-decyzja-wladz,wid,14307973,wiadomosc.html?ticaid=1e0aa
Zapomniałem podać adresu, gdzie można znaleźć oryginał.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Zobaczcie co piszą jeszcze o naszych rządach. Także ja ze swoimi poglądami nie jestem osamotniony. Niech ci wszyscy mądrale, którzy mnie wyklinają powiedzą, czy to co napisał "~sly [15 minut temu]" nie jest prawdą.

@Lilia ^ Kiedyś były PKP teraz z tego została tylko nazwa.Całą PKP podzielono na ok.50 spółek,więc jest 50 prezesów,ich zastępcy i 50 Rad Nadzorczych.Cała ta biurokracja pochłania większość pieniędzy,które idą na kolej.Odpowiedzialność za to ponoszą wszystkie Rządy bo do tego dopuściły.Ten Rząd nie zrobił nic żeby cokolwiek poprawić dla naszego Państwa.Oni wszyscy niszczą ten kraj i niszczą mieszkających w nim ludzi.

Komentarz został ukrytyrozwiń

W obliczu katastrofy kolejowej pod Zawierciem: nie jest nam potrzebna żałoba narodowa, potrzebne jest za to całkowite odpolitycznienie naszych polskich kolei i podjęcie racjonalnych decyzji dotyczących kolejnictwa w Polsce.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Aby nie było wątpliwości. Ja nie jestem wrogiem jakiejś opcji politycznej. Ja jestem wrogiem ignorancji, niekompetencji, indolencji, skutkiem czego trwoniony jest majątek narodowy, często przejmowany niezasłużenie przez nieuczciwych ludzi i także, czego skutkiem są narodowe nieszczęścia.
Ale ja mogę zmilczeć. Mnie i tak niewiele zostało z doczesności. To wy młodzi będziecie beneficjentami skutków działań Polskiej Wspaniałej Władzy. I to wy będziecie żyć w oczekiwaniu na kolejną katastrofę i objadać się emeryturami z OFE, które są w rękach zagranicznych biznesmenów.

Komentarz został ukrytyrozwiń
Weteran
  • Weteran
  • 05.03.2012 20:08

Panie Tadeuszu !! teraz po katastrofie gdy wypowiadają się kolejarze i fachowcy związani z koleją ;powtarzają to samo co Pan pisze!! Jest syf na kolei ,burdel na kółkach ,mało tego ,związkowcy ostrzegali w piśmie które niedawno wysłali do min. Nowaka że może dojść do katastrofy! I co I nic ... nic nie zrobiono!!

A jak pisze Kożmiński ;chciano nawet zabrać pieniądze przeznaczone na kolej ,by dać je na budowę autostrad .Tak rząd kombinował tylko Unia się sprzeciwiła bo widziała syf na kolei. Bałagan a teraz cierpią niewinni ludzie!

Komentarz został ukrytyrozwiń
red
  • red
  • 05.03.2012 20:00

Jakub - jesteś bezradna mało skomplikowana ,jak się okazuje ... Ciota!

Komentarz został ukrytyrozwiń

Już miałem nie wstępować pod ten adres. Ale jak zobaczyłem ten komentarz nie mogłem sobie odmówić. Tym bardziej, że nawet teraz w obliczy tragedii co niektórzy rozumują nadal kategoriami: To nie my, to oni.
~Baca: Od katastrofy do katastrofy.
W ostatnich latach było w Polsce wiele katastrof, w górnictwie, lotnictwie, kolejnictwie, itd. Wszystkie one są efektem niekompetencji, łamania elementarnych zasad organizacji pracy, bezpieczeństwa, lekceważenia wszelkich praw fizyki. Należy zadać sobie pytanie podstawowe. Dlaczego? Na wysokie stanowiska w państwie powoływane są osoby niekompetentne, bez podstawowej wiedzy i doświadczenia. Wiedzę z danej dziedziny zdobywa się w drodze kierunkowego wykształcenia i pracy w zawodzie, gdzie zdobywa się niezbędne doświadczenie. Podstawowym kryterium w doborze kadr zarządzających obecnie w Polsce jest przynależność polityczna do grupy dzierżącej w danym okresie władzę i uległość polityczna wobec kierownictwa partii. W czasach komuny tacy ludzie nazywali się działaczami społeczno - politycznymi. Tamtych i obecnych rządzących łączyło jedno - niekompetencja. Spójrzmy na obecny skład autorskiego rządu premiera Tuska. To tragedia, roi się w nim od osób nie mających zielonego pojęcia o resorcie, którym kierują. Resortami kierują osoby albo nie posiadającego stosownych kwalifikacji albo kompletnie bez doświadczenia. Dotyczy to również doradców i komitetów politycznych. Dobrym przykładem tego zjawiska jest również sposób wynagradzania - patrz prezes od Stadionu Narodowego. Prezydent Warszawy jego wynagrodzenie określiła zwrotem "znak czasu". Rzadko można spotkać tak bezczelną wypowiedź. Tym bardziej bezczelną, że to są budżetowe pieniądze. Niekompetencja rządzących owocuje brakiem świadomości skutków oraz niemożnością myślenia w kategoriach przyczynowo - skutkowych. A stąd już jeden krok do błędnych decyzji, różnego rodzaju nieszczęść i katastrof. Uwagi te dotyczą wszystkich ekip rządzących naszym krajem w okresie ostatnich kilkunastu lat.
Ten komentarz jest rodem spod: "Raport: w Polsce na torach ginie najwięcej osób w całej Unii"

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.