Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Katastrofa rosyjskiego Jaka-42. Zginęli hokeiści Lokomotivu Jarosław

Rafał Grząślewicz
Rafał Grząślewicz
Fotografia ilustracyjna, Jak-42 w barwach rosyjskich linii lotniczych Centre-Avia.
Fotografia ilustracyjna, Jak-42 w barwach rosyjskich linii lotniczych Centre-Avia.
W katastrofie samolotu Jak-42, do której doszło w środę 7 września po godzinie 14 czasu polskiego, zginęły 43 osoby, a dwie walczą o życie w szpitalu.

Jak podaje serwis internetowy telewizji Russia Today do katastrofy doszło w pobliżu miasta Jarosław położonego w centralnej części Rosji. Jak-42 należący do linii Jak-Service zmierzał w kierunku stolicy Białorusi, Mińska.

Według wstępnych raportów, maszyna spadła kilka chwil po starcie i zapaliła się. Wrak samolotu znajduje się w odległości 4000 metrów od pasa startowego. Pierwsze ustalenia wskazują, że maszyna nie wzbiła się dostatecznie wysoko i zawadziła o radiolatarnie. Według zeznań kontrolera lotu samolot znajdował się około 50-60 metrów nad ziemią, gdy przechylił się w lewo, po czym spadł.

Samolot rozbił się w pobliżu Wołgi. Przednia część Jaka wpadła do rzeki. W wodzie znajdują się także zwłoki. Do tej pory odnaleziono 36 ciał.

W momencie katastrofy na pokładzie znajdowało się 45 osób, co potwierdziło Rosyjskie Ministerstwo ds. Sytuacji Nadzwyczajnych. Większość załogi stanowili członkowie lokalnej drużyny hokejowej Lokomotiv, wśród których znajdowali się także Czesi, Słowacy oraz Szwedzi.

Zginęły 43 osoby. Katastrofę przeżyli: Aleksander Galimow, 26-letni zawodnik rosyjskiej reprezentacji w hokeju oraz członek załogi Aleksander Sizow. Pierwszy z nich trafił do szpitala z poparzeniami sięgającymi 80% powierzchni ciała. Galimow ma spalony układ oddechowy, siniaka lewego płuca oraz uszkodzone nerki. Sizow przewieziony został do miejscowego szpitala w ciężkimi poparzeniami ciała i połamanymi kończynami.

Na miejsce wypadku udali się eksperci powołanego komitetu śledczego, w tym specjaliści w zakresie medycyny sądowej. Na zlecenie premiera Władimira Putina początkową fazą śledztwa zarządzać ma rosyjski minister transportu Igor Levitin. Katastrofą zajmuje się także MAK.

Samolot, który uległ dzisiejszej katastrofie eksploatowany był od 1993 roku. Świadectwo zdatności do lotu wygasnąć miało 1 października, a więc za niespełna trzy tygodnie. Przedstawiciele rosyjskiego lotnictwa zapewniają, że maszyna, która miała wylatane ponad 20 tysięcy godzin, była odpowiednio konserwowana, a stan samolotu był dobry. Dwa lata temu linie Jak-Service uznane zostały przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego za najbardziej niebezpiecznie wśród rosyjskich linii lotniczych.

Jaki-42 to radzieckie średniodystansowe samoloty komunikacyjne. Na ich pokładzie w czasie lotu przebywać może maksymalnie 120 osób, a masa startowa maszyny nie powinna przekroczyć 57 ton. Jaki-42 produkowano w latach 1979-2002. Dzisiejsza katastrofa jest ósmą w historii z udziałem tego modelu.

Poniżej amatorski film z miejsca zdarzenia:

Do Wiadomości24 możesz dodać
własny tekst, wideo lub zdjęcia. Tylko tu przeczyta Cię milion.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto