Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

2059 miejsce

Katastrofa Tu-154 w Moskwie. Dwoje zabitych, 83 rannych

W wypadku rosyjskiego samolotu pasażerskiego Tu-154, w którym krótko po starcie zgasły silniki, zginęły 2 osoby a 83 zostały ranne. Tupolew wylądował awaryjnie na podmoskiewskim lotnisku Domodiedowo, niestety wypadł z pasa startowego i rozpadł się na trzy części.

 / Fot. PAP/EPA/MAGOMED MAGOMEDOVTu-154 lądował w Moskwie pół godziny po starcie z lotniska Bykowo. Na pokładzie było 163 osoby, w tym siedmioro dzieci i 9 członków załogi. Samolot leciał z Moskwy do Machaczkały, stolicy Dagestanu, republiki na rosyjskim Północnym Kaukazie. Wśród pasażerów nie było cudzoziemców. Podczas próby lądowania samolot wypadł z pasa. Dwie osoby zginęły. Ranne są 83 osoby.

Tupolew wystartował z lotniska Wnukowo o 14.07 czasu moskiewskiego (12.07 czasu polskiego). Po 29 minutach lotu, gdy maszyna była na wysokości 9100 metrów, zawiódł jeden z silników. Po chwili uległ awarii drugi, a także generatory prądu i urządzenia nawigacyjne. W momencie, gdy Tu-154M był kilkaset metrów nad ziemią, przerwał pracę trzeci silnik.

W chwili awarii pierwszego silnika samolot znajdował się w odległości 80 km od lotniska Domodiedowo, które z kolei jest usytuowane 70 km na południowy wschód od Moskwy. Port lotniczy Wnukowo leży 35 km na południowy zachód od stolicy.

 / Fot. PAP/EPA/IMAM MAGOMED ALIEVPiloci lądowali praktycznie na ślepo. Z powodu złych warunków pogodowych - niski pułap chmur - nie dostrzegli w porę progu pasa startów i lądowań; samolot zdołali posadzić dopiero w połowie pasa. W efekcie Tupolew wypadł z niego i wbił się w wał ziemny na krańcu lotniska. Samolot rozpadł się na trzy duże części.

Zdaniem ekspertów, to cud, że nie doszło do pożaru. Tu-154M nie mógł bowiem zrzucić paliwa i lądował z pełnymi bakami.

Ranni zostali przewiezieni do szpitali w Moskwie, Domodiedowie i Widnoje. Stan 10 rannych lekarze określają jako bardzo ciężki.

Rozbity Tu-154M miał 18 lat. Wcześniej był eksploatowany w Kazachstanie i Bułgarii. W 2009 roku przeszedł remont kapitalny.

Dyrekcja lotniska Wnukowo wyklucza, by przyczyną katastrofy była zła jakość paliwa. Rzecznik tego portu lotniczego Jelena Kryłowa podała, że inne samoloty, które zostały zatankowane z tego samego zbiornika, co feralny Tupolew, szczęśliwie wylądowały na lotniskach docelowych. Ponadto - jak przekazała - ekspresowa analiza paliwa wykazała, że spełnia ono wszystkie normy jakościowe.

Lidia Raś/PAP

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (23):

Sortuj komentarze:

Poprawka: Ił-62 miał 4 silniki - 2 pary po 2 silniki:) Pierwsza para, silniki 1 i 2 stracone natychmiast, a 3 w kilka sekund potem. 4 robił dobrą minę do złej gry aż do rozbicia się samolotu. Stąd skojarzenie z pociskiem..

Komentarz został ukrytyrozwiń

Zakładając, że była to ta sama usterka co w katastrofie na Okęciu w 1980 roku. Ale to był problem niewłaściwego materiału - turbina dosłownie rozleciała się a jej części uszkodziły drugi silnik. Każdy kojarzy Ił-a 62, więc wiadomo, że silniki były po obu stronach tylnej części kadłuba. Skoro części z zepsutego silnika uszkodziły drugi silnik to naturalnie musiały przejść przez kadłub a tam skosiły mechanizm steru wysokości i samolot zamienił się w coś na kształt pocisku V-2:(

Komentarz został ukrytyrozwiń

Bardzo przypomina ten wypadek katastrofę Iła - 62 Tadeusz Kościuszko w lesie Kabackim w 1987r. http://www.zgapa.pl/zgapedia/Katastrofa_lotnicza_w_Lesie_Kabackim.html , poza oczywiście finałem, który w tym przypadku był w miarę szczęśliwy. Przyczyną była jak wiadomo awaria silnika.
Zwracano uwagę na pewne podobieństwo konstrukcji Iłów 62 do Tu - 154. Moderator Forum Lotnictwo o nicku Gabec w 2006r. napisał: >Iłów-62 od lat nie ma już we flocie naszego narodowego przewoźnika. Zastąpiły je samoloty zachodnie. Jednak nad Polską wciąż latają maszyny o podobnej konstrukcji, będące na wyposażeniu rządowego pułku wożącego głowę państwa i VIP-y. TU-154 mają trzy silniki umieszczone blisko siebie i usterzenia z tyłu kadłuba. Samoloty są już wysłużone i od dawna mówi się o ich wycofaniu. Na szczęście rosyjskie turbiny dawno temu wymieniono w nich na silniki Rolls-Royce'a.<
Czy aby na pewno wymieniono silniki na silniki Rolls-Royce'a w samolotach Tu - 154? Odpowiedział na to również w 2006r. Piotrek_s >Oba Tu-154M latające obecnie jako rządowe (jeden z nich, obecny nr "102", to przejęty z PLL LOT SP-LCO) nie mają silników Rolls-Royce, tylko dawne Sołowiow D-30KU-154, te same co w IŁ-62M, minimalnie się tylko różnią numerem wersji< link http://www.lotnictwo.fora.pl/wypadki-lotnicze,14/kopernik-i-kosciuszko,3171-45.html (pod koniec strony).

Komentarz został ukrytyrozwiń

Tacy sami urzędnicy, którzy nie boją się odpowiedzialności. Bałagan i korupcja gwarantowane!

Komentarz został ukrytyrozwiń
Magda Werner
  • Magda Werner
  • 05.12.2010 20:28

Taki sam kraj jak Polska w którym też co chwilę się coś rozlatuje. Np. rury ciepłownicze w Częstochowie, stacja redukcji gazu w Zielonej Górze, zapalające się autobusy w Warszawie, drogi do remontu po pół roku po oddaniu do użytku, wały przeciwpowodziowe itp. itd.

Komentarz został ukrytyrozwiń
Roman Kożmiński
  • Roman Kożmiński
  • 05.12.2010 18:20

A może chodziło o załatwienie brata Prezydenta Dagestanu??- wszystko możliwe!!

Komentarz został ukrytyrozwiń

Robi się coraz ciekawiej:(

Komentarz został ukrytyrozwiń
tokaj
  • tokaj
  • 05.12.2010 15:36

Zapomniano dodać, że jedną z ofiar był brat prezydenta Dagestanu

Komentarz został ukrytyrozwiń

Na oparach:)
Musi coś być na rzeczy z tym paliwem bo lotnisko nie tłumaczyłoby się w tak ekspresowym tempie z jakości benzyny lotniczej!

Komentarz został ukrytyrozwiń

dziwne tłumaczenie z tą pompą, skoro podkołowali do startu, wystartowali to, na czym pracowały wcześniej silniki?

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.