Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Katastrofa Tu-204. Błąd pilotów czy wadliwego podwozia?

Roman Woźniak
Roman Woźniak
Pavel Adzhigildaev/CC 3.0
Od katastrofy naszego rządowego samolotu Tu-154 w Smoleńsku, opinia publiczna śledzi wypadki statków powietrznych. Brak dokładnych informacji wytwarza sferę domysłów. Wczorajszy wypadek Tu-204 zestawiony z incydentami tego modelu samolotu z ostatniego miesiąca zmusza do myślenia.

30 grudnia 2012 r. o godzinie 16.20 w trakcie lądowania na moskiewskim lotnisku Wnukowo rozbił się samolot produkcji rosyjskiej Tu-204-100, linii lotniczej Red Wings, wyprodukowany w 2008 roku (rejestracja RA-64047). Leciał z Pardubic (Czechy). Na pokładzie było 12 członków załogi. Po przyziemieniu samolot wpadł w poślizg na pasie 19., uderzył w ogrodzenie lotniska i uszkodził anteny lokalizatora ILS, w końcu zatrzymał się w pobliżu autostrady Moskwa-Kijów. Samolot złamał się na kilka części: kabina załogi znajdowała się przy autostradzie, kadłub i osobno sekcja ogonowa w dolinie przy autostradzie. Ruch drogowy został zatrzymany. Powstały pożar prawego silnika szybko został ugaszony. Zginęli dowódca statku powietrznego, pilot zmarł z powodu odniesionych ran. Reszta ofiar została przewieziona do szpitala. Poinformowano, że dwoje z nich (inżynier lotu i stewardesa) zmarło. Lotnisko Wnukowo ma jedną drogą startową zamkniętą z powodu trwającego remontu. Drugi pas został zamknięty do godziny 14 czasu lokalnego i o 14.30 wznowił pracę.

Katastrofy rzadko są wynikiem konkretnej przyczyny. Zwykle są wynikiem powstania kilku różnych przyczyn. Powstałe indywidualnie mogą wydawać się nieistotne, ale w połączeniu z innymi są w stanie zrobić sumę pozornie niepowiązanych ze sobą zdarzeń, które doprowadzają do katastrofy. W ostatnich dniach ten typ samolotu miał kilka przesłanek i awarii związanych z instalacją podwozia i lądowaniem.

Incydenty związane z samolotami Tu-204

Twarde lądowanie

7 grudnia załoga Tu-204-100 linii lotniczych Red Wings, (produkcja 2000 r., rejestracja RA-64019) wykonywała lot ze Stambułu (Turcja) do Moskwy - Wnukowo. Na pokładzie było 191 pasażerów i 10 członków załogi. Po wylądowaniu Inspektorzy obiektywnej kontroli lotu na lotnisku Szeremietiewo wykryli twarde lądowania na lotnisku w Stambule do 1,98 „g”. Załoga i pasażerowie nie zostali ranni.

Brak sterowania przednim kołem

18 grudnia załoga Tu-204-100 linii lotniczych Red Wings (rok prod. 2008, rejestracja RA-64046) wykonywała lot z Moskwy Wnukowo do Krasnojarska. Na pokładzie było 30 pasażerów i 11 członków załogi. Po lądowaniu w czasie kołowania w Krasnojarsku załoga poinformowała, że nie może zwolnić pasa ze względu na zamarznięcie wyłącznika krańcowego. Samolot został odholowany ciągnikiem na miejsce parkingowe.

Wykołowanie poza pas startowy

20 grudnia. Załoga Tu-204-100B linii lotniczych Red Wings (rok produkcji 2008, rejestracja RA-64049) wykonywała lot z Moskwy Wnukowo do Nowosybirska. Na pokładzie było 59 pasażerów i 8 członków załogi. O godzinie 11.11 czasu lokalnego samolot lądując w ścieżce na pasie startowym 25 (długość pasa - 3600 m o współczynniku przyczepności 0,55) w Nowosybirsku Tolmachevo zatrzymał się za nawierzchnią pasa w odległości ok. 350 metrów. Nikt nie został ranny. Pasażerowie wysiadali po schodach i dowiezieni zostali do terminalu autobusem. Podczas toczenia się samolotu zostały zniszczenie cztery główne opony prawego podwozia i dwie przednie oraz opona główna lewego podwozie. Lotnisko kontynuowało pracę z pasa 16/34.

Wskazania nie wypuszczonego podwozia

20 grudnia załoga Tu-204-100 linii lotniczych Red Wings (rok produkcji 1998 r, rejestracja RA-64018) wykonywał lot z Machaczkała do Moskwy Wnukowo. Na pokładzie znajdowało się 56 pasażerów i 8 członków załogi. Podczas podejścia do lądowania na lotnisku Wnukowo nastąpił sygnał alarmowy o niewypuszczeniu podwozia. Załoga przerwała podejście i przeszła na drugi krąg. Po usunięciu awarii załoga zdołała wypuścić podwozie i samolot wylądował bezpiecznie na docelowym lotnisku Wnukowo.
Wskazania nie wypuszczonego podwozia

24 grudnia załoga Tu-204-100 linii lotniczych Red Wings (rok produkcji 1998, rejestracja RA-64019) wykonywała lot z Soczi do Omska. Na pokładzie było 170 pasażerów i 8 członków załogi i dwóch techników pokładowych. Podczas podejścia na lotnisku Omsk włączył się alarm niewypuszczenia przedniej stójki. Załoga przerwała podejście i udała się na drugi krąg. Podwozie wypuszczono z instalacji awaryjnej. 18 minut po rozpoczęciu procedury lądowania samolot wylądował bezpiecznie na lotnisku Omsk Central.

Wytoczenie się poza pas startowy

5 listopada załoga Tu-204-100 linii lotniczych Red Wings (wyprodukowany w 2008 r., rejestracja RA-64043) wykonywała lot z Moskwy Wnukowo do Jekaterynburgu. Na pokładzie było 212 pasażerów. O godz. 14.42 UTC po wylądowaniu podczas burzy śnieżnej na pasie startowym 26 lotniska w Koltsovo samolot wytoczył się o 20 m poza pas startowy, zatrzymując wszystkie podwozia w bezpiecznej strefie końcowej. Nikt nie odniósł obrażeń. Samolot nie miał żadnych widocznych uszkodzeń. Pasażerowie zostali wyładowani po ruchomych schodach i dowiezieni do terminalu autobusem.

Czy powyższe zestawienie incydentów z udziałem samolotu Tu-204 nie wskazuje, że winni nie są piloci, jak podaje minister transportu Rosji, ale niedopracowany jest system podwozia samolotu. Przedstawione tu incydenty ostatnich miesięcy wskazują na to dobitnie.

Zarejestruj się i napisz artykuł
Znajdź nas na Google+

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto