Facebook Google+ Twitter

Katastrofalna bylejakość a la homo sovieticus

Zatonięcie statku pasażerskiego na Wołdze, ubiegłoroczna katastrofa polskiego Tu-154, opóźnione ratowanie załogi okrętu podwodnego Kursk .Do tych wszystkich katastrof na pewno przyczyniła się filozofia życiowa typowa dla społeczności homo sovieticus m.in. brak poczucia odpowiedzialności i zgoda na powszechną bylejakość

Określenie homo sovieticus jako pierwszy zdefiniował rosyjski socjolog Aleksandr Zinowiew, a przybliżył Polakom nieodżałowany ks.Józef Tischner, który piętnował obywatela ulepionego przez komunizm, całkowicie podporządkowanego władzy, uciekającego od samodzielnego myślenia, działania i odpowiedzialności, oczekującego na załatwianie spraw przez kogoś innego, a wreszcie całkowicie godzącego się z bałaganem we wszystkich dziedzinach życia społecznego i gospodarczego.

Szkody wyrządzone przez komunizm w umysłach obywateli sowieckich okazały się nadzwyczaj trwałe i nawet upadek ZSRR i rozwiązanie KPZR nie zdołały wykorzenić postaw typu homo sovieticus. Podawane w mediach fakty dotyczące ostatniej tragedii na Wołdze budzą grozę. Statek miał kilkadziesiąt lat, od dawna nieremontowany, jeden z dwóch silników nie działał, całe paliwo wpompowano w zbiornik po jednej stronie , bulaje w maszynowni nie były zamknięte, zaokrętowano zbyt dużą ilość pasażerów, a w momencie rozpoczęcia rejsu statek miał już wyraźny przechył na jedną stronę, pasażerowie głośno protestowali. I co? Popłynął dalej i zatonął, a dwie jednostki ( barki?) przepływające jako pierwsze koło miejsca tragedii nie podjęły żadnej akcji ratunkowej.
Dopiero teraz premier Putin zarządził porządki, bo okazało się, że taki stan floty pływającej to standard, podobnie jak dużej części pasażerskiej floty latającej oraz okrętów wojennych.

Bylejakość i wiara w to, że „jakoś to będzie” wciąż są bowiem bardzo rozpowszechnione w wielu dziedzinach państwa rosyjskiego, a do tego dochodzi brak poszanowania dla losów i życia pojedynczego człowieka. Efekty są tragiczne, że przypomnieć zbyt późne wezwanie zagranicznej pomocy dla uwięzionej załogi „Kurska” lub zaniedbania w infrastrukturze lotniska w Smoleńsku. Niestety, spora część postawy „homo sovieticus” przetrwała również w naszym kraju. Brak poszanowania dla procedur i zbytnio luzackie podejście do spraw zasadniczych są wskazywane wśród istotnych przyczyn ostatnich największych polskich katastrof lotniczych (Casy i Tu-154).

Chyba już najwyższy czas, by do końca wytępić pozostałości komunistycznego sposobu myślenia, najszybciej tam gdzie jest priorytet bezpieczeństwa i ochrony życia obywateli. Najważniejszym krokiem jest używanie rozumu, kierowanie się logiką i poczuciem odpowiedzialności na wszystkich szczeblach. Dobrze byłoby więc zweryfikować całość krajowych procedur bezpieczeństwa , by potem je ściśle i bezwarunkowo przestrzegać. Nie czekajmy na kolejne tragedie i wynik wyborów.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (16):

Sortuj komentarze:

Niestety dokładnie tak wygląda rosyjska rzeczywistość, "byle jak", "byle było" i "jakoś to będzie" - w Rosji potocznie określa się to słowem "pofigizm". I homo "pofigista" vel sovieticus wciąż obecny.

Komentarz został ukrytyrozwiń

-@ PP. -;°))))

Komentarz został ukrytyrozwiń
pstragpotokowy
  • pstragpotokowy
  • 14.07.2011 14:22

...w rzeczy samej Barbaro...czytuje was od wprawdzie od jakiegos juz czasu, ale dopiero dni temu kilka przemoglem oniesmielenie i pozwolilem sobie na zamieszczenie komentarza...nie dodaje ze tworczosc podziwiam, bo mogloby wam do glowy uderzyc...albo cos jeszcze gorszego sie stac...

Komentarz został ukrytyrozwiń

niekt się z pracą nie idyntyfikuje. zrobić coś doskonale i mieć satysfakcję? to jest nieznane uczucie.
czy ja dobrze widzę?
@ pstrągpotokowy?
oczy przecieram ! Witam Waszmość.
i nie ukrywam radości z tegoż faktu ;))))

Komentarz został ukrytyrozwiń

Tego nie da się wytępić. kiedyś ktoś nazwał to bojkotowaniem pracy, czyli przyglądaniem się jej zamiast pracowaniem. Ukryte bezrobocie - "czy się stoi czy się leży średnia krajowa się należy" , prawo do pracy i obowiązkowy stempel w dowodzie o zatrudnieniu wyrobiły spaczenie mentalności. Byli tacy co sabotowali robotę, ale nikt, nawet oni sami tego nie zauważali , bo obiboków nie brakowało.
Z pracą się nie utożsamiano. nie traktowano pracy jako służby sobie samemu, przede wszystkim. Zrobić coś dobrze, dokończyć pracę by było zrobione jak najlepiej, z pożytkiem, a dotego 5 minut po fajrancie? to wymogi nie do przyjęcia dla tych oboboków. Jednak nie można uogólniać homo sovieticus, gdyż byli tacy "przodownicy pracy" ludzie z dobrej roboty. Co do sowieckiej niedokładności ? hmmm... myślą że ta przestała istnieć gdy wybito białych i mienszewików..

Komentarz został ukrytyrozwiń

@ Srodkovy. Nieźle się odsłoniłeś, "anonimie". I to w jednym głupim komencie :D

Komentarz został ukrytyrozwiń

Skoro ta katastrofa to efekt polskiej bylejakości to kto za to odpowie? Wg niektórych winę ponosi "zła atmosfera na pokładzie", ale ci co ją stworzyli nie żyją, Rosjanie są niewinni. Czyli po co nam fikcyjny raport pana Millera? Wg niektórych wszystko jest już jasne. I to też jest polska bylejakość, byle był święty spokój nieważne za jaką cenę.

Komentarz został ukrytyrozwiń
Srodkovy
  • Srodkovy
  • 14.07.2011 10:19

Deglerku wróciłeś już z odkrywki w Smoleńsku????? Znalazłeś ślady bomby i koleiny po maszynie, która mgłę produkowała??????? Będzie doktoracik czy już masz?????

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ma Pan poniekąd rację, bo rząd potraktował byle jak lot prezydenta. Nie zadbał nawet o ochronę BOR na lotnisku.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Lotnisko bez papierów to jak samochód bez dokumentów czy człowiek bez metryki. Samochód bez dowodu rejestracyjnego pojedzie ale pierwsza kontrol zamknie i samochód i kierowcę.
Dokumenty lotniska Smoleńsk (domniemam) złożono gdzieś w archiwum. Dla wszystkich lotnisko jest nieczynne, zamknięte. Specjalnie o niego nie dbają. Jest to kawał łąki z pasem i drogami kołowania o wątpliwym stanie.
Ktoś proszący o możliwość lądowania tam, powinien sam sprawdzić.
Większość błędów będzie pokazanych w raporcie powypadkowym.
Wciąż wierzę że to polska byle jakość przyczyniła się do tragedii.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.