Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

34831 miejsce

Kierowcy z niepełnosprawnościami

Przewiduje się, że na polskich drogach jest już blisko 200 tys. kierowców z różnymi dysfunkcjami.

 / Fot. BSZgodnie z danymi Narodowego Spisu Powszechnego z 2011 roku liczba osób niepełnosprawnych wynosiła na koniec marca 2011 r. około 4,7 mln, co stanowiło 12,2% ludności Polski. Przewiduje się, że na polskich drogach jest już blisko 200 tys. kierowców z różnymi dysfunkcjami. Od lipca do grudnia 2014 r. wydano ponad 82,8 tys. nowych kart parkingowych – według danych Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych.
Na przestrzeni ostatnich lat widać wyraźnie, że sytuacja i przywileje bardzo zmieniły oblicze polskich dróg dla kierowców niepełnosprawnych. Dość duża już grupa może w taki sam sposób korzystać z dobrodziejstw techniki motoryzacyjnej, co osoba zdrowa. Prezentowane rozwiązania dotyczące osób niepełnosprawnych przybliżyły tę grupę społeczeństwa do upragnionego celu. Posiadanie prawa jazdy prócz poprawienia pewnego statusu materialnego i społecznego, daje możliwości szybszego i lepszego przemieszczania się. Wzrasta wreszcie dzięki temu również potencjał zawodowy tych ludzi.
Ważnym czynnikiem okazała się zmieniona ustawa Prawo o ruchu drogowym, bowiem uporządkowała stosunek prawny niezwykle ważny dla właściwego funkcjonowania w społeczeństwie. Przywileje, które są dostępne osobom z dysfunkcjami mają olbrzymi wpływ na lepsze funkcjonowanie. Miejsca parkingowe w prawidłowy sposób przygotowane, są nie tylko pomocne, ale też pozwalają na bezpieczne wsiadanie i wysiadanie z auta np. osobom na wózkach, czy chodzącym o kulach. Obszar do tego przygotowany, zabezpieczyć ma nie tylko kierowcę niepełnosprawnego, ale również pasażera. Oznakowane miejsce ma być również sygnałem dla innych użytkowników dróg, że potencjalnie zaparkowany pojazd jest własnością osoby z dysfunkcjami, należy wtedy być szczególnie ostrożnym mijając tego typu obszary.
W Polsce istnieje kilkanaście firm adaptatorskich proponujących klientom z niepełnosprawnościami różne dostosowania np. Autoadapt, Vaigl, Bever, Guidosimplex, Kivi Cebron i inne. Większość z nich spełnia wysokie standardy europejskie, choć w chwili obecnej niewymagające w Polsce ich certyfikowania i homologacji. Jest to sytuacja dość niebezpieczna, bo właściwie dopuszcza montowanie urządzeń, które mogą w sposób niewłaściwy wpływać na kierowanie pojazdem. Nie dotyczy oczywiście to tych firm wymienionych wyżej, bo one dysponują wieloletnimi tradycjami, ale zwracać należy uwagę na urządzenia wykonywane przez osoby do tego nieuprawnione. Takie możliwości mogą w sposób pośredni mieć wpływ na Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego.
www.cum.its.waw.pl

Beata Stasiak


Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.