Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

36702 miejsce

Kilka bajek o konsumpcji i reklamie

"Zakupologia" duńskiego guru światowej reklamy, Martina Lindstroma, to zwykła propagandowa agitka. Autor ze swadą przekonuje, że przecież że reklama to nic złego, niemalże: "Konsumenci całego świata, ogłupiajcie się!".

Okładka książki "Zakupologia" / Fot. wyd. Znak„Zakupologia” autorstwa Martina Lindstroma, guru światowej reklamy, miała być dziełem w zamyśle wydawcy arcyważnym. Ukazało się wszakże w serii „Punkty przełomowe”, której zadaniem jest przecieranie nowych intelektualnych szlaków i łamanie stereotypów. Książka duńskiego marketingowca to jednak panegiryk na rzecz technik reklamowych, które coraz agresywniej wkraczają w ludzkie życie.

Reklama jest jak napastnik, który czai się na każdym rogu, wciskając nam do głów produkty… Produkty? Raczej potrzeby. Których może na co dzień nie odczuwamy, ale reklamy wmawiają nam, że właśnie one żyją w głębi naszych serc. I za wszelką cenę powinniśmy je zrealizować. I to już, teraz, natychmiast!

W realiach urbanistycznych XXI wieku nie ma już praktycznie ani kawałka wolnej przestrzeni, na którym nie byłoby reklamy. Zdarzają się nawet sytuacje komiczne, gdy banner reklamowy stoi wbity w szczerym polu i wygląda jak niechciana sierota.

Otwartym jest pytanie, czy reklamy nadal są skuteczne. Coraz częściej można usłyszeć, że nie. Wielu polityków, dziennikarzy zajmujących się tematyką społeczną czy aktywistów różnych stowarzyszeń podkreśla, że plakaty czy bilboardy już tylko straszą i złoszczą, a nie kuszą. W krajach Europy Zachodniej rozwijają się ruchy zrzeszające działaczy organizacji społecznych i zwykłych obywateli, którzy walczą z ogłupiającymi reklamami za pomocą najskuteczniejszej broni - uśmiechem. Atakują oni afisze reklamowe pod osłoną nocy, przerabiając je w żartobliwej konwencji. Sporo o takich „atakach” pisała Naomi Klein w słynnej książce „No Logo”. W Polsce o takich odruchach protestów na razie nie słychać. Trudno jednak oprzeć się wrażeniu, że wszechobecność reklam budzi coraz częściej odruch wymiotny, a nie chęć pójścia na zakupy.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.