Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

2708 miejsce

Kim jest bloger?

To nie jest już rzeczywistość wirtualna, to świat, w którym żyją ci ludzie, to jest ich życie - mówił o blogosferze Dominik Kaznowski (Blox.pl) na seminarium "Rewolucja w komunikacji IV: Największe polskie badanie blogosfery!”.

Jan Zając podczas prezentacji na seminarium "Rewolucja w komunikacji IV: Największe polskie badanie blogosfery!” / Fot. Hanna Kasprzak (hanula1950.blox.pl)W tym roku firma Gemius S.A., we współpracy z portalem blox.pl, przeprowadziła badanie, dotyczące blogerów. Wyniki tego i innych badań na ten temat zostały zaprezentowane dziś w siedzibie Agory, na seminarium "Rewolucja w komunikacji IV: Największe polskie badanie blogosfery!”.

Do badania zaklasyfikowano 1769 kwestionariuszy, zebranych od losowo wybranych użytkowników blox.pl, oraz pochodzących z ogólnodostępnej ankiety. Wyniki recenzował Artur Zawacki z Gemius S.A. Potem przedstawił charakterystykę statystycznego blogera. Jest nim kobieta przed trzydziestym rokiem życia, z wyższym wykształceniem, pochodząca z dużego miasta i codziennie używająca internetu. Wyniki te pokazują jasno, że blogerzy nieco różnią się od statystycznych internautów: są lepiej wykształceni, częściej pochodzą z dużych miast i nieco częściej są płci żeńskiej.

Największy blogowy boom przypadał na 2006 r. Wtedy to pisanie internetowych dzienników rozpoczęło najwięcej osób. Czytać cudze blogi zaczęliśmy jednak już rok wcześniej. Przed 2000 rokiem zaledwie 1 proc. użytkowników pisał bloga, a czytało je 5 proc. Dziś połowa badanych prowadzi jednego bloga, prawie jedna czwarta prowadzi dwa blogi, a 5 proc. prowadzi cztery lub więcej blogów. Jedna trzecia blogerów poświęca mniej niż godzinę tygodniowo na pisanie bloga, ale 7 proc. poświęca na to sześć, do ponad dwudziestu godzin tygodniowo.

Najczęstsze powody, dla których decydujemy się na pisanie bloga, to wyrażanie uczuć i emocji, wyrażanie opinii i chęć zachowania swoich pomysłów i doświadczeń na przyszłość. Najczęściej poruszanymi tematami są zainteresowania i sprawy dobrze nam znane oraz własne życie prywatne, a także własna twórczość. 32 proc. blogerów pisze też o bieżących tematach z kraju i zagranicy.

Jacy są blogerzy?

Dominik Kaznowski z Blox.pl analizował odpowiedzi z zawartych w ankietach pytań otwartych i tych, pochodzących z rubryki "inne". Jak mówił, chciał dowiedzieć się "jacy są" blogerzy - interesowali go ludzie, a nie statystyki. Opisując blogerów stwierdził, że "to naprawdę inteligentni ludzie".

Wbrew potocznemu mniemaniu, blogi to nie tylko pamiętniki, jak mówił Kaznowski, blogerzy "piszą o wszystkim", a blog jest często "formą debaty społecznej". - W internecie ludzie są bardziej otwarci, tu mogą pokazać jacy są naprawdę - opowiadał. Wspominał o tym, że blogi mają moc kierowania opinią społeczną, trendami. - Wydaje się, że blog nie jest medium masowym, ale są blogi, które są czytane przez tysiące osób. - mówił. Dodał też, że niektóre z blogów "docierają do większej ilości osób niż niektóre gazety codzienne".

- Jeśli coś nie interesuje milionów, to komercyjna telewizja tego nie puści - mówił dla Wiadomości24.pl Kaznowski. Podał przykład, kiedy podczas premiery gry komputerowej Starcraft II, blogerzy transmitowali na żywo uroczystości. - Zadzwonił do mnie kolega i opowiadał: "słuchaj, jestem w Korei i obok mnie siedzi jakiś Polak i opisuje to wszystko na blogu". Blogi poruszają tematy, których nie ma w innych mediach. Nikt, prócz internautów, nie transmitował premiery gry - skonstatował Kaznowski.

Interesujące jest to, że 59 proc. badanych uważa blogi za wiarygodne źródło informacji, szczególnie wtedy, kiedy autorzy powołują się na źródła, z jakich korzystali. 59 proc. uważa blogi za formę dziennikarstwa, ale co ciekawe, 71 proc. stwierdziło w ankiecie, że to, za co ceni blogi, to subiektywne podejście autora do tematu. - Na dziennikarstwo patrzy się raczej jak na coś obiektywnego - zauważa Kaznowski - tymczasem blogerzy zupełnie inaczej traktują to, czym jest dziennikarstwo.

Blog jako sieć społeczna

Jan Zając z Wydziału Psychologii UW twierdzi, że nie ma sensu mówić o tym, jaki jest statystyczny bloger, bo społeczność blogerów jest zbyt zróżnicowana. W swoim wystąpieniu podczas seminarium omawiał badania, które prowadził wraz z Kamilem Rakocy z Instytutu Studiów Społecznych UW, polegające na analizowaniu struktur sieci blogów. Dzięki analizie internetowych linków między blogami można stworzyć i badać mapę całej sieci blogów.

Według Zająca, linki zamieszczone na blogu określają tożsamość blogera, pokazują kogo ceni i lubi. Czasem są też odwzajemnieniem linków do jego bloga. Z kolei linki przychodzące wpływają na prestiż blogera - z jednej strony w ten sposób zdobywa kolejnych czytelników, z drugiej - duża ilość linków sprawia, że adres jego bloga częściej pojawia się w wynikach wyszukiwarek (które, nota bene, są odpowiedzialne za znaczną część wizyt na blogach).

Jak podkreślał Zając, w blogosferze można zauważyć ciekawą zależność wynikającą z zasady Pareto. Włoski ekonomista Vilfredo Pareto zaobserwował, że osiemdziesiąt procent dóbr jest własnością dwudziestu procent mieszkańców. Tą samą zależność potwierdzono też w innych przypadkach, na przykład przez osiemdziesiąt procent czasu nosimy dwadzieścia procent naszych ulubionych ubrań. Jak mówił badacz - ta zasada znalazła swoje potwierdzenie w blogosferze; tylko 1 proc. blogów ma ponad 10 linków przychodzących. Te blogi czyta 72 proc. internautów, a to z kolei generuje 56 proc. ruchu w blogosferze.

Ponieważ blogi tworzą sieć, często informacja nawet z niszowego bloga, potrafi się rozpowszechnić po całym internecie - mówił Zając. Przykładem takiej sytuacji była sprawa Kononowicza, która najpierw pojawiła się na blogach, by w efekcie opanować cały polski internet i trafić do mediów.

Czy wyniki tych badań można uogólniać?

Zdania na ten temat były podzielone. - Gdybyśmy zbadali inne portale blogowe zapewne wyniki byłyby bardzo podobne - komentował Artur Zawadzki. Jednak Jan Zając nie zgodził się z przedmówcą twierdząc, że tych wyników, ze względu na niski respons rate (czyli ilość zwróconych kwestionariuszy względem wysłanych - przyp. red.), prawdopodobnie nie można generalizować na całą społeczność blox.pl, a co dopiero na blogerów w ogóle. Autorzy badań podkreślili, że było to badania pilotażowe - pierwsze, mające na celu ogólne rozpoznanie tego, jacy są polscy blogerzy.

Więcej informacji o badaniu: http://badanieblogosfery.blox.pl/.
Slajdy z prezentacji: Artura Zawadzkiego i Jana Zająca.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (4):

Sortuj komentarze:

rozbawiło mnie to:
bloggerzy to naprawdę inteligentni ludzie.

pfff
też mi odkrycie.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Bloger pochodzi od blog, więc przez jedno "g". Blogger.com, to duży serwis blogowy aktualnie będący własnością Google.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Kim jest blogger!

bloGGer!

Komentarz został ukrytyrozwiń

ciekawe :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.