Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

37521 miejsce

Kino moralnego niepokoju- geneza

Kultura szeroko pojęta zeszła do podziemia aby być poza zasięgiem cenzury. Inaczej było z kinem, które musiało funkcjonować jawnie i odegrało ważną rolę w historii naszego społeczeństwa.

Najnowsza historia okres kina moralnego niepokoju dzieli na dwie części. Pierwsza faza obejmuje czas od czerwca 1976 r. do sierpnia 1980 r. Natomiast druga od sierpnia 1980 r. do wybuchu stanu wojennego, czyli 13 grudnia 1981 r.Należy nie zapominać w jakiej sytuacji społeczno - politycznej rodziło się to kino. I tak oto w lutym 1976 r. Sejm głosił, że PZPR jest przewodnią siłą polityczną społeczeństwa, a PRL umacnia przyjaźń i współpracę z ZSRR . Wszystko zaczyna drożeć a podwyżki cen żywności w czerwcu 1976 r. przyczyniają się do wybuchu strajków w zakładach pracy w Radomiu i w Zakładach Metalowych w Ursusie. Nastąpiły aresztowania i katowanie zatrzymanych. We wrześniu tego samego roku powstaje Komitet Obrony Robotników. Początkiem 1977 roku omijając cenzurę ukazuje się Zapis oraz książka Tadeusza Konwickiego Kompleks polski. Powstają wolne związki zawodowe. Nie mogę pominąć znaczenia wyboru Karola Wojtyły na papieża
16 października 1978 roku, który odegra niemałą rolę w świecie i w naszej Ojczyźnie, w aspekcie społeczno-polityczno- kulturalno- religijnym. W 1979 r. miała miejsce pierwsza wizyta już Jana Pawła II w Polsce. Po czym sławetny strajk w Stoczni Gdańskiej oraz zalegalizowanie w sierpniu 1980 r. Solidarności. W tym samym roku nagroda Nobla zostaje przyznana Czesławowi Miłoszowi. W dniach 11-13 grudnia 1981 r. trwa Kongres Kultury Polskiej a 13 grudnia władze wprowadzają w Polsce stan wojenny. Okres ten tzn. lata 1976 – 1981 można nazwać kulturą społecznego protestu. Kultura szeroko pojęta zeszła do podziemia aby być poza zasięgiem cenzury. Inaczej było z kinem, które musiało funkcjonować jawnie i odegrało ważną rolę w historii naszego społeczeństwa.
Telewizja obok kina była kanałem nadawania i produkowania filmów. To ona w ówczesnym czasie była tubą propagandy, która ogłupiała społeczeństwo. Prezes telewizji Maciej Szczepański rozgłaszał, że dzięki polityce Gierka, Polska otworzyła się na Zachód i została krajem europejskim, w którym styl i warunki życia ludności szybko upodobniły się do standardów zachodnich. Telewizja Szczepańskiego zaczęła emitować wiele programów produkcji amerykańskiej i zachodnioeuropejskiej z rozmachem kreowała konsumpcyjnyi bezrefleksyjny model życia , czego konsekwencje odczuwamy do dzisiaj w mentalności nie jednego Polaka.
Pozwolę przytoczyć ciekawy wywód Marka Haltofa, który dokonuje zbiorowej charakterystyki utworów zaliczanych do nurtu kina nieufności: Ta seria współczesnych filmów realistycznych stanowi opis konfliktu między państwem a jednostką i ukazuje przepaść dzielącą „postępowe” hasła od ich realizacji. Ze względu na cenzurę system nie jest bezpośrednio atakowany. Filmy wymierzone są w jego instytucje i funkcjonariuszy, ukazując korupcje i inne schorzenia społeczne. Mechanizmy manipulacji oraz indoktrynacji są przedstawiane metaforycznie. (…) Ich akcja często rozgrywa się na prowincji (może po to, aby pokazać, że problemy te są daleko od centrum), a same filmy są gęsto poprzetykane lekko zawoalowanymi aluzjami do rzeczywistości społecznej i politycznej .

Bibliografia:
Lubelski T, Historia kina polskiego, Chorzów 2008.
http://wspolczesnosc.klp.pl/a-9261.html (dostęp: 11-02-2014).













Komentarze (1):

Sortuj komentarze:

Sympatyczny cykl.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.