Facebook Google+ Twitter

Kino na skali Kinseya. Akcent queerowy na "Berlinale"

Międzynarodowy Festiwal Filmowy "Berlinale" w stolicy Niemiec ma akcent queerowy. Nagroda "TEDDY Award" jest oficjalnym wyróżnieniem przyznawanym za twórczość dedykowaną społeczności nieheteroseksualnej.

40 filmów corocznie ubiega się o laur zwycięzcy w następujących kategoriach: "Najlepszy film fabularny", "Najlepszy film dokumentalny", "Najlepszy film krótkometrażowy". Polscy widzowie mogli się zapoznać z kinem LGBT podczas "Filmowego i Telewizyjnego Festiwalu Równości w Warszawie". W tym roku w jury "Teddy Award" zasiadł Marcin Pietras (queerpop.pl) wytypowany przez warszawską Fundację.

LGB oznacza tożsamości seksualne gejów, lesbijek i osób biseksualnych. Dodawane "T" wskazuje na osoby transseksualne, które czują i żyją w opozycji do ciała. Queer jest wymykającą się wszelkim podziałom tożsamością, może oznaczać krąg ludzi nieheteroseksualnych, ale także aseksualnych, bardziej zorientowanych kulturowo, w szerokim spektrum wieloznaczności i autokreacji. Podobnie crossgender jest krzyżowaniem się i syntezowaniem tożsamości, które mogą się nakładać na siebie i ze sobą współistnieć

Gender jest pojęciem najbardziej ogólnym, agregującym pozostałe terminy, najczęściej stosowane zamiennie albo z wyakcentowaniem seksualności, kultury lub złożenia tożsamości.

Tę różnorodność wychwytuje kinematografia, rozpatrująca płeć z różnych perspektyw, najczęściej nie poddających się stereotypom i normom społecznym.

Najlepszym obrazem pełnometrażowym na berlińskim festiwalu różnorodności kulturowej i płciowej okazał się argentyński "Ausente" (Nieobecny) w reżyserii Marco Bergera.

Teddy Award - finał

Najlepszym dokumentem została międzynarodowa koprodukcja "The Ballad of Genesis and Lady Jaye" opowieść o związku awangardowego muzyka P-Orridge (takie przeboje jak Je T'Aime, Alaura/Slave Priest, What's History, A Perfect Pain). Film wiernie odtworzył historię zlewania się dwóch osobowości - męskiej i kobiecej - w androgynię. Posądzany o okultyzm i szerzenie pornografii performer w latach 60. zmuszony przez Scotland Yard do ucieczki z rodzinnej Brytanii osiedlił się w Kalifornii.

Genesis P Orridge po przemianie w partnerkę / Fot. seth Tisue, CC2.0;http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Genesis_p_orridge_2007.jpg&filetimestamp=20080404153506Genesis P Orridge
Genesis P-Orridge

Czasy gdy z pornografią walczono z pomocą paragrafów bezpowrotnie minęły. Genesis a właściwie Neil Andrew Megson, żeby szokować zwrócił się więc w stronę performancu płciowego. Metodą operacji plastycznych przywłaszczył kobiece rysy partnerki. Kadry przywracają przemianę, której na sobie dokonał bohater, którą można też cofać w czasie i odczytywać jako rozwój wstecz. Kilka dni temu "skandalista" pojawił się na berlińskiej scenie obok reżyserki dokumentu. Przed publicznością stanął ktoś z końca dekonstrukcyjnej metanoji, zapoczątkowanej na ekranie. (Podobną drogę przebył Michael Jackson). Żywa twarz z czasem utrwalana cierpliwie na taśmie filmowej zmieniła się w rzadko oklaskiwane, pozbawione emocji, białe i przerażające płótno, jakby wyjęte z inscenizacji japońskiego teatru.

Nagrodzona za swoją pracę Marie Losier dyskretnie daje do zrozumienia, że płeć jest sprawą do poświęcenia, na przykład dla sztuki. P - Orridge stał się dziełem sztuki. A może tylko przypomnianą na chwilę ofiarą autokreacji?

Publiczność festiwalowa zapoznała się z kilku innymi produkcjami niefabularnymi.

Zhao Liang portretuje chorych na AIDS obu płci.

"Rent boys die Jungs VOM Zoo" stanowi splot autentycznych opowieści o chłopcach do wynajęcia. Film skupia się na biografii pięciu mężczyzn. Śledzimy powrót Lonela do wioski w Transylwanii. Dowiadujemy się o panującej tam biedzie i prozaicznych motywach, które kierowały bohaterami. Lonel dotyka najbardziej bolesnych spraw: gorsze niż wykorzystywanie seksualne było wykreślenie z męskiego świata oraz "zamieszkanie w przegiętym getcie". - Heteroseksualni mężczyźni nigdy nie zaakceptują tożsamości "fagot" - konstatuje z goryczą.

Teddy Award - "Rent boys die Jungs VOM Zoo"

Zwierzenia prostytuującego się mężczyzny wprowadzają w jądro sporu o publiczną ekspozycję homoseksualizmu. Czy pożądanie kierowane do mężczyzn wyzwolone z tabuizacji jest warunkiem zaistnienia społeczeństwa heterogenicznego?

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (1):

Sortuj komentarze:

@łukasz

Homoseksualizm w aspekcie rozwoju nazywa aberracją min Erikson, Kernberg, Money. Dynamika psychoseksualna E. Eriksona należy do kanonu psychologii rozwoju – przyszli psychologie uczą się jej najczęściej na drugim roku podczas wykładów, ćwiczeń i seminariów.

Tak, fiksacja na fazie homofilnej jest aberracją.

"w festiwalu uczestniczyło wiele filmów, w którym wątkiem głównym było uczucie, a nie "podglądanie" lub "basen".
To proszę napisać swoją recenzję o takich filmach. Ja ich nie oglądałam. Widziałam natomiast te, w których dominowało "podglądanie".

"filmy z wątkami homo nie są "produkcjami gejowskimi", bo nie są filmami pornograficznymi, i nie są tworzone przez gejów".
Myli się pan. W Berlinie pokazywano kino LGBT, robione przez gejów i lesbijki. Problemy środowiska nie były w nich wisienką na torcie, lecz konstytuowały fabułę. Gejowski nie znaczy pornograficzny. Natomiast faktem jest, że wiele z tych filmów nacechowanych było erotyką.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.