Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

42964 miejsce

Kolej miejska. Hit czy mit?

Od kilku dobrych lat bardzo głośno mówi się u uruchomieniu lokalnego połączenia kolejowego Jelenia Góra - Sobieszów, dalej do Piechowic i Szklarskiej Poręby.

Warto jednak zastanowić się nad tym czy to przedsięwzięcie będzie opłacalne, czy jednak przynoszące same straty? Do tego dochodzi jeszcze aspekt rozwojowy, czy istnieje możliwość rozszerzenia działalności Jeleniogórskiej Kolei Miejskiej?

W 2002 roku powstał projekt przywrócenia tramwajów na ulice Jeleniej Góry (Szybki Tramwaj Kolejowy Jelenia Góra), stworzony przez Instytut Promocji
i Rozwoju Kolei, gdzie głównym trzonem byłaby istniejąca linia kolejowa Jelenia Góra Szklarska Poręba. Jako że Jelenia Góra położona jest w kotlinie, dlatego też warunki komunikacyjne są tutaj bardzo trudne.

W okresie rozbudowy linia łącząca Jelenią Górę z Sobieszowem miała by przebiegać przez pl. Kościuszki, ul. Sudecką, Bankową, przez Stare Miasto, następnie łącząc się z istniejącym torowiskiem prowadzącym do Sobieszowa. W II etapie budowy proponowane było poprowadzenie torowiska na największe osiedle w mieście Zabobrze. III etap zakładał połączenie uzdrowiskowej części miasta z Osiedlem XX-Lecia. Ostatnią częścią wielkiego planu było odnowienie linii kolejowej do Karpacza i Kowar, a także wydłużenie linii z Sobieszowa aż do Szklarskiej Poręby. I w taki oto sposób rozplanowane zostały cztery linie dla Szybkiego Tramwaju Kolejowego Jelenia Góra, a mianowicie: S1: Osiedle XX-lecia, Cieplice, Stare Miasto, Dworzec PKP, Zabobrze III, Zabobrze II.

S2: Sobieszów, Cieplice, Stare Miasto, Dworzec PKP, Mysłakowice, Kostrzyca, Kowary.

S3: Piechowice, Sobieszów, Cieplice, Stare Miasto, Dworzec PKP, Mysłakowice
Miłków, Karpacz

S4: Szklarska Poręba, Górzyniec, Piechowice, Cieplice, Stare Miasto, Dworzec PKP.

Plan ten po głębszej analizie legł w gruzach. Temat kolejowej komunikacji ucichł
na dobrych kilka lat.

Podczas prezydenckiej kampanii wyborczej w 2010 roku słychać było bardzo głośne plany pana Marcina Zawiły obecnego szefa Jeleniej Góry, do utworzenia Szybkiej Kolei Miejskiej w Jeleniej Górze. Przeszukując jednak oficjalną stronę miasta można natknąć się na Zintegrowany Plan Rozwoju Transportu Publicznego
w Jeleniej Górze na lata 2007-2013. I co tam widzimy? Dużo intrygujących rzeczy.

Warto zacząć od podkreślenia najważniejszych węzłów kolejowych łączących miasto ze Zgorzelcem, Wrocławiem, Kamienną Górą/Lubawką, Jakuszycami, a także nieczynną już linią kolejową do Karpacza. Do tego całoroczne połączenie
z Warszawą, sezonowe z Gdynią, Rzeszowem i Szczecinem dają już jakikolwiek obraz sytuacji kolejowej w Kotlinie Jeleniogórskiej.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.