Kolejna nadzieja na wynalezienie leku na raka piersi

Profesor Josef Penninger, dyrektor naukowy Instytutu Biologii Molekularnej w Wiedniu poinformował, że po latach badań udowodniono związek między liczbą cząsteczek białka RANKL produkowanego w szpiku kostnym a rakiem piersi.

Po odkryciu w jaki sposób terapie hormonalne oraz środki antykoncepcyjne mogą prowadzić do raka piersi, naukowcy wyrażają nadzieję, że któregoś dnia kobiety będą mogły zażywać leki w tabletkach w celu zapobiegania tej niebezpiecznej chorobie.

Dotychczasowe badania wykazały, że progestyny, syntetyczne leki hormonalne stosowane w hormonalnej terapii zastępczej oraz w antykoncepcji mogą mieć związek z występowaniem raka piersi u kobiet. Obecnie kolejny zespół naukowców twierdzi, że jego badania dowiodły, iż poziom białka dotychczas znanego przede wszystkim ze swej roli w metaboliźmie komórek kości może mieć również wpływ na powstawanie raka piersi wywoływanego przez przyjmowane hormony. Sytuacja, w której szpik kostny produkuje zbyt wiele cząsteczek białka RANKL może prowadzić do ubytku kości i osteoporozy.

Zespół badawczy z Instytutu Biologii Molekularnej Austriackiej Akademii Nauk w Wiedniu we współpracy z naukowcami innych instytucji, w tym Uniwersity College w Londynie w trakcie badań na myszach dowiedli, że progestyny mogą również aktywować białko RANKL w komórkach gruczołu piersiowego. U kobiet w wieku pomenopauzalnym obserwuje się wzrost poziomu RANKL w komórkach szpiku kostnego oraz w limfocytach w stosunku do kobiet w wieku premenopauzalnym. Jeśli dodać do tego stosowanie terapii hormonalnych lub środków antykoncepcyjnych to właśnie ta grupa wiekowa znajdzie się w grupie zagrożenia.
W niezależnych badaniach przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych zespół naukowców pod przewodnictwem Williama Dougall’a odkrył, iż leczenie myszy inhibitorem RANKL (specyfikiem blokującym to białko) zmniejsza występowanie raka piersi wywoływanego przez progestyny w mysim modelu guza.

Obydwa, niezależne odkrycia zostały dokładnie opisane w portalu Nature Publishing Group. Profesor Josef Penninger, dyrektor naukowy Instytutu Biologii Molekularnej w Wiedniu mówi: „Dziesięć lat temu sformuowaliśmy hipotezę, że RANKL może mieć związek z rakiem piersi, ale zajęło nam wiele czasu rozwinięcie systemu badań, który pozwoliłby to udowodnić. Muszę jednak przyznać, że ogrom efektów tej pracy całkowicie mnie zaskoczył”.

Naukowcy twierdzą, że konieczne będzie przeprowadzenie wielu dalszych badań. Wyrażają jednak nadzieję, że w celu sprawdzenia efektów leczenia raka piersi u ludzi w oparciu o specyfiki zawierające inhibitor białka RANKL można by rozpocząć pierwsze testy kliniczne.

Wiesz coś więcej na ten temat? Zarejestruj się i napisz artykuł!
Masz inne zdanie niż autor materiału? Wyraź je w komentarzu!

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.