Facebook Google+ Twitter

Kolejna podwyżka paliw już niedługo. Sprawdz jak można to zmienić

Jakiś czas temu oglądałem kabaret w którym, zdziwiony kierowca nie rozumiał zamieszania związanego z podwyżkami cen paliw. Twierdził że zarówno teraz jak i przed wzrostem cen płacił 50 złoty na stacji, więc jego ten problem nie dotyczy.

Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported / Fot. American1990Rzeczywistość jest jednak mniej wesoła. Już od kilku dni, ekonomiści informują nas o swoich, niezbyt optymistycznych prognozach. Ceny paliw w rafineriach światowych pójdę w górę a wiemy co za tym idzie. Idylla utrzymania mniejszej średniej cen w Polsce przez dłuższy okres czasu w porównaniu z rokiem ubiegłym była naiwnym marzeniem. Koszty utrzymania mniejszych lub większych przedsiębiorstw, ale także gospodarstw domowych stale będą rosnąć i tu nic się nie zmienia od dłuższego czasu. Ale rząd nie wie co zrobić aby dać kopa gospodarce, a jak się zaraz przekonamy jest to dziecinnie proste.

Spójrzmy na średnią cenę paliwa w Polsce Pb95 to 5,29 zł a ON 5,30 zł. Zastanawialiście się kiedyś co wchodzi w skład tej ceny. W przypadku benzyny bezołowiowej jest to oczywiście cena paliwa w rafinerii-48,2%, akcyza-29,5%, VAT – 18,7%, marża stacji-3,5-5% opłata paliwowa ok.3%( olej napędowy cena w rafinerii 50,2%, akcyza – 22,6%, VAT – 18,7% plus marża i opłata paliwowa.) Porównajmy te wartości ze średnią ceną paliwa. Pb95 cena w rafinerii 2,55zł, akcyza 1,56zł, VAT 0,98 gr, marża stacji 0,25-0,30 gr. ON odpowiednio 2,66zł; 1,20zł;0,99gr. Rafineria zatrudniająca wykwalifikowaną załogę, która pracuje nie rzadko w najniebezpieczniejszych warunkach na ziemi przy czym korzysta z najnowocześniejszej myśli technicznej i watahy naukowców, generuje około połowę ogólnej ceny, nasze państwo za samo pozwolenie jej kupna nakłada kolejne tyle. Zobaczmy jaka jest definicja akcyzy.
Akcyza – podatek pośredni nakładany na niektóre wyroby konsumpcyjne. Podstawowym celem akcyzy jest ograniczenie konsumpcji niektórych dóbr ze względu na ich szkodliwość zdrowotną bądź też wyczerpywanie się ich rezerw. Obecnie stała się obszernym i łatwym wpływem pieniędzy dla budżetu państwa. Czytamy dalej. Dodatkowe obłożenie podatkiem ma za zadanie zmniejszyć popyt na wybrane przez państwo produkt( źródło Wikipedia) .Co z tego wynika? Państwo z jednej strony chcę ograniczyć nam dostep do paliwa miedzy innymi dlatego że martwi się o nasze zdrowie i walczy z globalnym ociepleniem. Jednak ograniczanie poprzez nakładanie bardzo wysokiego podatku działa na gospodarkę jak kamień przywiązany do biegacza czyli spowalnia ją coraz bardziej. Oprócz tego, dzięki niemieckiemu przedsiębiorcy von Siemens’owi mamy jeszcze podatek VAT, a ten z kolei mniejszy kamień jest przywiązany do tego większego.

Wniosek z tego nasuwa się sam, potrzebne nam są zmiany i zmniejszenie podatków. Proponuję wprowadzenie zmniejszenia akcyzy oraz VAT-u na okres dwóch lat a co trzy lata powtarzać tę operację. W dobie kryzysów, tak naprawdę nie wiemy czy w Polsce się on skończył i tak naprawdę kiedy się zaczął. Sami wiemy jak jest. Porządne impulsy gospodarcze, zapewne są dobrym rozwiązaniem. Póki co czekamy na zwiększenie cen benzyny już w kwietniu.

Pozdrawiam Mariusz Ślęzak

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.