Kolejna tajemnica Wielkiej Czerwonej Plamy na Jowiszu odkryta? Naukowcy twierdzą, że ogrzewa ona planetę

Wielka Czerwona Plama na Jowiszu może być źródłem ciepła dla wyższych warstw atmosfery planety - twierdzą naukowcy.

/ Fot. Art by Karen Teramura, UH IfA with James O’Donoghue and Luke MooreWielka Czerwona Plama na Jowiszu to ogromny antycyklon, który ma średnice kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Naukowcy z Boston University’s Center for Space Physics zauważyli, że plama jest także źródłem ciepła. Badacze chcieli bowiem ustalić skąd bierze się temperatura atmosfery największej planety Układu Słonecznego skoro znajduje się ona pięć razy dalej od Słońca niż Ziemia - podaje NASA.

Astronomowie wzięli pod lupę dane z teleskopów naziemnych, m.in. z instrumentu Infrared Telescope Facility zlokalizowanego na szczycie Mauna Kea na Hawajach. Analiza wykazała, że temperatury są znacznie wyższe w niektórych szerokościach i długościach geograficznych na poołudniowej półkuli Jowisza, gdzie znajduje się Wielka Czerwona Plama.

W artykule opublikowanym na łamach czasopisma "Nature" zespół badawczy stwierdza, że plama jest źródłem dwóch rodzajów fal energii, które zderzając się podgrzewają górną warstwę atmosfery Jowisza.

Wielka Czerwona Plama została odkryta w XVII wieku. Nazywana jest "wiecznym huraganem". Prędkość wiatru dochodzi tam do 640 kilometrów na godzinę.