Kolejny krok w badaniach kosmosu. Lot na Marsa trwa

Wczorajszy start rakiety Atlas z Florydy rozpoczął długo oczekiwany lot na Marsa. Łazik Mars Science Laboratory "Curiosity" (Ciekawość) pomoże odpowiedzieć naukowcom na wiele pytań.

Każda wyprawa w kosmos niesie ze sobą jakiś element niepokoju, a wczorajszy start rodził pytanie, czy nie powtórzy się problem jaki napotkał kilka tygodni temu projekt "Fobos-Grunt" Roskosmosu. Problemu nie stanowiła też pogoda i kilka minut przed startem, kolejne przyzwalające: "Go", zatwierdziło wystrzelenie rakiety.

Od wczoraj, od godz. 16 naszego czasu nie odnotowano żadnych kłopotów i podróż na Marsa przebiega bez zakłóceń. Charles Bolden, szef NASA, w wywiadzie dla "Science Daily" powiedział: "Jesteśmy bardzo podekscytowani wysłaniem na Marsa najbardziej zaawansowanego technologicznie laboratorium naukowego."

Autor nieznany. Zdjęcie z zasobów free stock / Fot. http://www.copyright-free-images.com/full-image/space-copyright-free-images/mars-planet-of-the-solar-system.jpg-royalty-free-stock-photograph.html
Lądowanie zaplanowano na 6 sierpnia 2012r. w dogodnym miejscu marsjańskiego
krateru Gale. Zadaniem łazika będzie poszukiwanie śladów życia i zbieranie danych w postaci próbek składników, które w procesie badawczym pozwolą odpowiedzieć na rozmaite pytania lub staną się podwaliną kolejnej teorii. "Curiosity" wyposażony jest w 10 najnowocześniejszych instrumentów, m.in.: APXS - spektrometr, którego zadaniem jest badanie marsjańskiego gruntu; RAD - detektor promieniowania i inne.

Łazik jest większy i cięższy od swoich poprzedników. Pojazd wyposażony w sprzęt wysokiej klasy na pewno prześle wiarygodny materiał i nie powtórzy
sławetnej "pomyłki" włoskiego astronoma Schiaparellego.

Pewności, co do właściwego kierowania misją, dodaje szef tejże, Doug McCuisition, cytowany na oficjalnej stronie marsjańskiego "ciekawego" programu NASA: "Science fiction jest od teraz faktem naukowym. Lecimy na Marsa. Dostaniemy się tam... i zobaczymy co znajdziemy."

www.nasa.gov
www.sciencedaily.com

Do Wiadomości24 możesz dodać własny tekst, wideo lub zdjęcia. Tylko tu przeczyta Cię milion.

jędrzej
  • jędrzej
  • 05.03.2012 17:30

te sprawy okazały sie technologicznie za trudne i pewnie takie bedą zawsze ,problem z paliwem rakietowym jest od 50 lat nierowiązalny i tu nic nie drgnęło w tym najistotniejszym problemie..stąd i kłopoty z podbojem najbliższego kosmosu..

puchacz
  • puchacz
  • 05.03.2012 17:16

Witold R.
  • Witold R.
  • 27.11.2011 15:55

Zapomnieliscie wszyscy o czyms; na pokladzie leci chip z imionami i nazwiskami wielu ludzi z calego swiata.Mozna sie bylo zapisac na specjalnej stronie Nas,z Polski zapisalo sie ok. 30000 ludzi,kto chcial,dostal oryginalny
certyfikat,mamy takie.
My dostalismy 12 kwietnia 2009 roku.Trzeba przyznac,ze to darmowy sposob na szczegolny rodzaj niesmiertelnosci i bardzo dziwne uczucie,gdy sie pomysli,ze wlasne imie i nazwisko sa juz daleko poza orbita Ksiezyca i bea na Marsie gdy nas juz nie bedzie i beda tam byc moze do konca Ukladu Slonecznego,a wiec przez ok. 4,5-5 miliardow lat.A jesli nie zasypia go piaski Marsa,trafia kiedys do muzeum.Tez na zawsze.