Facebook Google+ Twitter

Kolejny spór o listę lektur

  • Źródło: Gość dnia
  • Data dodania: 2008-04-16 16:29

Informacja Ministerstwa Edukacji Narodowej, dotycząca konsultacji w sprawie projektu podstawy programowej, w tym podstawy z języka polskiego i listy lektur.

10 kwietnia minister edukacji przedstawił opinii publicznej do szerokiej konsultacji przygotowany przez zespół ekspertów opis wymagań stawianych uczniom na koniec każdego etapu kształcenia (reformaprogramowa.men.gov.pl), w tym wymagania w zakresie języka polskiego, którym towarzyszy propozycja lektur szkolnych. Konsultacje te potrwają do połowy maja – przez pierwszych pięć dni mamy ponad sześćdziesiąt tysięcy pobrań plików oraz kilkaset wypowiedzi. Najwięcej nadesłanych wypowiedzi dotyczy edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Wyniki tych konsultacji zostaną gruntownie przeanalizowane, a następnie zostaną wyciągnięte płynące z nich wnioski.

Mija 10 lat od ogłoszenia obecnej wersji tekstu podstawy programowej. Już wtedy zdawano sobie sprawę, że po kilku latach tekst ten będzie wymagał modyfikacji – taką próbę podjął Instytut Spraw Publicznych na zamówienie MEN-u na początku nowego tysiąclecia. Obecnie autorzy nowego projektu starają się ją wykorzystać. Jest zgoda co do potrzeby stworzenia nowej podstawy programowej tak by lepiej odpowiadała zmianom zachodzącym w oświacie i na świecie. Stąd decyzja o podjęciu prac nad nową podstawą programową.

Te założenia leżą u podłoża prac:

1. Projekt podstawy programowej napisany jest w języku wymagań, to znaczy ma określać to, czego przeciętny uczeń powinien się nauczyć (a nie tylko być nauczany).
2. Podstawa musi uwzględniać fakt, że szkoła średnia staje się niemal powszechna.
3. Szkoła ma być przygotowaniem do życia a nie wyłącznie do następnego etapu edukacji.

Projekt został ogłoszony, jako materiał dla szerokiej debaty publicznej. Debata bez takiego materiału byłaby bezprzedmiotowa. Teraz zbieramy opinie i trzeba przyznać, że wiele z nich wzajemnie sobie przeczy, ale wszystkie wzbogacają nasze myślenie o przyszłej podstawie.

Zestaw projektowanych lektur:

Przedmiotem najżywszej dyskusji, w której biorą udział nauczyciele, dziennikarze, politycy, stał się zestaw projektowanych lektur – oczywiście ważny, choć niewielki fragment podstawy.

Z racji roli, jaką pełni dobra książka w kształtowaniu ludzkich postaw, ważnym zadaniem polskiej szkoły jest rozbudzanie w uczniach zainteresowania literaturą piękną i kształtowanie umiejętności analizy dzieł literackich. Szkoła ma obowiązek dokładać wszelkich starań, by uczniowie zapoznali się w młodości z jak najszerszym wyborem wartościowych pozycji literatury polskiej i światowej. Jednakże, z powodu ogromnego bogactwa wartościowej literatury, nauczyciel polonista jest w stanie dokładnie omówić na lekcji tylko niektóre z tych pozycji. Tradycyjnie określa się zestaw tekstów, które koniecznie powinny zostać omówione na lekcjach języka polskiego. Jednocześnie podstawowym celem nauczania jest ukształtowanie u ucznia trwałej postawy aktywnego czytelnika i dostarczenie mu motywacji do korzystania z książek w dalszym życiu.

Pozwólmy wszystkim zainteresowanym spokojnie wziąć udział w konsultacjach. Dziękujemy za szerokie zainteresowanie i liczne głosy dotyczące przedstawionego projektu, które bez wątpienia przyczynią się do lepszych efektów pracy nad postawą programową.


Nieprawdą jest...

Aby te konsultacje osiągnęły swój cel, muszą dotyczyć prawdziwego tekstu projektu, dlatego dołączamy następujące sprostowania w stosunku do niektórych informacji prasowych:

- nie jest prawdą, że w szkole podstawowej w klasach 1-3 szkoły podstawowej nie będzie można czytać z dziećmi „Kubusia Puchatka”, czy innych książek – proponowana podstawa nie narzuca lektur dla klas 1-3, pozostawiając to wyborowi nauczyciela, który najlepiej zna swoich uczniów i potrafi dobrać dla nich odpowiednie do ich wieku lektury;

- nie jest prawdą, że na zaproponowanej liście nie figurują książki takich autorów jak Henryk Sienkiewicz – w klasach 4-6 szkoły podstawowej jest „W pustyni i w puszczy” oraz na poziomie gimnazjum (a nie jak obecnie w liceum) wybrana powieść historyczna (a więc np. Potop lub Quo Vadis);

- nie jest prawdą, że młodzi ludzie nie zapoznają się z twórczością Stefana Żeromskiego – w liceum nauczyciel ma bowiem obowiązek wybrać jeden z utworów tego autora;

- nie jest prawdą, że uczniowie nie poznają twórczości Wiliama Szekspira – na poziomie liceum nauczyciel ma obowiązek wybrać i omówić z uczniami „Makbeta” lub „Hamleta”(do tej pory był tylko Makbet);

- nie jest prawdą, że uczniowie będą czytali lektury wyłącznie we fragmentach. Uczniowie powinni czytać książki w całości, natomiast nauczyciel ma obowiązek omówić z nimi na lekcji fragment stosowny do zawartych w podstawie wymagań. Prezentowane propozycje to minimum, które uczeń będzie znał kończąc szkołę;

- nie jest prawdą, że zaproponowana przez ekspertów lista lektur jest znacznie okrojona w stosunku do dotychczasowej. W liceum pojawiają się nowe pozycje do wyboru dla nauczyciela – wybrane powieści europejskie np. Zoli, Balzaka czy Flauberta; wybrane współczesne powieści literatury polskiej i światowej.

(Tekst nadesłany przez Biuro Prasowe MEN; tytuł i śródtytuły pochodzą od redakcji)

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (1):

Sortuj komentarze:

niestety wydaje mi się że książka w wydaniu papierowym odchodzi powoli do lamusa.A spory o listy lektur będą zawsze Nie ma książek moralnych czy amoralnych .Są kziązki napisane dobrze albo źle

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.