Inwestorem jest PKP Polskie Linie Kolejowe SA i główny wykonawcą Firma budowlana Budimex SA, MOSTOSTAL Kraków przy udziale Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie po przeprowadzonej dokładnej analizy oraz konsultacji doprowadzili do zmniejszenia ograniczeń zmiany w komunikacji samochodowej. Komunikacja tramwajowa pozostaje bez zmian.
Z postępujących od kilku dni prac na terenie budowy przy węźle komunikacyjnym Wielicka – Limanowskiego Powstańców Śląski – Powstańców - Wielkopolskich widać, że już cztery kawałki elementów przęseł są zamontowane na podporach betonowych i tymczasowych – metalowych.
Z uwagi, że to skrzyżowanie drogowo tramwajowe ma kilka elementów utrudniających przyspieszenia prac. Elementy metalowe przęseł transportowane są na specjalnych pojazdach kołowych we fragmentach przeciętnie ok. długości 26 metrów i wadze do 44 ton.
Aby te elementy podnieść na wysokość kilka metrów i osadzić na podporach w dodatku w towarzystwie elektrycznej trakcji tramwajowej. Aby taki ciężar podnieść potrzeba specjalistycznych samobieżnych dźwigów kołowych.
Samo ułożenie elementów to nie koniec prac między innymi do pracy wkraczają spawacze i inni specjaliści zajmują się łączeniem elementów i montowaniem wewnętrznych poprzecznych elementów łączących i wzmacniających system.
Po drugiej stronie ul. Wielickiej trwają wykopy i prace inżynieryjne pod budowę nowej stacji PKP Kraków – Krzemionki, która będzie wbudowana w nowa łącznice kolbową.
Trochę z historii stacji PKP Kraków – Krzemionki.
Cytuje fragmenty z historii stacji kolejowej Kraków – Podgórze zaczerpnięte ze strony Podgorze.pl:
…Dworce kolejowe w Podgórzu. Około 1859 roku oddano do użytku dworce kolejowe w Bieżanowie i w Wieliczce. W latach sześćdziesiątych powstał budynek stacyjny w Podgórzu i obok mała parowozownia, dziś nieistniejąca…
… W 1884 roku doprowadzono do Podgórza linię łączącą z Oświęcimiem, wybudowano również oddzielną stację Podgórze Filia, połączoną ze stacją Podgórze łącznicą. Dla potrzeb stacji Podgórze w 1898 roku wybudowano pierwszą w mieście Podgórze niepubliczną elektrownię kolejową. W 1899 wzniesiono budynek dworcowy na przystanku Podgórze – Miasto (obecnie Kraków – Krzemionki)…
… W latach 1950 – 1960 przebudowano układ torowy w rejonie przystanku Kraków – Krzemionki. Przebudowano łuki i dodano drugą parę torów łączących Kraków Płaszów z Bonarką. W okolicy przystanku tory kolejowe przełożone zostały na drugą północną stronę budynku. W związku z tym budynek stacyjny nie stoi teraz równolegle do torów, co można uznać za ciekawostkę budowlaną.
Powstała, a obecnie zmodernizowana, a faktycznie druga nowa części powstaje na zapleczu historyczne stacji kolejowej o nazwie Kraków – Podgórze.
Historyczna część powstała faktycznie w XIX wieku i przez wiele lat w tym też po drugiej wojnie światowej była kolejowym miejscem przesiadkowym dla pasażerów z rejonu Stare Podgórze, Płaszów i na kierunek Prokocim. Łączyła szlak kolejowy miedzy innymi z Zakopanego, Oświęcimia do Stacji Kraków – Płaszów.
Mało kto pamięta, ba a może nawet wie, że część starego filmu Awantura o Basie właśnie był realizowany na tej stacji PKP. Obecnie w sąsiedztwie nowej inwestycji pomiędzy ulicami Pod Kopcem i Robotniczej istnie cz. zniszczony zabytkowy budynek starego dworca. Natomiast po torowisku nie pozostało nic, za wyjątkiem tam powstałem alejki i zarośniętego krzewami i drzewami miejsca.
(zdjęcia i materiał jest chroniony prawem autorskim)
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?