Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

13735 miejsce

Komunikacja marketingowa w sporcie

Marketing w organizacji sportowej to obecnie nieodłączna część jego działalności. Poniższy tekst zaznacza pewne aspekty komunikacji marketingowej, która często staje się przyczyną sukcesów, także sportowych.

 / Fot. http://www.sxc.hu/photo/1121956Każda firma, także klub sportowy, występuje w roli komunikującego i promującego. Dla większości nie jest problemem odpowiedź na pytanie: czy komunikować? Ale co powiedzieć, komu i jak często. Współczesna organizacja sportowa zorientowana marketingowo działa zarówno na rynku business to customer, sprzedając swoje produkty i usługi indywidualnym odbiorcom - kibicom, jak i na rynku business to business gdzie kontrahentem jest klient instytucjonalny - sponsor lub inny podmiot gospodarczy. Takie działania charakteryzuje wielość różnego rodzaju relacji, u których podstaw leży skuteczna komunikacja.

Podstawowe składowe promocji mix, wykorzystywane przez firmy w procesie komunikacji, to: reklama, promocja sprzedaży, marketing bezpośredni i public relations. Oczywiście każdą z tych kategorii można dodatkowo rozdzielić na bardziej szczegółowe elementy, z których w działalności sportowej szczególne znaczenie przypisuje się sponsoringowi, należącemu do PR.

Co do procesu komunikacji, to jasne jest, że nadawca musi wiedzieć, do kogo chce dotrzeć i jaką reakcję wywołać. Jego komunikat musi być sformułowany w sposób zrozumiały tak, aby odbiorca potrafił go odkodować. Wybór mediów przekazu musi być dopasowany do grupy docelowej, po to, aby komunikat nie krążył jako nierozumiane hasło.

Pojedynczy komunikat nie zawsze wywołuje pożądany efekt, tzn. decyzję zakupu. Odbiorca przesuwa się w górę tzw. „drabiny efektów” pod wpływem kolejnych docierających do niego przekazów. Na dole tego schematu znajdują się konsumenci, którzy nie wiedzą o istnieniu danego produktu, ale po zasięgnięciu wiedzy i przekonaniu się do niego dokonują zakupu.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (2):

Sortuj komentarze:

Niestandardowy temat. Zarządzanie sportem, służbą zdrowia, lasami państowymi, placówkami edukacyjnymi czy więzieniami - pozornie wymyka się kryteriom biznesowym. Pozornie. Autor wydaje się wiedzieć, że sport jest produktem, który można - lepiej bądźgorzej - sprzedać.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Obawiam się, że marketing w sporcie jest niedorozwinięty bądź przyjmuje dość prymitywne formy z uwagi na amatorski, oparty na inicjatywie i dobrej woli sposób prezentacji. Profesjonalnych form promocji, komunikacji i negocjacji (w tym praw do transmisji) - jak na lekarstwo. To samo dotyczy zresztą zarządzania finansami - model "Fryzjera" jest dużo bardziej spontaniczny i osadzony w kulturze, niż model "Ruch Chorzów'2008" - spółki giełdowej wspieranej kompetencją doświadczonych uczestników rynku finansowego. Nic zatem dziwnego, że z nikłym zainteresowaniem spotkały się np. studia Master of Business Administration (MBA), oferowane w Polsce przy współpracy University of Liverpool.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.