Facebook Google+ Twitter

Komunikacja miejska bez zimowych opon

  • Autor usunął profil

  • Data dodania: 2006-11-03 15:16

Wczoraj w kilkunastu miastach Polski spadł pierwszy śnieg. W autobusach opony pozostają jednak przez cały rok te same. Czy zagraża to bezpieczeństwu pasażerów?

Komunikacja miejska / mat. własne Pracownicy zakładów komunikacji miejskiej w Krakowie i Warszawie są zgodni: według nich w przypadku autobusów zmiana opon na zimowe nie ma najmniejszego znaczenia, ponieważ w użyciu są tak zwane "opony wielosezonowe".
– W oponach autobusowych ogumienie jest skonstruowane zupełnie inaczej niż w samochodowych. Dlatego możemy używać opon uniwersalnych – mówi Wiadomościom24.pl szef biura eksploatacji taboru warszawskiego ZTM Jan Ciepieńko. – Poza tym, masa pojazdu również ma wpływ na jego stabilność. Autobusy w Warszawie są całkowicie bezpieczne – podsumowuje.

– Nasze autobusy jeżdżą na oponach uniwersalnych – mówi Bożena Pękala, rzeczniczka prasowa Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Krakowie. – Mamy 494 pojazdy, gdybyśmy chcieli zmieniać opony na letnie i zimowe, nie mielibyśmy nawet gdzie składować tych na zmianę – wyjaśnia.

Specjalistów zajmujących się wulkanizacją opon nie przekonuje jednak ta argumentacja.
– Z pewnością opony "uniwersalne" i zimowe różnią się jakościowo. Przede wszystkim chodzi o skład mieszanki, z której są produkowane i o rzeźbę bieżnika. Opony zimowe mają bardzo dużo nacięć, które podczas jazdy "wgryzają się" w podłoże – wyjaśnia Krzysztof Cimochowski, pracownik zakładu wulkanizacji opon. – Oczywiście w kwestii bezpieczeństwa bardzo wiele zależy też od kierowcy. Nawet najlepsze systemy komputerowe nie pomogą przy nadmiernej prędkości na śliskiej drodze – podkreśla.

Zakłady komunikacji miejskiej nie zamierzają zmieniać swoich standardów i autobusy nadal będą jeździć na oponach uniwersalnych. Pasażerom komunikacji miejskiej pozostaje więc jedynie ufać w umiejętności kierowców.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (4):

Sortuj komentarze:

:) jest OK trochę słabe zdjęcie ale...

Komentarz został ukrytyrozwiń

Owe nacięcia (lamelki) w oponach zimowych przydają sie w śniegu - a w warunkach miejskich autobus w zimie najczęściej jeździ po mokrym asfalcie - czyli zimówki są niepotrzebne.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Zeszłej zimy byłem świadkiem rozmowy dwóch kierowców autobusu. Mówili na temat warunków pogodowych, przez które niestety mają wielkie opóźnienia. Jeden z nich narzekał na brak zimowych opon, przez co żeby wydostać się z trudnej sytuacji na drodze zmarnował ok 30 min.
Najgorzej zawsze wychodzą na tym pasażerowie, to my marzniemy na przystankach, czekając na autobus, który miał być, a go nie ma. Czy zatem warto wydawać pieniądze na nowy tabor pojazdów, czy może lepiej zadbać o obecny i m.in zakupić specjalne, zimowe opony?
link

Komentarz został ukrytyrozwiń

Pytałem o to dzisiaj kierowcę. Powiedział mi, że masa autobusu (ok. 10 ton) jeszcze z pasażerami, czyli kilkoma tonami więcej, jest tak duża, że zimowe opony niewiele by zmieniły. Po prostu wystarcza siła nacisku. Choć fakt, że akurat z okna widzę taką górkę, gdzie przy większych opadach starsze autobusy mają problemy z podjazdem :).

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.