Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

163613 miejsce

Koniec stereotypów w reklamach?

Parlament Europejski zauważył, że reklamy umacniają stereotypy dotyczące ról płciowych. Parlamentarzyści są również zaniepokojeni obrazem wyidealizowanego, kobiecego ciała lansowanego przez reklamodawców.

Kontorwersyjny spot reklamowy jednej z marek piwa / Fot. screenParlament Europejski zaniepokojony negatywnym oddziaływaniem reklam na samoocenę kobiet zalecił by reklamodawcy "z większą ostrożnością wykorzystywali skrajnie chude kobiety do reklamowania produktów''. Parlamentarzyści poddali krytyce również powielanie przez reklamy stereotypów płciowych, ponieważ "stanowi to przeszkodę dla stworzenia nowoczesnego i egalitarnego społeczeństwa"

Reklama - skrzywiona rzeczywistość?

Szwedzka posłanka Eva-Britt Svensson z lewicowej grupy GUE/NGL jest przekonana, że współczesna reklama podkopuje wysiłki na rzecz równouprawnienia kobiet i mężczyzn. Wszechobecność reklam sprawia, że kreowany w nich świat wpływa na nasze podświadome postrzeganie cech i ról kobiecych. Według niej bycie kobietą lub mężczyzną w dzisiejszym społeczeństwie wymaga sprostania nierzeczywistym oczekiwaniom, co w praktyce może okazać się trudne, a nawet niemożliwe do osiągnięcia. Towarzyszące temu poczucie zagrożenia porażką, która pociąga za sobą poświęcenie: zaburzenia w jedzeniu, choroby psychiczne, niskie poczucie własnej wartości, itp.

Co na to Unia Europejska?

W głosowaniu nad sprawozdaniem Evy-Britt Svensson nie przeszły poprawki zmierzające do ustanowienia kodeksów etycznych i wprowadzenia uregulowań prawnych dla sektora reklamy. Eurodeputowani zaproponowali w zamian kampanie uświadamiające społeczeństwo, że może dojść do przedstawiania w reklamach kobiet i mężczyzn w sposób uwłaczający ich godności albo seksistowski.

Nagrody dla reklamodawców

By zachęcić producentów do promowania dobrych przykładów w spotach Parlament Europejski zaapelował o ustanowienie nagrody za te reklamy, które w najlepszy sposób zrywają ze stereotypami płciowymi i prezentują pozytywny obraz kobiet i mężczyzn.

Kobiecy punkt widzenia

Zdaniem Katarzyny Król z Partii Kobiet: - Reklamy z natury rzeczy wykorzystują i jednocześnie wzmacniają stereotypy panujące w społeczeństwie. Swoją prostotą przekazu tworzą jednak pułapkę: zjesz jogurt-będziesz zdrowa, schudniesz-osiągniesz sukces, posprzątasz dom przy użyciu cudownego specyfiku-twoja rodzina będzie bezpieczna i szczęśliwa. Można zapytać: a co w tym złego? Nie zawsze zdajmy sobie sprawę z tego jakie mogą być zgubne skutki takich prostych iluzji. Wyraźnie zobaczyliśmy je na przykładzie anoreksji - twierdzi Król. - Świat reklam niedawno sam zaczął sobie narzucać ograniczenia, które mają przeciwdziałać temu zjawisku Nadal jednak pragnienie bycia podziwianą, kochaną, spełnioną, co zgodnie z ideałami przedstawianymi w świecie reklam, zawsze wiąże się ze szczupłą sylwetką, doprowadza wiele kobiet, często dziewczynek, do cierpień, czasami śmierci.

Jednak Panie z Partii Kobiet zdają sobie sprawę, ze sam apel jaki skierował Parlament Europejski do reklamodawców to mało by całkowicie odejść od stereotypów w mediach. Wierzą jednak w sens tego działania. - Same zmiany w reklamach nie wystarczą, co najmniej drugie tyle stereotypów tkwi również w szkolnych podręcznikach - podsumowuje Król. - Dobrze jednak, że parlamentarzyści zauważają problem i zachęcają do zmian.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (1):

Sortuj komentarze:

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.