Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

107544 miejsce

„Konstytucja gminy” - szansa na zainfekowanie demokracją bezpośrednią

  • Źródło: Gość dnia
  • Data dodania: 2012-02-03 10:54

Demokracja bezpośrednia to „najgorsza forma rządu, jeśli nie liczyć wszystkich innych form, których próbowano od czasu do czasu”. Jak pokonać progi i bariery, by spróbować zastosować ją w naszej ojczyźnie?

Demokracja bezpośrednia to „najgorsza forma rządu, jeśli nie liczyć wszystkich innych form, których próbowano od czasu do czasu”. Nasi „młodsi bracia” w drodze ewolucji wypracowali „system polityczny” z alfą jako przywódcą stada. Przejęliśmy po nich ten system. Wrodzoną wadą tego systemu jest naturalna cecha istot żywych – dla alfa ich osobiste interesy życiowe są zawsze ważniejsze niż sprawy ich podwładnych. Koszt sprawowania władzy przez alfa zwierzęce to tylko jego prawo pierwszeństwa do jadła i seksu. Ludzkie alfa jest niestety zdecydowanie droższe. Dla zdobycia władzy i jej utrzymania „zatrudniają” armię wojowników, urzędników, pijarowców, błaznów,
etc. Za to wszystko płacimy my jego podwładni. Zwierzęta nie znają pieniądza - ich alfa nie może się bogacić kosztem stada. Nasze alfa kosztem swoich podopiecznych niekiedy odkładają na swoich prywatnych kontach niewyobrażalne fortuny. Koszty naszego alfa są ponad nasze możliwości. Prowadzi to nieuchronnie do finansowego krachu i degradacji środowiska w którym żyjemy. Jedyną naszą szansą jest zdegradowanie go z pozycji „pana i władcy” do roli „usługodawcy”.
Powinniśmy jak najszybciej wziąć swoje sprawy w swoje ręce. Zastosować prawdziwą demokrację określaną przymiotnikiem bezpośrednia. Czy garstka przekonanych, że takie rozwiązanie jest najlepsze, potrafi tego dokonać?

1. Hamulcowi demokracji bezpośredniej

Informację, naukę i próby wdrożenia demokracji bezpośredniej skutecznie blokują ci spośród nas, którzy potrafili (-ą) załatwić sobie u naszych alfa uprzywilejowaną pozycję.
Są w hierarchii stada blisko alfa. Od pozostałych członków są stada bogatsi, sprytniejsi etc. Są oni skutecznymi przeciwnikami demokracji bezpośredniej. Zdają sobie sprawę, że lud jest odporny na wszelki lobbing i przekupstwo a jego rządy to dyktat nie tolerujący żadnych podejrzanych przywilejów. Tych braci obywateli nie mamy szans przekonać do DB.

2. Wrodzona mentalność niewolnika/podwładnego

Przytłaczająca większość z nas nie odczuwa potrzeby decydowania o wspólnych sprawach. Są zaaferowani swoimi osobistymi sprawami. Nie wierzą, że DB jest możliwa do przeforsowania. Nie wierzą, że oni cokolwiek mogą zrobić w tym kierunku, etc. Dodatkowo w warunkach demokracji przedstawicielskiej mamy pewien komfort. Raz na cztery lata, sami „mianujemy” sobie swojego alfa. Ludzie naiwnie wierzą, że dla ich wybrańców nasze sprawy są najważniejsze. Jak możemy ich zarazić ideą DB? Jak możemy ich przekonać, że tyko decydując osobiście i bezpośrednio możemy mieć nadzieję na dobre jutro? Że tylko stosując DB możemy uchronić nasze środowisko naturalne przed dewastacją?

3. Jakie tematy referendów nie służą dobrze promocji DB?


Promowania DB w społeczeństwie nie należy rozpoczynać od organizowania referendów pod publiczkę zadając pytania typu: Czy chciałbyś być piękny i bogaty?, Czy chcesz, by nie podnosić wieku przechodzenia na emeryturę?, itp. Odpowiedź na takie pytania jest do przewidzenia i stanowi to praktyczny argument dla przeciwników DB – „ciemny lud nie potrafi podejmować racjonalnych decyzji – jest wyłącznie roszczeniowy”
Również nie jest dobrze rozpoczynać naukę DB od organizowania referendów w sprawach skomplikowanych, które dla podjęcia racjonalnej decyzji wymagają głębokiego zastanowienia. Obywatele nie mają na to często ani czasu, ani ochoty. Nie mają doświadczenia referendalnego i nie są odporni na manipulacje. O wyniku referendum decydują organizatorzy referendum. Tak skutecznie propagują swój punkt widzenia , że „ciemny lud” kupi oczekiwany przez nich wynik. Takim było referendum w sprawie przyjęcia Konstytucji RP oraz w sprawie przystąpienia Polski do UE.

4. Od czego powinniśmy rozpocząć naukę DB?

Naukę obywateli DB należy rozpocząć od stworzenia warunków umożliwiających praktyczne stosowanie DB w małych społecznościach lokalnych. W takich warunkach tematy referendów będą zrozumiałe dla głosujących i niemożliwe będzie manipulowanie wyborcami. Jest prawie pewne, że wyniki referendum w tych warunkach będą rozsądne. Przeciwnicy DB stracą argument, że „ciemny lud” nie potrafi podejmować racjonalnych decyzji. Niedowiarki przekonają się, że DB to dobry system polityczny. Przepisy prawa muszą umożliwiać aktywnym mieszkańcom małych ojczyzn inicjowanie podejmowania decyzji dotyczących ich małych ojczyzn drogą referendum. Jest szansa, że mieszkańcy małych ojczyzn „kupią” ideę DB i proces jej wdrażania stanie się nieodwracalny.

5. Co należy zmienić w prawie by spowodować epidemię DB w naszej ojczyźnie?

DB nie można wdrażać odgórnie, pod przymusem. Nie można nakazać: „Musicie w Waszej gminie podejmować wszystkie decyzje drogą referendów a wynik musi być wiążący niezależnie od frekwencji”. Należy mieszkańcom dać wybór. W skrajnych przypadkach możecie wszystkie decyzje w gminie podejmować poprzez głosowanie np. na gminnych zebraniach mieszkańców lub jeśli macie pełne zaufanie do swojego wójta, możecie dać mu mandat do podejmowania jednoosobowo wszystkich gminnych decyzji.

Mamy w Polsce ok. 2500 gmin. Najmniejsza Krynica Morska ma ok. 1360 mieszkańców a największa Warszawa ok. 1 726, 4 tys. Technologia podejmowania gminnych decyzji POWINNA być dostosowana do wielkości gminy oraz doświadczenia, zaangażowania, zainteresowania jej mieszkańców sprawami ich małej ojczyzny.

Niech Zarządy gmin zaproponują mieszkańcom w jaki sposób chcą dzielić się swoją władzą z mieszkańcami. Które decyzje w ich gminie będzie podejmował samodzielnie prezydent (burmistrz, wójt) bądź Rada gminy. Które decyzje będą konsultowane z mieszkańcami a które muszą lub mogą być poddane gminnemu referendum. W jaki sposób będą przeprowadzane konsultacje i referenda w sprawach gminy. Sposób podejmowania decyzji w gminie pt. „Konstytucja gminy” MUSI być zaakceptowany w referendum przez jej mieszkańców.

6. Harmonogram wdrażania inicjatywy obywatelskiej pt. „Konstytucja gminy”

6.1. Opracowanie poprawnych formalnie projektów niezbędnych zmian w ustawach samorządowych umożliwiających samodzielne ustanawianie gminnych Konstytucji tj. praw i obowiązków jej mieszkańców.

6.2. Próba poszukania zwolenników projektu we wszystkich gminach dla zbierania podpisów pod ustawową inicjatywą obywatelską dla jej przedłożenia w Sejmie a po jej ustanowieniu zwolenników promowania na trenie gminy DB.

Jestem przekonany, że nie będzie problemów ze znalezieniem w gminach zwolenników „Konstytucji gminnych”. Jeśli projekt zostanie ustanowiony to wśród 2500 gmin znajdą się takie, które zastosują DB. Ich sukces gospodarczy, ekologiczny i zadowolenie mieszkańców będą zaraźliwe. Proszę o uwagi i opinie o tym pomyśle.
Zdzisław Gromada, tekst zamieszczony pierwotnie na http://prawica.net/28726

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.