Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

6591 miejsce

Konsumpcjonizm i ukryta potęga reklamy

XXI wiek to bez wątpienia era konsumpcjonizmu. Znane marki widnieją na każdym rogu, a szał zakupów nie ma końca. Co zadziwiające, deklaracje młodych ludzi na temat konsumpcjonizmu są sprzeczne z tym co praktykują.

Konsumpcjonizm / Fot. źródło: http://bnd.obin.org/pl/bnd/bnd-2005Według raportu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów UOKiK nastolatki z zainteresowaniem śledzą nowości na rynku, znają reklamy oraz orientują się jakie marki są aktualnie na topie. Opinia młodego człowieka ma również coraz większe znaczenie przy poważnych decyzjach konsumenckich całej rodziny.

Ukryta potęga reklamy

Młodzież ma zdecydowanie negatywne zdanie na temat reklam. Uważa, że jest ich za dużo, a co więcej, są nieetyczne, bo oszukują potencjalnych konsumentów. Siła perswazji reklam ma znikome znaczenie przy ich konsumenckich wyborach. Młodzi twierdzą, że nie kierują się nowościami na rynku i ich krzykliwymi reklamami dokonując zakupów. Reklama według nich pełni funkcję bardziej rozrywkową, aniżeli informującą.

Jednakże przeprowadzone badania socjologiczne odkrywają całą prawdę. Okazuje się, że reklamy są istotnym elementem ich życia. 63,5 proc. młodych ludzi przyznaje, że podobają im się reklamy skierowane do nich, natomiast 62 proc. rozmawia ze znajomymi na ich temat. Zaledwie 24,5 proc. osób sprawdza informacje o produktach zauważonych w reklamach, co dowodzi, że to właśnie ona jest głównym źródłem wiadomości o danym artykule. Ponadto, rozpoznawalność sloganów przypisanych do marki jest zaskakująco wysoka i oscyluje w granicach 70 - 90 proc. Marki nieznane ( bo niereklamowane ) budzą uczucie niepewności wśród przebadanych osób.

Marka determinuje wybory konsumenckie

Zakup to nie tylko nabycie produktu codziennej użyteczności oraz zaspokojenie swoich potrzeb. To również deklaracja, wskaźnik statusu oraz kulturowa autoprezentacja. I dobrze o tym wiedzą nastoletni konsumenci. Marka jest ściśle związana z walką o pozycję w grupie, dlatego też szczególne znaczenie ma głównie dla chłopców. Stanowi ona istotne narzędzie w tworzeniu własnej tożsamości w grupie, służy kreowaniu indywidualnego wizerunku.

Zakupy, zakupy i jeszcze raz zakupy

Gołym okiem można zauważyć, że coraz więcej młodych ludzi robi zakupy. Wystarczy wyjść do pierwszej lepszej galerii, by bez trudu zaobserwować konsumencki szał. Wg. zakupyonline.pl zakupy to dla Polaków świetna zabawa połączona z relaksem i rekreacją. Coraz częściej ludzie dokonują zakupów nie z konieczności, a właśnie z samej pasji i fascynacji tą czynnością.

Smutna prawda o znajomości praw konsumenckich

Okazuje się, że znajomość praw konsumenckich wśród nastolatków jest na żenująco niskim poziomie. Większość nie jest świadoma tego, że zasady typu „Po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględnia się” są sprzeczne z prawem. Poza tym niecała połowa badanych błędnie twierdzi, iż sklep ma prawo wprowadzić przykładowy przepis „Towar zakupiony na promocji nie podlega zwrotowi ani wymianie”. Biorąc czynny udział w gonitwie konsumenckiej powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na znajomość naszych praw. To może zapobiec niedopatrzeniom oraz zaoszczędzić pieniądze wyrzucone w błoto.

Anty - konsumpcjonizm

Co roku w ostatnią sobotę listopada organizowany jest Dzień Bez Kupowania. Jest to manifestacja skromnego stylu życia, gloryfikacja więzi społecznych. Ideą tej imprezy jest podkreślenie ekologicznych i ekonomicznych konsekwencji konsumpcjonizmu. Kraje rozwinięte, w których rządzą korporacje pochłaniają 80 proc. naturalnych zasobów środowiska powodując niszczenie przyrody oraz nierówną dystrybucję dóbr. Buy Nothing Day jest imprezą organizowaną w wielu krajach, a uczestnictwo w niej polega paradoksalnie na nieuczestnictwie. Dzień Bez Kupowania.

Duży rozgłos zyskała książka Naomi Klein „ który twierdzi, że proces ewolucyjny doprowadził do ukształtowania się człowieka, który jest w dużym stopniu predysponowany do bycia częścią kultury konsumpcyjnej. Jednakże niech przestrogą dla wielu będzie cytat zaczerpnięty z filmu „Podziemny krąg”- „Rzeczy, które posiadasz, w końcu zaczynają posiadać ciebie”.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (8):

Sortuj komentarze:

Wojtek
  • Wojtek
  • 03.03.2011 15:45

Ja jestem minimalistą. I stawiam na rozwój siebie. Rzeczy są dla mnie narzędziami w rozwijaniu siebie i doskonalenia.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ciekawy artykuł ;-) Oczywiście reklamy nie da się zatrzymać, ale powinna być bardziej reglamentowana, mniej nachalna, eksponowana tylko w wyznaczonych, określonych miejscach. Poza tym, reklama potrafi negatywnie oddziaływać wychowawczo na dzieci i młodzież, budzić w nich niezbyt pozytywne zachowania.

Komentarz został ukrytyrozwiń

+ Ciekawy artykuł o sprawach nam bliskich. Jednak bezwzględne potępianie reklam, jako czegoś szkodliwego społecznie, wydaje mi się niczym nie uzasadnione. W końcu reklama to informacja. Jest bardziej lub mniej rzeczowa, czasem trochę kłamliwa, ale taka jest istota każdej informacji tworzonej w określonym celu (tu: czysto merketingowym). A konsumpcjonizm, który przedstawiasz, Karolino, jako zjawisko czysto negatywne, jest zwykłym wytworem cywilizacyjnym naszych czasów. Potrzeba posiadania jest cechą czasów, w których żyjemy i oburzanie się na to jest mało sensowne. A nawoływanie do bojkotu wszelkiego typu zakupów (patrz: Dzień Bez Kupowania) uważam za przejaw hipokryzji autorów tych apeli. Z reguły hasła takie wygłaszają osoby, które wcześniej napełniły swoje lodówki ulubionbymi potrawami, zakupiły wygodny samochód i "wypaśną komórkę" oraz odziały się w modne ciuszki, aby z pełą egzaltacją ruszyć w pochodzie przeciwników konsumpcjonizmu. Trochę to śmieszne.


Zawsze wtedy, gdy rozwój technologiczny pozwalał na wytwarzanie dużej liczby produktów konsumpcyjnych, powstawał problem z ich sprzedażą. Natomiast W historii ludzkości można wyróżnić wiele okresów, w których dominowały charakterystyczne wartości i zachowania.

Komentarz został ukrytyrozwiń

> "Młodzież ma zdecydowanie negatywne zdanie na temat reklam. Uważa, że jest ich za dużo"

trudno się dziwić, skoro Polsat, TVN i spółka przerywają filmy 10-minutowymi blokami reklam, potem są zapowiedzi programów, a potem znów reklamy.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jest jeszcze jakiś Dzień Bez Dnia..?

Komentarz został ukrytyrozwiń

dobry materiał, tak trzymaj (+), taka jest ta nasza rzeczywistość - niestety

Komentarz został ukrytyrozwiń

Już myślałam, że to dzisiaj ten Dzień Bez Kupowania...a tu proszę dzisiaj 26 lipca- imieniny Anki, Mirki i Grażynki, i trzeba kupić chociaż jeden prezent- kwiatki, czekoladki albo flaszkę?

Komentarz został ukrytyrozwiń

(+)
Poruszony przez autorkę problem nadmiernej konsumpcji jest bardzo istotny.
Być czy mieć?
Nadmiar rzeczy to problem bogatych ludzi.Biedny ma ten problem z głowy.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.