Facebook Google+ Twitter

Korekta rozkładu PKP

1 lutego Polskie Koleje Państwowe wprowadzają zmiany do obowiązującego rozkładu jazdy pociągów. Takie poprawianie rozkładu odbywa się dwa razy do roku (kolejne będzie w czerwcu). Jak zwykle będą dobre i złe strony zmian.

Podczas zmiany ogólnopolskiego rozkładu jazdy pociągów w grudniu 2006 kolej wstrzymała kursy na wielu trasach domagając się od władz samorządowych większego dofinansowania przewozów.

Autobus szynowy z Białegostoku do Czeremchy w zimowej scenerii / Fot. Krystian RóżyckiSzynobusy ratują sytuację

Na niektóre trasy po korekcie rozkładu pociągi wrócą - znalazły się pieniądze na sfinansowanie połączeń. Tak będzie m.in. na linii Piła - Wałcz. Zwiększy się także liczba kursów na innych trasach i pojawią się całkiem nowe relacje. Na części tras składy wagonowe ciągnięte przez lokomotywy zastąpią autobusy szynowe. Przejazd szynobusu w porównaniu z tradycyjnym składem kosztuje o 30-40 proc. mniej i dlatego samorządy chętnie kupują takie pojazdy i użyczają je Polskim Kolejom Państwowym do realizowania przejazdów na zamówionych trasach.

Zawieszanie połączeń

Niestety, prócz dobrych wieści są też złe. Samorządom kilku województw nie udało się porozumieć z regionalnymi dyrekcjami PKP Przewozy Regionalne i od 1 lutego na kilku trasach pociągi dłużej nie będą jeździły, albo zostanie zmniejszona na nich liczba połączeń. Według przedstawicieli kolei z powodu małej liczby podróżnych a według przedstawicieli lokalnych samorządów z powodu zbyt wygórowanych kwot żądanych przez PKP na dofinansowanie kursów. Zbyt wysokimi żądaniami finansowymi PKP tłumaczył były wicemarszałek województwa podlaskiego - Jan Kamiński - likwidowanie kursów pociągów osobowych w dogodnych porach na trasie Białystok-Ełk podczas wprowadzania rozkładu w grudniu 2006. 1 lutego te połączenia nie zostaną przywrócone. Zastąpiono je komunikacją PKS. Walkę o zachowanie kursów prowadzili przedstawiciele Stowarzyszenia Miłośników Kolei »Kolejowe Podlasie« z Białegostoku oraz sami pracownicy kolei pisząc pisma do marszałka województwa podlaskiego. Bez rezultatu. Taka sytuacja występuje także w Opolskim gdzie urzędnicy nie doszli do porozumienia z kolejarzami i znaczna część połączeń zostanie od jutra zawieszona. O zachowanie likwidowanych połączeń walczył Obywatelski Komitetu Obrony Kolei na Opolszczyźnie wysyłając pisma do urzędu marszałkowskiego w Opolu, dyrekcji PKP i informując mieszkańców - poprzez lokalne media i fora internetowe - o planowanych zawieszeniach kursów na trasach w województwie. Batalia jednak nie przyniosła skutku. Pasażerowie będą więc zmuszeni poszukać innego środka transportu. Prawdopodobnie przesiądą się do autobusów.

PKP frontem do klienta

Kolejarze nanosząc poprawki w rozkładzie uwzględnią także sugestie pasażerów dotyczące zmian w godzinach odjazdów pociągów i stacji, na których - według podróżnych - powinny się zatrzymywać. Do końca grudnia 2006 roku funkcjonował adres poczty elektronicznej PKP na który można było przesyłać uwagi odnośnie rozkładu.

Pasażerskie EZT (Elektryczne Zespoły Trakcyjne) w peronach stacji Białystok / Fot. Krystian RóżyckiPrzygotować się na zmiany

Podróżujący pociągami do pracy powinni sprawdzić czy 1 lutego będą mogli nie tylko wyjechać, ale i wrócić do domów. Szczegółowe informacje o połączeniach kolejowych w regionach znajdują się na stronie internetowej spółki PKP Przewozy Regionalne - www.pr.pkp.pl i na stacjach.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.