Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

176539 miejsce

Kosmiczna żyrafa

Talent dziecka nie zawsze ma możliwość ujawnienia się, bo zdarza się i tak, że dorośli nie akceptują jego zainteresowań i dążeń, narzucając mu własne wybory. I wówczas talent cichnie, aż zgaśnie.

Zależy to także od temperamentu dziecka, bowiem silne psychicznie i przebojowe dziecko, łatwo stłumić się nie da.

Nawet w najzwyklejszych sytuacjach bywają chwile zaskoczenia. Oto idąc asfaltową drogą przez wieś, która zwie się Krajkowo, ujrzałam żyrafę. Nie, nie żywą, ale narysowaną kredą w poprzek drogi. Na rysunku było drzewo, fruwał ptaszek, a obok drzewa stała sobie żyrafa sięgająca szyją do gałęzi drzewa. Najwidoczniej miała apetyt na liście. Skąd pomysł narysowania żyrafy na wiejskiej drodze? I kto ją narysował? Pomyślałam o Kasi, dziewczynce mieszkającej na skraju wsi, która ma nieduże jeszcze, ale już utalentowane rączki.

Nieco później spotkałam Kasię i rzeczywiście, to ona narysowała na asfalcie żyrafę. Nie umiała jednak wyjaśnić, dlaczego wybrała właśnie to zwierzę. „Tak sobie pomyślałam” – powiedziała. Istotnie, utalentowane w jakimś kierunku dzieci często nie potrafią uzasadnić swoich wyborów. Niczym instynkt kieruje nimi talent, który jest wrodzoną predyspozycją, ujawniającą się zazwyczaj już we wczesnym dzieciństwie.

Nie przeszkadzać w rozwoju


Jednak nie zawsze talent ma możliwość ujawnienia się, bo nierzadko dorośli nie akceptują zainteresowań dziecka, narzucając mu własne wybory. I wówczas talent cichnie, aż zgaśnie. Oczywiście zależy to także od temperamentu dziecka, bowiem silne psychicznie i przebojowe dziecko, łatwo stłumić się nie da.

Nasuwa się tu myśl o koncepcji inteligencji wielorakich, w której duży nacisk położony jest na obserwowanie, co dziecko w wieku przedszkolnym lubi robić, gdy ma swobodę wyboru. Oczywiście, powinno mieć szeroki repertuar możliwości wyboru. Dlatego proponuje się, aby w przedszkolach były kąciki z najróżnorodniejszymi przedmiotami, w tym takimi do liczenia, do rysowania i lepienia, do budowania i konstruowania, a także instrumenty muzyczne i wiele innych przedmiotów. Wychowawca obserwuje dziecko i podąża za nim, pomaga mu realizować jego zamiary, pobudza jego pomysły. Takie wychowawcze działania pozwalają na określenie rodzaju przeważającej u konkretnego dziecka inteligencji, a wyróżniono ich aż siedem.

Współczesną szkołę interesują przede wszystkim dwa rodzaje inteligencji uczniów: językowa i logiczno-matematyczna. A przecież ludzi sztuki charakteryzuje bądź wysoka inteligencja przestrzenna (rzeźbiarze, malarze) lub muzyczna. Natomiast inteligencja cielesno-kinestetyczna jest właściwa tancerzom i sportowcom. Twórcy koncepcji inteligencji wielorakich (autorstwa: Gardner i współpracownicy) wyróżnili także inteligencję personalną, która dzieli się na interpersonalną (rozumienie innych) oraz intrapersonalną (rozumienie siebie). Pierwszy rodzaj inteligencji personalnej powinien cechować przede wszystkim nauczycieli i polityków, a także drugi rodzaj – zdolnością wglądu w siebie. Że w życiu występuje rozziew między dominującym u danej osoby rodzajem inteligencji a realizowanym zawodem czy funkcją społeczną – to i mamy to co mamy.

Fascynacje kształtami


Daleko odbiegła moja myśl od narysowanej przez Kasię żyrafy. Interesujące jest to, że niezwykłe kształty tego zwierzęcia fascynują wiele dzieci. Jego długa szyja i bardzo wysokie nogi, niewielkie rogi na głowie okryte owłosioną skórą, jak również wyraziste przeżuwanie – wszystko to razem przyczynia się do tego, że żyrafa jest „taka kosmiczna” (jak powiedział Kuba). Zresztą fascynuje nie tylko dzieci, bo chyba każdy dorosły zna "Płonącą żyrafę" w wykonaniu Salvadora Dali. Co do dzieci, to chętnie ją obserwują i rysują, a Karusia kiedyś śniła, że żyrafa położyła swój łeb na jej poduszce. Nie było w tym nic dziwnego, bo jedna babcia Karusi mieszka w Afryce.

A ja widziałam chłopców, którzy w zabawie przebierali jednego spośród siebie za żyrafę. To było trudne zadanie, przy czym podstawowym rekwizytem była opleciona szalami szczotka do zamiatania, a do konstruowania łba posłużył futrzany kołnierz babci. Zanim dzieciaki wybiegły do ogrodu (bo żyrafa chciała zjadać liście z drzew), zagrożona była zwisająca z sufitu lampa. Jednak żyrafa okazała się ruchowo zgrabna. Najwidoczniej miała wysoki poziom inteligencji cielesno-kinestetycznej.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.