Kosmiczny potwór. Supergromada galaktyk El Gordo

"El Gordo" okazał się być odkryciem, które nadal przerasta oczekiwania i wyobrażenia naukowców. Gromada galaktyk w konstelacji Feniksa jest jednym z największych takich obiektów dalekiego, bardzo dalekiego nieba.

Gromada galaktyk El Gordo (ACT-CL J0102-4915) w gwiazdozbiorze Feniksa; jedna z największych jakie odkryto; hubblesite.org / Fot. Credit: NASA, ESA, and J. Jee (University of California, Davis)Obrazowa nazwa "El Gordo" jaką obdarzono niezwykły obiekt, znaczy w hiszpańskim tyle co "grubas" czy "tłuścioch." Porównanie z pożerającym planety potworem rodem z filmów science fiction jest według specjalistów z Hubble Site jak najbardziej na miejscu. Nazwa znakomicie oddaje charakter monstrualnej gromady galaktyk o katalogowej nazwie ACT-CL J0102-4915. Zaobserwowany w konstelacji Feniksa jest oddalony od Ziemi o 7 miliardów lat świetlnych. To naprawdę bardzo daleko nawet jak na kosmiczne warunki. Mniej więcej połowa odległości jaką musiało pokonać światło od czasu jaki uznaje się za początki naszego Wszechświata, czyli ok. 13,8 miliardów lat (1 rok świetlny to czas w którym światło podróżuje na dystansie 9,5 biliona km).

Całkowitą masę "El Gordo" trudno z czymkolwiek porównywać. Jest bardziej masywna od 3 tysięcy galaktyk wielkości naszej Drogi Mlecznej (!) Gromady takich obiektów są największymi obiektami we Wszechświecie. Wspólna koegzystencja wewnętrznych składników warunkowana jest grawitacją, a większość tej masy zależy od ciemnej materii. Co istotne, to fakt iż "El Gordo" zawdzięcza swoje rozmiary gigantycznej kolizji. Dwie pomniejsze gromady galaktyk zderzają się z prędkością kilku milionów kilometrów na godzinę. Razem współtworzą rzadki widok.

Dzięki Kosmicznemu Teleskopowi Hubble'a (HST - Hubble Space Telescope) oszacowano masę ACT-CL J0102-4915 na 43 procent większą niż wynikało to z poprzednich badań, gdzie korzystano z należącego do NASA Chandra X-ray Observatory. Naukowcy przypuszczają, że takie monstra nie występują zbyt często we wczesnym Wszechświecie. Podstawę dla takich przekonań stanowią aktualne modele kosmologiczne. Przykładem podobnego obiektu może być Gromada Pocisk w gwiazdozbiorze Kila.

Pierwszy raz raportowano o niezwykłych rozmiarów ACT-CL J0102-4915 w styczniu 2012 roku. Dla wstępnych szacunków dotyczących masy posłużono się wspomnianym Chandra X-ray Observatory, zaś pomiaru prędkości dokonano dzięki Bardzo Dużemu Teleskopowi (VLT - Very Large Telescope) należącemu do Europejskiego Obserwatorium Południowego (ESO - European Southern Observatory) w Paranal, Chile. Zaobserwowaną kolizję opisywano jako "dwie armatnie kule uderzające jedna o drugą."