Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kostiumeria – przenieś się w bajkowy świat opery

Marta Szloser
Marta Szloser
Kostiumy do "Carmen" Georgesa Bizeta
Kostiumy do "Carmen" Georgesa Bizeta Marta Szloser
Do 29 lutego we wrocławskim Muzeum Sztuki Mieszczańskiej można oglądać „zaaranżowaną z karnawałowym rozmachem" wystawę przepięknych kostiumów. Stworzyła je Małgorzata Słoniowska do spektakli operowych i baletowych we Wrocławiu oraz Łodzi.

Małgorzata Słoniowska jest absolwentką wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 1988 roku rozpoczęła współpracę z Operą Wrocławską, dla której tworzy kostiumy i projekty scenograficzne. Artystka współpracuje również z innymi teatrami operowymi w Polsce, jak np. Teatr Wielki w Łodzi, Teatr Muzyczny we Wrocławiu, oraz za granicą – np. Stadtheater Görlitz i Opera Lwowska.

Jej najważniejsze realizacje scenograficzne w Operze Wrocławskiej to m.in. „Bolero” Maurice’a Ravela, „Trzy kroki stąd” Mike’a Oldfielda, „Msza” Leonarda Bernsteina, „Dziadek do orzechów” Piotra Czajkowskiego, „Romeo i Julia” oraz „Kopciuszek” Sergieja Prokofiewa, „Cyrulik sewilski” Gioacchino Rossiniego, „Rigoletto” Giuseppe Verdiego, „Czarodziejski flet” i „Wesele Figara” Wolfganga Amadeusza Mozarta, „Kantaty” Jana Sebastiana Bacha, „Carmen” Georgesa Bizeta. Małgorzata Słoniowska jest również autorką kostiumów do głośnych superprodukcji opery „Pierścień Nibelunga” Richarda Wagnera oraz „Borys Godunow” Modesta Musorgskiego.

„Kostiumeria” z okazji dwudziestolecia współpracy z Operą Wrocławską

„Kostiumeria” to, jak mówią organizatorzy, „zaaranżowana z karnawałowym rozmachem prezentacja kostiumów scenografki Opery Wrocławskiej, Małgorzaty Słoniowskiej”. Mówi się o niej, że jest jedną z najbardziej twórczych i pracowitych polskich scenografek operowych oraz że realizuje najbardziej wymyślne projekty plastyczne. Wystawa została zorganizowana z okazji przypadającego na ten rok jubileuszu dwudziestolecia współpracy artystki z operą. Na rozległym parterze Muzeum Sztuki Mieszczańskiej (Rynek-Ratusz) można zobaczyć około pięćdziesięciu kostiumów jej autorstwa.

Dla stałych bywalców operowych sal jest to nie lada gratka, na wystawie można zobaczyć z bliska (a gdy nikt nie patrzy, nawet dotknąć!) stroje, które wcześniej podziwialiśmy tylko z daleka, podczas przedstawienia. A jest na co popatrzeć. W muzeum obejrzymy kostiumy z takich dzieł, jak „Gioconda” Amilcare Ponchiellego, „Złoto Renu”, „Walkiria”, „Zygfryd” oraz „Zmierzch bogów” Richarda Wagnera, „Carmen” Georgesa Bizeta, „Romeo i Julia” Sergiusza Prokofiewa, „Kantaty” Jana Sebastiana Bacha czy „Borys Godunow” Modesta Musorgskiego.

Bogactwo kolorów i form kostiumów, fantazyjna aranżacja oraz ciekawe oświetlenie - wszystkie te elementy składają się na niezwykłą wystawę. Suknie stworzone z wyjątkowym przepychem, z rozmaitych materiałów i ozdób, wysadzane kamieniami, cekinami, wyszywane złotymi nićmi, barwne maski z piórami, peruki z banknotów, nakrycia głowy z wielkich poduch, wałka do ciasta, metalowe konstrukcje, a nawet stroje z "warzyw" to tylko przykłady.

Kostiumy Małgorzaty Słoniowskiej w nowatorskiej aranżacji można oglądać we wrocławskim Muzeum Sztuki Mieszczańskiej do 29 lutego, od wtorku do niedzieli w godz. od 11.00 do 17.00. W środy wstęp na wystawę jest bezpłatny.

od 7 lat
Wideo

Jak czytać kolory szlaków turystycznych?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto