Facebook Google+ Twitter

Kraków. PUSTE MUZEA - spotkanie ze sztuką Karoliny Kułakowskiej

Malarstwo powstaje z impulsu, a poezja zajmuje mi więcej czasu. Malowanie jest bardziej intuicyjne, a pisanie analityczne -mówi Karolina Kułakowska, malarka i poetka, laureatka nagrody im. K.Iłłakowiczówny za najlepszy debiut poetycki 2013.

W Domu Kultury PODGÓRZE miało miejsce spotkanie z poezja i sztuką Karoliny Kułakowskiej - pochodzącej ze Śląska artystki i poetki .

Puste muzea


Tomiki "Puste Muzea" – odwołuje się do sztuki i kultury. Ważną rolę w poezji Karoliny Kułakowskiej odgrywa kolor, który stanowi opis/zapis/synonim stanu ducha. Wiersze mają niejako malarskie kompozycje, gdzie czytając widzimy krok po kroku jak autorka „rysuje” słowami postacie, które w poezji, w miarę czytania wiersza nabierają kształtów, cech, jak są dopracowywane.
 / Fot. okładkaJednak najwięcej miejsca w tomiku zajmuje nastrój zawarty w przeróżnych konotacjach – od gotyckiej madonny, poprzez Wiedeń z czasów młodego Hitlera, Edit Piaf, Belle Epoque czy wreszcie -osobiste wyznania oraz bardzo współczesne, popkultowe cytaty.
Jest to poezja nie tyle refleksji, ale pełna kontemplacji – obserwacji, bo autorka jest w wierszach zarówno obserwatorem, jak i uczestnikiem. A opisane sytuacje są w dużej mierze osobistym zapisem, często bardzo intymnym. Ten nastrój, ta intymność ujęta w słowa, frazy Kulakowskiej to bardzo misterna, ażurowa konstrukcja, której budulcem są uczucia : żądzy i wstydu.
Wiersze utrzymane są w atmosferze lekko, artystycznie zmanierowanej, delikatnej fantasmagori, pewnej afirmacji ze strony autorki.
Wiele jest tu odwołań do poetów (motta, cytaty, dedykacje), muzyki, która dyskretnie towarzyszy czytelników, raz zwiększają a raz minimalizując swoją obecność. Odwołania do filozofii i metafizyki i astrologii (cykl zodiak). Jest to poezja, którą się rozważa, ale nie można jej opowiedzieć, zdefiniować. Świat poetyckich przeżyć jest także oparty na schemacie sacrum -profanum, jednak nie ma konkretnie zdefiniowanego podziału. Tomik jest dynamiczny, zawiera w sobie nie tylko słowo, ale też obraz, kolor, zapach, smak i muzykę.

Obrazy


Z oficjalnego biogramu Karoliny Kułakowskiej dowiadujemy się, że "(...) Malarstwo jej posiada spory ładunek emocjonalny, czasami dawkowany subtelnie, innym razem dosadnie. Prace abstrakcyjne skupiają się na penetracji materii, wyszukaniu barwy, natężeniu i temperaturze. Portrety natomiast 
w sposób liryczny ukazują charakter człowieka(...)". / Fot. Karolina Kułakowska
W obrazach dominuje skupienie na kolorze, zwłaszcza na dwóch barwach: niebieskiej i czerwonej.
Portrety Karoliny Kułakowskiej są liryczne, metafizyczne, dostrzegające aurę człowieka, którą malarka chętnie przedstawia. Myślę, że model jest dla niej jedynie pretekstem do przekazania tej aury. Jest w obrazach taka "stanowcza delikatność", co przejawia się w konsekwentnym dociekaniu natury „nienazwanego” pierwiastka, duszy i człowieczeństwa. Warstwy emocjonalne obrazu zawarte są w pociągnięciach pędzlem, w pewnym ich układzie. Sugeruje to odbiorcy sposób postrzegania przedstawień na płótnie, choć nienachalnie. Tajemniczość i niepokój – tak można jeszcze rozcharakteryzować postrzeganie artystyczne malarki. Choć jest to spojrzenie nie tyle przez perspektywę snu, co poprzez zmrużone oczy, wejrzenie na świat pomiędzy marzeniem a realnością. Postacie są elementem tła, dyskretnie zakamuflowanego lub to tło właśnie dominuje swoją faktura nad postaciami. Jest to myślę, malarstwo pełne nie tylko artystycznego niedopowiedzenia, ale także pytań, które jak wiadomo zawsze warto stawiać.
 / Fot. Karolina Kułkowska
Karolina Kułakowska (ur. 1985) – poetka, malarka. Dyplom w 2011 roku z malarstwa u prof.  Lecha Kołodziejczyka na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. W 2007 
roku ukazał się arkusz pt. „Sztaluga w oknie”. Publikowała głównie na witrynach internetowych. 
W 2010 roku jej wiersze zostały przetłumaczone na język angielski i zakwalifikowały się do 
wydawnictwa OFF_PRESS Zeszyty Poetyckie Competition. Laureatka nagrody im. Kazimiery 
Iłłakowiczówny za najlepszy debiut poetycki 2013 roku („Puste muzea” Zaułek Wydawniczy 
Pomyłka). 
Publikacje: - „Pokolenia”, Katowice 2012 , na witrynach internetowych (m. in. sZAFa kwartalnik artystyczny, PKPzin) 
w katalogach pokonkursowych ZADRA, Warszawa 2010, 2012. 
Udział w wystawach:  w latach 2010-2014 w Warszawie, Cieszynie, Rybniku, Jastrzębiu Zdrój,
Żorach, Kędzierzynie-Koźle, Poznaniu, Zabrzu, Wrocławiu, Gliwicach.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.