Facebook Google+ Twitter

Kraków znajdzie się na trasie potężnego statku powietrznego

  • Źródło: Gazeta Krakowska
  • Data dodania: 2007-09-06 08:31

Wielkością przypomina samolot Boeing 747. Ma 60 metrów długości, waży 6,5 tony, porusza się z prędkością 70 km na godzinę. Do jego eleganckiej gondoli może wsiąść dziesięć osób, w tym dwóch pilotów i stewardessa.

To krótka charakterystyka, wzorowanego na przedwojennych Zeppelinach, potężnego sterowca, który 23 września ma pojawić się w Krakowie.
- Przyleci do Krakowa, jeśli pozwolą na to warunki atmosferyczne - zastrzega Patryk Tryzubiak, menadżer biura Allegro. pl, organizującego przez całe wakacje akcję promocyjną serwisu aukcyjnego. Sterowce bowiem są bezbronne podczas burz czy oblodzenia.

Bilet dla szczęśliwców


Objazdowa impreza rozpoczęła się 11 czerwca i miała potrwać do 23 września. Organizatorzy, licząc na polską złotą jesień przedłużyli ją jednak, umieszczając na trasie właśnie stolicę Małopolski. Potężny, podniebny statek zobaczyć mogli m.in. turyści wypoczywający nad polskim morzem. W tym tygodniu Zeppelin trafił do Bydgoszczy. Zanim pojawi się w Krakowie, będzie latał jeszcze nad Łodzią i Katowicami.
W każdym z miast organizowane są konkursy, w których można wygrać przelot sterowcem. Trzeba się tylko pojawić w bazie naziemnej organizatora, która planowana jest na płycie lotniska Aeroklubu Krakowskiego w Pobiedniku Wielkim. Kto boi się takich atrakcji, może skorzystać z innych, nie mniej emocjonujących m.in.: wspinaczkowej ściany mistrzów, symulatora lotów czy zorbingu (turlanie się w wielkiej przezroczystej kuli).


Sterowiec jaki jest...


Wielki Zeppelin, wypożyczony przez Allegro, ma w powłoce 6500 metrów sześciennych helu. Jest napędzany dwoma silnikami Porsche, każdy o mocy 250 koni mechanicznych. To nowoczesny statek, jedynie kształtem przypominający pierwsze latające sterowce, których historia rozpoczęła się w 24 września 1852 r. w Paryżu. Uniósł się wtedy nad miastem ogromny podłużny balon, pomysłu inżyniera Henriego Julesa Giffarda, wyposażony w śmigło napędzane maszyną parową.
Na początku XX w. Niemiec Ferdinand Zeppelin skonstruował nowy rodzaj sterowca - Luftschiff-Zeppelin 1. Zamiast powłoki wypełnionej gazem, która zmieniała swój kształt, zastosował szkielet obciągnięty impregnowanym materiałem. 2 lipca 1900 Zeppelin o długości 130 m, zaopatrzony w dwa silniki spalinowe "Daimler" z 5 osobami na pokładzie wzniósł się nad Jeziorem Bodeńskim.
Najsłynniejszym sterowcem był LZ 129 Hinderburg, o długości 245 m i pojemności 200 000 metrów sześciennych wodoru. Zabierał na pokład 72 pasażerów i 61 członków załogi. Jego pożar w 1937 r., w którym zginęło 35 osób, praktycznie zakończył erę sterowców.
Dzisiaj sterowce cieszą się popularnością jako nośniki reklamy. Wypełniane są helem, gazem niepalnym. Większość z nich ma bezszkieletową konstrukcję kadłuba, silnik, stery i stateczniki umożliwiające kontrolę nad prędkością i kierunkiem lotu.

Anna Agaciak
K. W.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.