Facebook Google+ Twitter

Krótszy sen przyczyną depresji u nastolatków

Wczesne chodzenie spać może chronić nastolatki przed depresją i myślami samobójczymi - przynajmniej tak sugerują badania naukowców z Nowego Jorku.

Badacze z Columbia University Medical Center przeanalizowali dane od piętnastu i pół tysiąca nastolatków, zebrane w latach dziewięćdziesiątych. Jeden na piętnastu przebadanych cierpiał na depresję. W większości przypadków wyznaczoną porą pójścia spać była godzina 22, ale już średnia snu wynosiła siedem godzin i 53 minuty, mniej niż zalecane dziewięć godzin snu. Okazało się, że nastolatki, które szły spać po północy, były narażone na depresję bardziej (o 24 proc.) niż te, które położyły się do łóżka przed 22. W przypadku nastolatków, które przesypiały mniej niż pięć godzin, ryzyko depresji wzrastało aż do 71 proc.

U nastolatków, które spały mniej niż pięć godzin wzrastało też ryzyko pojawienia się myśli samobójczych i było ono wyższe o 48 proc., niż u młodzieży śpiącej osiem godzin.

Ryzyko pojawienia się depresji i myśli samobójczych było też częstsze u dziewcząt, starszych nastolatków i tych o obniżonej samoocenie, poczuciu bezpieczeństwa.

Przewodzący grupie badaczy dr James Gangwisch stwierdził, że brak snu może oddziaływać na mózg, powodując wahania nastroju. Może to wpływać na ocenę sytuacji, koncentrację, co w rezultacie może utrudniać radzenie sobie z codziennymi wyzwaniami. Doktor dodał też, że sen dobrej jakości i długości może zapobiegać, a nawet pomagać leczyć depresję.

Sarah Brennan z organizacji YoungMinds uważa, że wystarczająca ilość snu, odpowiednie odżywianie i regularne ćwiczenia pomagają zachować zdrowie psychiczne. Szacuje się, że w Wielkiej Brytanii około 80 tysięcy dzieci i młodych ludzi cierpi na depresję.

Źródło: BBC

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (4):

Sortuj komentarze:

  • Autor usunął profil
  • 08.01.2010 12:21

Wszystko fajnie się mówi, pisze, lecz będąc przykładowo studentem ciężko jest położyć się spać o właściwej porze. Sam często chodzę spać po 24, śpię po pięć godzin, czasem mniej i mogę napisać, że rano nie czuje się jakoś mocno zmęczony, lecz jak przychodzi godzina około 16 zmęczenie jest już wyczuwalne. Jak człowiek zrobi sobie taki maraton, czyli nie wyśpi się normalnie, tylko będzie spał po 5h daleko nie zajdzie, bo zmęczenie będzie wzrastać.
Z drugiej strony sen długi też jest nie zdrowy, często jak dłużej śpię czuje się strasznie zmęczony. Znam dziewczynę która śpi często długo -10-12h, przyjdzie ze szkoły i zdarza się, że jeszcze kładzie się spać bo jest zmęczona. Uważam, że długi sen nie przynosi efektów.
W moim przypadku staram się spać po 7,5 h. Wtedy czuje że jest to taki szczyt i wówczas mój organizm dobrze się czuje. Każde pół godziny odgrywa ważną rolę.
Warto poczytać o śnie ile powinien trwać i na ile godzin planować sen. Jest dużo artykułów na ten temat. A ci co nie mogą dostosować się do prawidłowej ilości godzin snu, pozostaje im krótki sen nie przynoszący większych oznak wypoczęcia; nudność i depresja gwarantowane.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Kiedyś wystarczało mi pięć godzin snu, normalnie się uczyłam i było ok. Teraz po ośmiu wyglądam jak śnięta ryba.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Określona ilość snu, właściwe odżywianie tudzież ćwiczenia; jekie to proste do powiedzenia, ale jakie trudne do wykonania!

Komentarz został ukrytyrozwiń

Nie wiedziałem.../

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.