Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

15520 miejsce

Krzyk osiemnastowiecznego kastrata

"Krzyk w niebiosa" to książka przedstawiająca świat XVIII-wiecznych kastratów, kontrowersyjnych śpiewaków, którzy w tamtych czasach porywali za sobą tłumy wielbicieli opery.

 / Fot. Okładka książkiZ książkami Anne Rice zetknęłam się po raz pierwszy wiele lat temu, kiedy przeczytałam "Wywiad z wampirem" (w pewnym momencie zorientowałam się, że jestem chyba ostatnią osobą na świecie, która nie oglądała filmu z Bradem Pittem i nadrabianie zaległości postanowiłam rozpocząć od lektury książki). Potem przeczytałam jeszcze kilka jej powieści o "wampirzej" tematyce. Ciekawy, staranny styl pisarstwa autorki zachęcił mnie do sięgnięcia po kolejną jej powieść, tym razem związaną z zupełnie innym tematem.

"Krzyk w niebiosa" to książka przedstawiająca świat XVIII-wiecznych kastratów, kontrowersyjnych śpiewaków, którzy w tamtych czasach porywali za sobą tłumy wielbicieli opery. Współcześnie o ich głosach możemy tylko poczytać - ostatni śpiewający kastrat, Alessandro Moreschi, zmarł w 1922 roku, a operowe partie pisane dla okaleczonych mężczyzn śpiewają obecnie kobiety. Mimo to temat wydaje się w pewnym stopniu popularny. W latach 90. Gérard Corbiau wyreżyserował film "Farinelli. Il castrato" opowiadający historię jednego ze słynnych śpiewaków. Książka Anne Rice ukazała się w roku 1982.

Głównym bohaterem "Krzyku w niebiosach" jest Tonio Treschi, młody arystokrata z Wenecji. Kochający od dzieciństwa śpiew, muzyczną edukację odebrał w rodzinnym domu dzięki swojej matce. Zafascynowany postacią śpiewającego w Bazylice św. Marka kastrata, chętnie spędza noce na wędrówkach, podczas których śpiewa przemierzając weneckie ulice. Jest świadomy tego, że w kolejnych latach jego głos ulegnie nieodwracalnym zmianom.

Tonio ma kilkanaście lat, gdy odkrywa skrywaną od wielu lat rodzinną tajemnicę. Jej pełne rozwiązanie przynosi śmierć ojca. Od tego czasu życie chłopca zmienia się w prawdziwy koszmar. Jego ukoronowaniem jest napaść i przymusowa kastracja bohatera, a także wygnanie z rodzinnej Wenecji. Tonio trafia do konserwatorium muzycznego w Neapolu. Mimo początkowej niechęci do robienia użytku ze swojego w nienaturalny sposób zachowanego głosu, zdobywa rozgłos jako jeden z największych kastratów epoki.

Książka, poza postacią głównego bohatera, przybliża czytelnikowi zarówno temat kastracji, jak i klimat epoki. Autorka w niezwykle wiarygodny sposób wprowadza czytającego w wiek XVIII, nie szczędząc mu opisów noszonych wówczas strojów, nastroju ulic wielkich miast Italii czy panującej obyczajowości. Nie brakuje tu kontrowersyjnych smaczków: homoseksualnych relacji pomiędzy kastratami czy seksualności dostojników Kościoła. Wiele miejsca zostało poświęcone psychice bohatera - jego cierpieniom i rozterkom, ale również chwilom szczęścia.

Choć główni bohaterowie powieści to postaci fikcyjne, autorka zadbała o to, by w książce mówiło się o tych, którzy żyli naprawdę. Przykładem jest chociażby legendarny Farinelli i jego maestro Porpora.

Ta pasjonująca, z pewnością warta lektury książka ukazała się dzięki wydawnictwu REBIS. Miłośnicy pięknych wydań powinni być usatysfakcjonowani - twarda oprawa oraz obwoluta, na której zobaczymy obraz przedstawiający Farinellego zachwyca estetyką. Cóż - niestety należę do zwolenników bardziej ekonomicznych wydań. Ale powieść szczerze polecam.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (3):

Sortuj komentarze:

fachowa recenzja! :) pozdrawiam

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ciekawa informacja, tym bardziej, że do tej pory Rice znałam tylko od tej wampirzej strony, jako autorkę kroniki wamprów

Komentarz został ukrytyrozwiń

Świetna recenzja!

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.