Facebook Google+ Twitter

Książka za recenzję. "Grafika. Technika i materiały. Przewodnik"

Beth Grabowski i Bill Fick oddali w ręce czytelnika rzetelny przegląd współczesnych technik graficznych wraz z rysem historycznym. Bogato ilustrowany przewodnik dla amatorów i artystów jest też podręcznikiem akademickim.

Autorzy odsłaniają tajemnice warsztatów świata współczesnej grafiki i czynią to okładka książki / Fot. projekt okładki: Ewa Gray z maestrią oraz wysokiego lotu znajomością wszelakich zagadnień i niuansów związanych z tą niezwykłą sztuką. Podręcznikowy charakter książki tłumaczy sposób prezentacji kolejnych technik graficznych. Dzięki Beth Grabowski i Billowi Fickowi zapoznajemy się z całokształtem procesów twórczych przedstawianych poprzez czytelny podział tematyczny: serigrafia, druk wypukły oraz wklęsły, kolografia, litografia, monotypia, techniki mieszane. Pewnym tytułem wstępu jest zaznaczenie obecności grafiki cyfrowej, o czym jeszcze wspomnę.

"Grafika. Techniki i materiały. Przewodnik" opatrzona jest rzeczowymi komentarzami i stara się wyjaśniać w możliwie przystępnej formie dzisiejsze rozumienie pojęcia "grafiki artystycznej." Pewne cechy (użytkowość, wieloegzemplarzowość) są walorem, który wskazuje na demokratyczną naturę druku. Ów przymiot pozwala zrozumieć ewolucję grafiki do rangi sztuki wysokiej. Postępuje przy tym odkrywanie jej priorytetowych założeń, co zaobserwował już w 1936 roku Walter Benjamin. Esej filozofa i teoretyka kultury pt. "Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej" wskazuje na oryginalność, niepowtarzalność i trwałość jako decydujące dla dzieła sztuki.

Swoon, "Buenos Aires", Berlin, 2005. Linoryt, ręcznie rytowany i malowany. Nie są one w żaden sposób chronione przed wpływem czynników atmosferycznych, co powoduje, że proces ich stopniowego niszczenia staje się integralnym elementem dz / Fot. Duncan Cunning/Wikipedia/Creative Commons BY 2.5Reprodukcyjność i ogromne możliwości zastosowania pozwoliły zagościć grafice dość spontanicznie, żywiołowo i w pewnym buntowniczym duchu. Autorzy podkreślają przy tym, że właśnie grafika jest stwarzającą liczne możliwości wywrotowej interwencji. Kompozycje o wymowie ogólnopolitycznej, podejmujące problemy społeczne, także spełniające funkcje użytkowe, a jednocześnie kontestujące, zmuszające do myślenia, prowokujące i nowatorskie warsztatowo, to współczesne oblicza tej sztuki. Reprodukcyjność pozwala na zwrócenie się twórcy do szerszego grona odbiorców. Pozwala to na realizowanie śmiałego założenia, które sprzeciwia się elitarności sztuki i "demokratyzację" przejawianą choćby w interpretacjach współczesnych wzorów i zjawisk kulturowych.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.