Facebook Google+ Twitter

KUL: Bauman i Ravasi o "niewolnikach" korporacji i ponowoczesności

Wybitnych intelektualistów przyciągnęły IV Dni Kultury Chrześcijańskiej w Lublinie. Zygmunt Bauman i Kardynał Ravasi mówili o zmianach w ponowoczesnym społeczeństwie. Obaj podnosili myśl abp. Józefa Życińskiego.

 / Fot. Michał Nadolski/CC BY 3.0W wykładzie "Postmodernistyczny obraz człowieka w społeczeństwie. Gdzie źródła nadziei na lepszą przyszłość" profesor Bauman zawarł krytykę stosunków międzyludzkich w zglobalizowanym społeczeństwie. Gianfranco Ravasi poruszył wrażliwość współczesnego człowieka na obecność Boga w świecie materialnym.

Oba wystąpienia zgromadziły rekordową liczbę uczestników i były najważniejszym wydarzeniem ostatniego tygodnia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim (KUL). IV Kongres Kultury Chrześcijańskiej odbył się w dniach 27-30 września w Lublinie. Ta jedna z najważniejszych inicjatyw śp. abp. Józefa Życińskiego, metropolity lubelskiego, mieści się w nurcie dialogu Kościoła ze współczesną kulturą, oraz dialogu międzyreligijnego.

Baumann nie pozostawiał złudzeń co do kierunku, w którym podąża społeczeństwo zglobalizowane. - Prawo maczugi okazuje się dziś bardziej aktualne niż głębia treści wyrażająca Ewangelię błogosławieństw - stwierdził. Socjolog zaapelował o bezzwłoczne reagowanie na wszelkie przypadki niesprawiedliwości i o społeczną skłonność do działań ją korygujących.

Narastające wciąż zjawisko rozdziału pomiędzy warstwą bogatych a ubogich doprowadziło do pojawienia się kilkumiliardowej rzeszy zbliżonych do klasy średniej najemników korporacji. Uczony nazwał tę kategorię prekariatem w odróżnieniu od proletariatu. Charakteryzuje ich totalny lęk przed swoimi panami. Tym co "jednoczy" prekariat - mówił Bauman - nadając tej pstrej zbieraninie pozór spójności, jest jej skrajne rozdrobnienie, rozproszenie, atomizacja.

Prekariusze nie podejmują samoobrony, nie walczą o swoje prawa, nie podejmują negocjacji z pracodawcami i biorą na siebie winę w poczuciu, że brakuje im sprytu i chęci do wysiłku.

Liberalny system kapitalistyczny po drugiej wojnie światowej w naturalny sposób zmierzał ku budowie większej sprawiedliwości społecznej. Obecny generować będzie coraz większą niesprawiedliwość i zróżnicowanie oraz narastającą sytuację lękową przed utratą pracy, pozycji życiowej i degradacji wśród miliardów prekariuszy. Układ ten - zdaniem filozofa - stanowi diametralną różnicę w porównaniu do dawnych napięć między pracownikami a pracodawcami, gdyż wówczas sprzeczność interesów zmuszała obie strony do negocjacji i w efekcie do znalezienia pewnych rozwiązać korzystnych dla wszystkich.

Baumana niepokoi rozproszenie odpowiedzialności moralnej w dobie, kiedy politycy sprawują pozorną władzę. "Odpowiedzialność niczyja" (Hannah Arendt) jest owocem rozproszenia kapitału i anonimowości władzy w sferze gospodarczej oraz niebywałego rozwoju techniki i jej możliwości, nad którymi człowiek w gruncie rzeczy do końca już nie panuje. Rozmycie i "ubezosobowienie" - podkreślał - odpowiedzialności w świecie nastąpiło na skalę dotąd niewyobrażalną.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (13):

Sortuj komentarze:

Panie Marcinie!
Na pytanie "Gdzie źródła nadziei na lepszą przyszłość" to ja powiem, że to źródło nadziei na lepszą przyszłość Polacy widzą w powrocie Kościoła do źródeł czyli odsunięcie Kościoła od polityki., a kleru od szarpania i dziurawienia wspólnej kasy.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Panie Marcinie!
Na pytanie "Gdzie źródła nadziei na lepszą przyszłość" to ja powiem że tym źródłem nadziei na lepszą przyszłość Polacy widzą w powrocie Kościoła do źródeł czyli odsunięcie Kościoła i kleru od polityki.

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 08.10.2012 11:20

Takie same materiały publikuje Pan w różnych miejscach pod swoim nazwiskiem, ale bez podania źródła. To jest złamanie regulaminu.

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 08.10.2012 11:18

Z całym szacunkiem - proszę nie kasować moich komentarzy. Złamał pan regulamin. Nie tylko tutaj.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Tadeuszu, od kiedy on zaczął być korporacyjno spekulacyjny (por. kampanie neokolonialne albo XIX wieczny kapitalizm?).

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 08.10.2012 10:57

Według regulaminu powinien być opublikowany jako "Gość dnia".

Komentarz został ukrytyrozwiń

"Liberalny system kapitalistyczny po drugiej wojnie...". Ten system już wtedy nie był liberalny, ale korporacyjno-spekulacyjny. Właśnie: Za co to honorarium?

Komentarz został ukrytyrozwiń

"Liberalny system kapitalistyczny po drugiej wojnie...". Ten system nie jest liberalny, ale korporacyjny i spekulacyjny. Popieram p. G. Winka. Za co to honorarium?

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 08.10.2012 10:34

Materiał został opublikowany dzień wcześniej w serwisie kosciol.pl http://www.kosciol.pl/article.php/2011121217372527
Autorze, informuj, że rozsyłasz swoje teksty do różnych redakcji.

Komentarz został ukrytyrozwiń

A kto ten Pan Bauman?

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.