Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kupujemy coraz więcej płyt. Chętniej korzystamy z serwisów streamingowych. Jak wygląda polski rynek muzyczny?

Redakcja Wiadomości24.pl
Redakcja Wiadomości24.pl
https://flic.kr/p/9oBUim
https://flic.kr/p/9oBUim Heath Alseike/CC BY 2.0
Po raz pierwszy od ośmiu lat Polacy kupili więcej płyt. Coraz chętniej kupujemy też muzykę w formie cyfrowej. Do łask wracają też płyty winylowe. Ich sprzedaż wzrosła dwukrtonie.

Polski rynek muzyczny zakończył 2014 rok wzrostem o blisko 7 procent w porównaniu do roku 2013, osiągając wartość 348 mln zł. Po raz pierwszy od 2008 roku odnotowano wzrost sprzedaży nośników fizycznych. Ten segment, który stanowi ponad 80% rynku, wzrósł o 2 procent, osiągając poziom 279 mln zł.

Systematycznie rosnąca sprzedaż muzyki cyfrowej, osiągnęła w 2014 roku poziom 69 mln zł, przy wzroście 31 procent w stosunku do roku 2013, co przełożyło się na prawie 20-procentowy udział w rynku muzycznym. Wzrost wśród formatów cyfrowych o 44 procent odnotowały serwisy streamingowe - w ramach subskrypcji jak i wspierane reklamami, do których zalicza się m.in. Spotify, Deezer, Wimp czy YouTube. Wartość procentowa tego segmentu stanowi aż 78 procent rynku muzyki cyfrowej, pobrania online to 15 procent, pobieranie na telefony komórkowe 4 procent, pozostałe 3 procent to inne formy pozyskiwania muzyki w formie cyfrowej.

Najbardziej spektakularnym wzrostem mogą pochwalić się nośniki winylowe. Ich sprzedaż wzrosła prawie dwukrotnie w stosunku do roku ubiegłego, dając prawie 4,5 procent udziału w rynku i sprzedaż na poziomie ponad 12 mln zł. Na liście najlepiej sprzedających się utworów w cyfrowym formacie zajął przebój "My Słowianie" duetu Dontan i Cleo, miejsce drugie przypadło "Bałkanicy" zespołu Piersi, natomiast miejsce trzecie to "Timber" autorstwa Pitbulla i Ke$hi.

Czytaj także: Sepultura. Brazylijska furia - Jason Korolenko

Polski rynek muzyczny w milionach złotych:

2008 rok - 384,4 mln - sprzedaż fizyczna 2009 rok - 384,1 mln - sprzedaż fizyczna 2010 rok - 375,6 mln - sprzedaż fizyczna - 12,4 mln - sprzedaż cyfrowa 2011 rok - 329,8 mln - sprzedaż fizyczna - 20,3 mln - sprzedaż cyfrowa 2012 rok - 311,6 mln - sprzedaż fizyczna - 36,1 mln - sprzedaż cyfrowa 2013 rok - 272,6 mln - sprzedaż fizyczna - 52,7 mln - sprzedaż fizyczna 2014 rok - 279 mln - sprzedaż fizyczna - 69 mln - sprzedaż cyfrowa.

Źródło: AIP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto