Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

68722 miejsce

"Kwatera Bożych Pomyleńców" w reżyserii Jerzego Zalewskiego

Opowieść o czterech pogodnych filozofach na tle umierającego miasta, łabędzi śpiew inteligencji przedwojennej – jakkolwiek nie określić spektakl, podkreśla on to, co współcześnie zanika - dystans do świata jako fundament wartości i kultury.

Jerzy Trela, Jan Peszek, Daniel Olbrychski / Fot. materiały promocyjne TVP1 Spektakl Jerzego Zalewskiego powstał na podstawie książki Władysława Zambrzyckiego o tym samym tytule, która po raz pierwszy ukazała się w wydaniu nieocenzurowanym pod koniec zeszłego roku, po 25 latach zapomnienia. Akcja toczy się w czasie Powstania Warszawskiego, w centrum stolicy na ulicy Żurawiej, gdzie bohaterowie spędzają sierpień i wrzesień 1944 r., w pokoju przy wypożyczalni książek, gawędząc, tocząc spory, żartując i broniąc się przed otępieniem codziennością. Życie czterech starszych panów, dotąd uporządkowane i spokojne, zostaje zburzone wraz z wybuchem powstania - toczą się walki, coraz większe części miasta są w rękach Niemców, ciągle spadają bomby, słychać strzały. Mężczyźni są zmuszeni do ukrywania się w jednym pokoju, a jako przeciwwagę dla ponurej rzeczywistości, zakładają coś w rodzaju kółka dyskusyjnego, w którym opowiadają sobie ciekawostki i anegdoty z życia każdego z nich, przestrzegając jednej zasady - mają to być historie pogodne i wesołe. Tworzą nawet zakaz poruszania tematów przygnębiających. Panowie znajdują się w sercu wydarzeń, jednak z racji swojego wieku nie biorą udziału w walce. Mimo tego starają się przetrwać zawieruchę wojenną i zachować optymizm. W mieszkaniu, zapełnionym starymi książkami tworzą małą oazę spokoju, oddzieloną od czasu wojennego i rozgrywającej się tragedii; miejsce pełne wspomnień ich przygód, które mieszają się z działaniami wojennymi i teraźniejszością, zaznaczającą się w ich świadomości coraz wyraźniej. Walki zmierzają w kierunku kapitulacji.

Daniel Olbrychski, Jerzy Trela / Fot. materiały promocyjne TVP1 Spektakl bierze swój tytuł od nazwy, którą bohaterowie nadają swojemu „klubowi dyskusyjnemu”, z racji tego, iż każdy z nich reprezentuje inne wyznanie: pan Wincenty (Jerzy Trela) jest ewangelikiem, Tatar (Daniel Olbrychski) muzułmaninem, Afrykander (Jerzy Radziwiłłowicz) katolikiem, a Quadratus (Jan Peszek) humanistycznym anarchistą. Reprezentują różne kultury i religie, ale łączy ich hierarchia wartości inteligenckich i przedwojennego porządku. Każda rozmowa bohaterów jest wyprawą w czasy młodości, do obcych krajów; w rejony, dotyczące rzeczy ciekawych, zawierających w sobie różne sekrety lub informacje o dziwnych i niezrozumiałych przypadkach. Rozmawiając o kulturze, sztuce czy religii, starsi panowie rozgrywają własną bitwę, w której orężem jest myślenie i dowcip. Możemy śledzić dysputy na wysokim poziomie, dotyczące problemów filozoficznych, wybitnych dzieł sztuki, teologii, wykwintnych potraw czy obyczajowości m.in. o beztroskiej natury Włochów, którzy mimo tego zbudowali wspaniałą Florencję. Tatar wspomina moment doznanego objawienia religijnego w Lourdes (co jest tym ciekawsze, z racji tego, iż jest on muzułmaninem), Quadratus opowiada o państewku Moresnet i roli, jaką w nim pełnił. Mamy szansę poznać również problemy z wykorzystaniem projekcji astralnej i medium Eli (Magdalena Cielecka) do kradzieży pieniędzy z kasyna w Sopocie. To tylko nieliczne przykłady z bogatych zasobów, tworzących kalejdoskop ludzkich historii, w czasach, gdy wojenna groza i tragedia sąsiaduje z humoreskami. Bohaterowie żonglują tysiącami tematów, zawsze mają sobie coś do powiedzenia, jako humaniści są otwarci na pasje pozostałych. Dyskusje są elementem obrony przed lekkomyślnością, o którą tak łatwo w warunkach wojennych.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.