Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kwidzyn ma nowy najdłuższy most w Europie. Przechodzi czas prób

Stanisław Cybruch
Stanisław Cybruch
Wikimedia Commons
Wkrótce otwarcie największego w Europie mostu przez Wisłę pod Kwidzynem. Inwestycja wartości około 375 mln zł powstała w trzy lata. Most połączy Kwidzyn i 200-tysięczną okolicę - z lewą stroną rzeki i autostradą A1 oraz z Trójmiastem.

Na ten historyczny dzień i moment otwarcia, czekało około 200 tys. mieszkańców Powiśla, dziesiątki lat. Budowa nowoczesnego i atrakcyjnego wizualnie mostu nad Wisłą, który łączy Kwidzyn i okolice - z lewą stroną rzeki i autostradą A1 – wreszcie niedawno dobiegła końca. Most kwidzyński połączy dwie części województwa: Powiśle z Kociewiem i Trójmiastem. Pierwsi kierowcy będą mogli przejechać nim nie wcześniej jak za dwa tygodnie. Obecnie przechodzi okres niezbędnych "dziecięcych" badań i prób obciążeniowych.

Zobacz zdjęcia (20) - Most w Kwidzynie jest już gotowy (Fot. Łukasz Głowala /Agencja Gazeta) -trojmiasto.gazeta.pl.

Wśród 20 pięknych ujęć nowego mostu są m.in.: Widok na belkę skrzynkową mostu (miniatura); Wnętrze belki skrzynkowej znajdującej się pod mostem, która stanowi element całej konstrukcji (miniatura); W piątek odbywały się statyczne próby obciążeniowe (miniatura); Geodeci badali jak most zachowuje się pod obciążeniem (miniatura). Naprawdę jest co oglądać i podziwiać - kwidzyński na wskroś nowoczesny kolos drogowy, mierzy 808,5 m długości i jest najdłuższym mostem, typu extradosed nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Na zdjęciu w czołówce artykułu - panorama zaawansowania prac budowlanych kwidzyńskiego mostu przez Wisłę na dzień 25 października 2011 roku.

W piątek, 12 lipca, na most kwidzyński wjechało 28 ciężarówek, każda z nich o niebagatelnej wadze około 32 ton. Trzy kolumny ciężkich pojazdów transportowych, o łącznej wadze blisko 900 ton, stawały w różnych miejscach na moście, a inżynierowie-eksperci badali uginanie się konstrukcji i ich reakcje na tak wielkie obciążenia.

Nieco wcześniej wymagane próby przechodziły również tzw. wanty (kable sprężające) ukryte w czerwonych osłonach. W specyficzny sposób w próbnych seriach, "wprawiano je w ruch i sprawdzano, jak mocno da się je rozkołysać i po jakim czasie przestaną się bujać" – pisze trojmiasto.gazeta.pl.

- Wanty naprężone zostały na 100 procent siły projektowej, ale to jest jedynie ok. 45 proc. ich wytrzymałości, bo musi być zachowana rezerwa – wyjaśnił dziennikarzom Paweł Zawiła, dyrektor kontraktu z firmy budowlanej Budimex - współwykonawcy mostu.

Na sobotę, 13 lipca, zaplanowano drugi dzień prób obciążeniowych; tym razem wielkie ciężarówki będą jeździły z pełnym obciążeniem, po całej długości mostu - mówi Piotr Michalski, rzecznik oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku. - Rozpoczęły się także odbiory poszczególnych elementów inwestycji oraz uzyskiwanie wymaganych pozwoleń. To wszystko może potrwać jeszcze co najmniej dwa tygodnie – powiedział rzecznik.

Budowa mostu przez Wisłę, który wkrótce połączy Kwidzyn i okolice z Trójmiastem, wliczając czas od pomysłu do realizacji – trwała ponad 20 lat. Przeszkód było wiele. Zawsze brakowało pieniędzy na budowę, zmieniano instytucje odpowiedzialne za realizację inwestycji, (najpierw miał budować samorząd województwa, potem - rząd). W końcu inwestycję postanowili zablokować ekolodzy. Według nich - obiekt mostu może grozić żyjącym w Wiśle minogom, a wokół niej i w niej także ptakom.

Po oficjalnym otwarciu i udostępnieniu mostu kierowcom, które ma nastąpić 26 lipca, skończy się dotychczasowa mitręga około 200 tys. ludzi zamieszkałych w jego rejonie i tradycyjnie przedzielonych Wisłą. Dotąd, z naturalnej konieczności musieli korzystać z przeprawy "promu linowego (bez silnika)", który zabierał (i wciąż jeszcze zabiera) na pokład maksymalnie trzy pojazdy i kursował tylko od wiosny do jesieni, i tylko w dzień, pod warunkiem sprzyjających warunków atmosferycznych i hydrologicznych, czyli w okresie słabego wiatru, odpowiedniego poziomu lustra wody, lub z wielokilometrowych objazdów.

Inwestycję o wartości ogólnej około 375 mln zł prowadzi konsorcjum dwóch silnych firm: Budimex i Ferrovial Agroman. Prócz mostu zbudowano także 10 km dróg dojazdowych i trzy estakady liczące 1028 m, które łączą (komunikują) drogę po lewej stronie Wisły, z mostem. Wybudowano także wiele innych obiektów inżynierskich: dwa mosty przez rzeki (Młyńska Struga i Liwa), jeden przejazd gospodarczy, trzy duże przejścia dla zwierząt i kilkanaście przepustów pełniących funkcję małych przejść dla zwierząt, o czym informuje gddkia.gov.pl.

Budowa, rozpoczęta we wrześniu 2010 roku, miała być skończona i oddana do użytku, w grudniu 2012 roku. Jednak z przyczyn obiektywnych (niezależnych od wykonawców), prace przebiegały z opóźnieniem i termin otwarcia mostu został przełożony na lipiec 2013 roku.

Stanisław Cybruch

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto